hallo, ik ben werkzaam voor een uitzendbureau ik ben daar in vaste dienst. ik ben nu nog ziek vanwege mn zwangerschap, nu willen ze mijn per 1 januari gedeeltelijk weer beter melden. maar nu vertelde ze mij dat ik dan 90% krijg uitbetaald van mijn normale salaris. nu is mijn vraag of dit wel klopt? want zolang je gedeeltelijk ziek bent ten gevolge van de zwangerschap, wordt mijn salaris toch volledig (100%) betaald door het UWV aan mijn werkgever? ik kan het helaas niet terug vinden op de website van het UWV, wie heeft hier ervaring mee?
ik heb bij een uzb gewerkt en als jij ziek bent ten gevolge van zwangerschap krijg je gewoon 100 % hoor... even achteraan gaan dus
Hmm. Dat is lastig. In principe krijg je idd 90% bij ziekte als je via het UZB werkt. Ik duik even de boeken in om het op te zoeken. Als ik het kan vinden, hoor je het zo. (werk in de uitzendbranche, en ooit begonnen als intercedent)
Ik durf het echt niet te zeggen. Kan het zo niet vinden. op de site van het uwv staat het volgende: En komt de ziekte door uw zwangerschap of bevalling? Dan kan uw werkgever een Ziektewet-uitkering voor u krijgen. U merkt daar weinig van: u ontvangt tijdens uw ziekte meestal gewoon uw salaris. Die uitkering is 100% van het dagloon. Uw werkgever vraagt deze uitkering aan bij UWV. Dat doet hij uiterlijk 3 dagen na uw eerste ziektedag. Uw werkgever kan er ook voor kiezen dat UWV de uitkering aan u overmaakt. Heeft u een uitkering? Of bent u vrijwillig verzekerd? En komt de ziekte door uw zwangerschap of bevalling? Dan kunt u een Ziektewet-uitkering krijgen. U krijgt de uitkering tijdens of direct voor of na uw verlof. Meld u ziek via UWV Telefoon Werknemers. ik kijk het morgen nog even na op mijn werk.
ja je hoort bij ziekte 100 procent doorbetaald te worden. als je ww krijgt dan is dit 70 procent en bij zwangerschapsverlof is het ook 100 procent.
hoi hoi, wat fijn dat er altijd mensen zijn die je zo snel willen helpen! het klopt als ik gewoon ziek ben dat ik dan 90% betaald krijg. ik krijg nu ook 100% uitbetaald omdat ik ziek ben ten gevolge van de zwangerschap. maar ze willen mij nu voor 9 uur per week beter melden (ik heb een contract voor 30 uur) stel dat ik werk die 9 uur, dan zou ik die 100% betaald moeten krijgen en de reserende uurtjes toch ook nog steeds 100%? of zie ik dat dan verkeerd? Lizab, fijn dat je het morgen op je werk wil uitzoeken!
Graag gedaan... ik ben ongeveer een jaar geleden gslaagd voor de artra cursus en daarin heb ik geleerd dat het 100 % is... maar fijn dat mensen het voor je willen uitzoeken..
Ik wist het al wel 100 % zeker maar nu heb k het evne voor je opgezocht.. Hoe hoog is de Ziektewetuitkering (ziekengeld)? Uw Ziektewetuitkering bedraagt minstens 70 procent van uw dagloon. Dit is het loon dat u gemiddeld per dag verdiende in het jaar voordat u ziek werd. Let wel: dit is aan een maximum gebonden, per 1 juli 2008 179,90 euro bruto. De uitkering duurt maximaal 104 weken (twee jaar). Soms kan uw Ziektewetuitkering hoger dan 70 procent van uw dagloon zijn: Als u door zwangerschap of bevalling ziek wordt vóór of direct aansluitend op het zwangerschapsverlof krijgt u 100 procent van uw dagloon; Als u niet kunt werken omdat u ziek bent door orgaandonatie krijgt u 100 procent van uw dagloon; Als u als arbeidsgehandicapte weer bent gaan werken en ziek wordt. Hoeveel u krijgt, hangt af van wat er is geregeld in uw cao.
Je krijgt idd 100% zolang het nog valt onder ziekte door zwangerschap. Het kan zijn dat ze je ondertussen gewoon ziek hebben gemaild ipv met de reden door zwangerschap? Dan betalen systemen automatisch 91% uit. Is bij ons ook zo. MamaK Ik werk nu als accountmanager. In principe krijg je idd 100%, maar aangezien dit na de zwangerschap is en het icm betermelden is, wist ik het niet zeker. Waarom zou ik dit moeten weten? Wij hebben op mijn werk een groot aantal boeken liggen waar je dit in op kunt zoeken. Er zijn zoveel regels die je moet onthouden, dat je het nooit allemaal zeker kunt weten. Ik kan dus wel antwoord geven, maar ik geef liever een antwoord als ik er 100% zeker van ben. Wel zo netjes. Zie niet in wat daar verkeerd aan is.
hey meiden, bedankt voor jullie antwoorden! inmiddels ben ik al langs mijn uitzendbureau geweest ze blijven aangeven dat ik zodra ik een paar uur beter ben maar 90% betaald krijg. ze willen dus nu ook dat ik aangeef voor hoeveel uur ik weer 'beter' wil zijn, ik vind dit zo'n rare gang van zaken?! ik heb na mijn bevalling nog geen 1 dag gewerkt, hoe kan ik nu aangeven voor hoeveel uur ik weer kan gaan werken? normaal gesproken ga je toch weer langzaamaan aan het werk en dan uiteindelijk ga je weer aan de slag zodra het kan? ik moet dit maandag laten weten en dan gaat het per 1 januari in, gelukkig moet ik ook maandag naar de arbo, ik ben benieuwd wat hij mij adviseerd. wat adviseren jullie mij wat ik ze moet vertellen over hoeveel uur ik "beter' wil zijn?
Ik zou bij de Arbo aangeven dat je sinds je bevalling nog geen dag gewerkt hebt en dat je zodoende niet weet wat je aan kunt. Je zou op therapeutische basis kunnen beginnen, bijvoorbeeld de eerste week om er op die manier achter te komen hoeveel uur je aan kunt. Neem jezelf in acht! Luister goed naar je gevoel. Wees eerlijk tegen over jezelf en naar anderen toe. Je kunt wat je kunt, wat niet kan, kan niet.
Jeetje zeg, vervelend. Ik zou bij de Arbo heel duidelijk aangeven dat je nogn iet volledig kan werken door je zwangerschap. Heb je dit bij het uzb ook nog duidelijk aangegeven? Ik betwijfel op ze er rekening mee houden dat je na je verlof ook nog ziek kunt zijn door zwangerschap. succes!
Let op met 100% dagloon! dit word namelijk berekend op wat je de afgelopen 12 maanden hebt verdiend! Als je bijv. 6 maanden niet heb gewerkt en 6 maanden 1200,- per maand hebt verdiend is je dag loon geen 40,-(zoals je nu betaald krijgt) maar 20,- Dat betekend dat je dan nog maar 600,- in de maand krijgt uitbetaald. Dat noemen ze dan 100%!