Gedeeltelijk stoppen met borstvoeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door patjuhxx, 31 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. patjuhxx

patjuhxx Actief lid

13 feb 2012
    148
    0
    16
    Nijmegen
    Hoi allemaal!
    Ik heb een vraagje. Mijn zoontje is nu 6 maanden oud en ik wil graag gedeeltelijk gaan stoppen met borstvoeding. Ik geef nu nog 5x per dag bv en wil afbouwen naar 3x.

Het voedingsschema op dit moment is:
    7.30 bv
    10.00 fruit
    11.00 bv
    13.00 brood
    14.00 bv
    16.00 groente
    17.00 bv
    19.30 bv

De voeding van 11.00 en 17.00 uur wil ik dus gaan afbouwen. Maar ik vraag me af of ik deze moet gaan vervangen voor kunstvoeding of dat de vaste voeding met water die ik nu geef eigenlijk voldoende is (wellicht dat ietsjes later geven). Wat denken jullie????

Ps. de reden dat ik wil minderen met de borstvoeding is om mijn menstruatie op te wekken. We hebben namelijk een kinderwens voor een tweede kindje. Maar zolang mijn menstruatie uitblijft, wordt dit een beetje lastig. Ik hoop dat afbouwen naar 3x bv per dag voldoende is. Mocht dit in de zomer blijken dat mijn menstruatie nog steeds niet op gang is, wil ik wellicht volledig gaan stoppen met bv.

Benieuwd wat jullie denken? bv vervangen door kunstvoeding (2 vd 5 voedingen per dag) of dat de vaste voeding met water voldoende is voor mijn zoontje van 6 maanden.

Groetjes en alvast bedankt voor jullie reactie!

2. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Hm, lastig, je moet het uitproberen denk ik.
    Als hij goed eet en voldoende water/thee/evt diksap wil drinken heb je misschien geen kunstvoeding nodig, maar dan zul je in ieder geval om 11 uur een tussendoortje moeten geven anders redt hij het niet tot delunch. En na het avondeten een beetje yoghurt of zo, maar dat mag geloof ik pas met 7 maanden, dat weet ik niet zeker.
    Het is denk ik makkelijker om de bv te vervangen door flessen en dan van daaruit af te bouwen. Als je dan merkt dat hij van een bepaalde fles amper drinkt kun je die weglaten.

3. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Los van het schema, ik werd de vorige keer met 7 maanden voor het eerst ongesteld. Toen gaf ik nog veel borstvoeding. Ik lees hier vaak dat meerdere vrouwen na een aantal maanden ongesteld worden ondanks de borstvoeding. Ik ben borstvoeding blijven geven tot ik zwanger werd van de 2e :)

Mogelijk dat als je niets veranderd rondom je borstvoeding, je toch vanzelf ongesteld wordt en vruchtbaar bent. Zeker als je bereid bent te wachten tot de zomer.

4. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Maar komt dat zeker weten door de bv?

Bij mij betekende deels stoppen dat het zo drastisch terugliep dat ik heel snel niks meer had, dus pak het wel goed aan.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Hier bij alledrie stipt weer ongesteld met 6 maanden, met volledige borstvoeding (minimalal 6 voedingen).
    Het is echt bij iedere vrouw anders..
    Het is dus een afweging.
    Als je echt een kinderwens hebt, kan je voorzichtig afbouwen, en kijken hoe lang je productie het trekt, maar vooral, of je weer gaat menstrueren. Succes!��

6. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik ben zwanger geworden terwijl ik bv gaf. Beide keren na 9 mnd ongesteld.

Tot 1 jr is melk de hoofdvoeding. Dus ja, ik denk dat je zult moeten vervangen. Vast voedsel kan en mag met 6 mnd echt niet hoofdvoedsel zijn.

7. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ik zou inderdaad wel overgaan op kunstvoeding. Weet niet hoeveel groente en fruit hij al eet, maar vaak is dat met 6 maanden nog niet zo veel dat het al een voeding vervangt, dacht ik.

Maar over je menstruatie, vaak komt die na 6 maanden vanzelf wel op gang ondanks de borstvoeding. Anticonceptie op basis van volledige borstvoeding is ook alleen maar de eerste 6 maanden betrouwbaar(in hoeverre het natuurlijk betrouwbaar is)

8. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Nee dat is een misverstand! BV is nooit betrouwbaar als ac en doet evt alleen iets als je iedere 2 uur 20 min voedt.
    Maar uitzonderingen genoeg, ik werd beide keren met volledige bv 6 weken na de bevalling weer ongesteld. En ja dat weet ik zeker, had met echo mijn eisprong al op komst gezien.

9. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Met 6 maanden ben ik die van 16.00 uur gaan vervangen door water, thee en diksap.

Rond de 8 maanden was die van 11.00 uur niet meer nodig, toen werd die vervangen door fruit en wat drinken.

Ik gaf nog wel:

6.00
    13.00
    19.00
    23.00 (hier wordt hij nog steeds voor wakker maar ik geef hem nu water)

Ik heb nu inmiddels die van 13.00 uur ook afgebouwd omdat hij een beker melk drinkt bij zijn boterham.
    Er zijn er nu dus nog 2 over en die zullen straks wel opdrogen.

Ik was overigens ondanks volledige bv ook gewoon direct na 6 weken weer ongesteld. Bij beide kinderen.

10. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ja, dat weet ik hoor. Dan moet je je er echt heel strikt aan houden en dan nog... Maar ik bedoelde die methode is ook echt alleen de eerste 6 maanden betrouwbaar, dus vaak komt het daarna in elk geval op gang

11. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Als je met 6 maanden van 5 naar 3 voedingen gaat heb je wel een grote kans dat je productie zo terugloopt dat je helemaal moet stoppen.
    Dus denk er wel over na of je dat er voor over hebt.

Rond de 9 maanden kan je waarschijnlijk zonder problemen overstappen naar 3x per dag voeden.

Tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding en is al het andere bijvoeding. dus als je beslist af te bouowen dan denk ik dat je het beste kunstvoeding erbij kunt geven.

Persoonlijk zou ik nog even wachten met afbouwen, voor hetzelfde geld wordt je binnen nu en 3 maanden gewoon uit jezelf ongesteld en kan je gewoon lekker zelf blijven voeden.

12. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Je zou even contact op kunnen nemen met een lactatiekundige. Zij kan je het beste adviserenbestevadviseren!

Ik werd ook beide keren na 6 weken weer ongesteld met duidelijke eisprong. En ik gaf heeeeel veel bv. Ook tijdens de bvperiode (bewust) zwanger geraakt. Succes! Ik hoop dat jij je cyclus snel terug krijgt!

13. patjuhxx

patjuhxx Actief lid

13 feb 2012
    148
    0
    16
    Nijmegen
    Bedankt voor jullie reacties allemaal!
    Ik denk dat ik nog even tot de zomer afwacht. Ik zou het namelijk toch wel erg zonde vinden als de productie helemaal afneemt.
    Hoop dat in de tussentijd mijn cyclus vanzelf op gang komt en anders als bij 8 á 9 maanden is alsnog gaan afbouwen. Geniet nu nog te veel van het voeden. :)

Deel Deze Pagina