Per 1 april hebben vrouwen recht op 8 weken zwangerschapsverlof voor de bevalling bij een meerling volgens Rijksoverheid. Ik zit gedeeltelijk in de ziektewet vanwege de zwangerschap. Mijn vraag is; is het de bedoeling om dan nog eens 2 weken extra van te voren te stoppen (10 weken dus) of blijft het ondanks gedeeltelijke ziektewet 8 weken? Aangezien het bij een éénling standaard 4 weken is en bij (gedeeltelijke) ziektemelding 6 weken. Ik heb hier vanuit het UWV en Rijksoverheid nog steeds geen duidelijk antwoord. Is er al duidelijkheid? Groeten, Pinkflower
Beste Pinkflower, Ik begrijp dat je wilt weten wanneer je zwangerschapsverlof ingaat omdat je zwanger bent van een tweeling en je voorafgaand aan je zwangerschapsverlof in de ziektewet zit. Je wilt graag weten hoe het zit met de duur van het zwangerschapsverlof omdat dit per 1 april gaat veranderen voor meerlingen. Voor het ingaan van de nieuwe regeling geldt wel een overgangssituatie. De vermoedelijke bevallingsdatum en daarmee ook de ingangsdatum van het verlof bepalen of je langer met verlof kunt. Je valt onder de nieuwe regeling als de ingangsdatum van je verlof vanaf 1 april 8 of 10 weken voor de uitgerekende datum ligt. Vrouwen die zijn uitgerekend op of na donderdag 26 mei 2016 kunnen voor het eerst gebruik maken van de nieuwe regeling. Vanaf dat moment kun je voor het eerst 8 weken voor de uitgerekende datum met verlof. Vanaf 9 juni 2016 is het voor het eerst mogelijk om 10 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum met verlof te gaan. Als je niet ziek bent, kun je bij een éénling zelf bepalen of je 6 of 4 weken van te voren met verlof wilt. Als je voorafgaand aan het verlof in de ziektewet zit, gaat het verlof 6 weken van te voren in. Bij het meerlingenverlof heb je straks zelf de keuze om het verlof 10 of 8 weken voor de bevallingsdatum in te laten gaan. Ook hier geldt dat als je ziek bent het verlof 10 weken van te voren in gaat, mits je niet tijdens de overgangssituatie met verlof gaat. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap toe. Met vriendelijke groet, Folkert UWV Webcare Team
Hallo Folkert, Ontzettend bedankt voor je reactie! Hier kom ik verder mee. Ik ben 22 juni uitgerekend en ga met de nieuwe regeling (8 weken van te voren) op 28 april met verlof. Begrijp ik het goed dat de 10 weken regel dan niet voor mij geldt? Groeten, Pinkflower
Hallo Pinkflower, Dat klopt helemaal: ook met een meerlingzwangerschap mag je dus zelf kiezen wanneer het verlof ingaat: acht of tien weken van tevoren. Alleen als je op dat moment ziek bent, heb je deze keuze niet. In dat geval gaat je verlof tien weken voor je uitgerekende datum in. Ik wens je alvast een fijn verlof! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team
Hallo Robert, Ik zit nu al voor 50% in de ziektewet en dit zal waarschijnlijk niet veranderen. Mijn vraag is mij voor nog niet voldoende beantwoord. Ik vroeg of de 10 weken regel niet voor mij geldt? Val ik in de overgangssituatie? Folkert gaf aan dat de regel niet geldt als je in de overgangssituatie met verlof gaat. Groeten, Pinkflower
Dag Pinkflower, Je vraagt of je voor de bepaling van de ingangsdatum van je verlof in de overgangssituatie valt. Je stelt dat je uitgerekende datum 22 juni is. Dat is later dan 9 juni. Dan val je niet in de overgangsregeling. Aangezien je in de Ziektewet zit betekent dat dat je WAZO ingaat 10 weken voor je uitgerekende datum plus 1 dag. Dat wil zeggen: vanaf 14 april 2016. Ik wens je een goede zwangerschap toe. Met vriendelijke groet, Peter UWV Webcare Team