Beste UWV webcareteam, Momenteel werk ik 6 dagen in de week bij twee banen en ben ik 20 weken zwanger. Eerst werkte ik 7 dagen in de week, maar dit heb door mijn zwangerschap moeten minderen. Doordeweeks werk ik (via het uitzendbureau) als administratief assistent voor 32 uur in de week op kantoor. In de weekenden werk ik, 10 uur per weekend, als restaurantmedewerker bij een verzorgingstehuis. Ik werk hier zowel dag als avonddiensten. Ik merk nu al dat het restaurantwerk fysiek heel zwaar voor mij is door mijn zwangerschap en dit wordt alleen nog maar hevinger naarmate mijn zwangerschap vordert. Ik kan het nog wel even doorzetten, maar ben bang dat ik het met een maand ofzo niet meer trek. Ik heb dit aangegeven bij mijn werkgever en die vertelde dat ik mij gedeeltelijk of geheel ziek kan melden door zwangerschap en dan recht heb op een uitkering via het UWV. Nu heb ik hier een aantal vragen over: - kan ik mij bij de ene baan gedeeltelijk of geheel ziek melden, terwijl ik bij mijn andere baan door blijf werken? - krijg ik tijdens deze uitkering gewoon 100% van mijn dagloon? - wordt bij de hoogte van de uitkering ook gekeken naar onregelmatigheidstoeslagen? Kunt u mij uitleggen hoe dit in zijn werk gaat en waar ik recht op heb? Ik hoor graag van u. Groeten, Eefje
Beste Eefje, Het is mogelijk dat je door je zwangerschap fysiek werk niet meer kunt doen, terwijl je het administratief werk wel gewoon kunt volhouden. Je kunt je daarom ziek melden bij een van beide werkgevers. Met je werkgever bekijk je de mogelijkheden voor re-integratie, bijvoorbeeld in vervangend werk dat je wel zou kunnen doen. Je werkgever kan tevens een ziektewet-uitkering (ZW) voor je aanvragen. De hoogte van je ZW is inderdaad 100% van het dagloon. Het dagloon voor de ZW is het gemiddeld loon per dag van de 12 maanden voorafgaand aan je ziekmelding. Hierbij tellen alle loonelementen mee waarover socialeverzekeringspremies zijn betaald, waaronder ook je onregelmatigheidstoeslag. Voor alle UWV-uitkeringen geldt echter een maximumdagloon. Actuele informatie over de ziektewet vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team http://www.uwv.nl/webcare