Dag dames, op de 20wekenecho bleek dat bij mij de placenta gedeeltelijk voor de uitgang ligt en dat als die niet voldoende meeschuift met de groei van de baarmoeder ik moet rekenen op een geplande keizersnede. Een erg teleurstellende boodschap, waardoor ik er ook even niet aan dacht om door te vragen. Bijvoorbeeld toen de echoscopiste zei dat ik bij bloedingen meteen moet bellen. Of toen ze zei dat ze ons afraadt nog een grote reis te maken. Waarom zei ze dit? Met 32 weken krijg ik weer een echo om te zien of de placenta voldoende is verschoven. Hoe groot is die kans? En moet de placenta helemaal opgeschoven zijn om een natuurlijk bevalling mogelijk te maken?
Hoi Druif, dat is altijd balen ja, zo´n mededeling. Het ligt er een beetje aan hoe ver deze over de baarmoedermond heen ligt. Als het net een klein stukje is, is de kans groot dat hij toch nog voldoende omhoog groeit dat een natuurlijke bevalling geen probleem zal zijn. en inderdaad moet de placenta echt weg zijn voor de uitgang, ernaast geeft meestal geen probleem, maar ook niet een stukje erover. Wanneer de placenta echt helemaal over je baarmoedermond ligt is de kans wel veel kleiner dat hij nog omhoog zal groeien. Een voorliggende placenta kan eerder wat bloedverlies geven en daarom krijg je duidelijke instructies om te bellen. Bloedverlies in de tweede helft van de zwangerschap wordt altijd in het ziekenhuis goed bekeken (bij iedere zwangere vrouw overigens) De reden waarom je liever niet meer ver op vakantie gaat is omdat de kans groter is dat je een bloedinkje krijgt en dan kun je altijd beter in je eigen land zijn voor controle. Dus de volgende echo is belangrijk en dan kun je er pas meer zekerheid over krijgen. Groetjes Brigitte
Hoi Brigitte, dank voor je snelle reactie. Op de echo heb ik gezien dat de placenta er tot ongeveer halverwege voor ligt. Ik blij hopen dat het goedkomt, maar heb geen idee hoe realistisch dat is. En zo'n bloeding, is de kans daarop groot? En is dat dan erg? Ik ben geen paniekvogel, maar ik eigenlijk had ik wel meer willen weten dan nu het geval is.
Hoi druif, je ziet dat een voorliggende placenta sneller kan reageren op druk en dan een knappend vaatje hebben dan een niet voorliggende placenta. Als het een klein bloedinkje is, kan het geen kwaad, maar het moet geen menstruatieachtige bloeding worden. Dit laatste komt veel minder vaak voor hoor, maar dat is wel de reden waarvoor je duidelijke instructies krijgt. Alles voor de zekerheid! Groetjes Brigitte