Goedemiddag, per 1 mei 2015 is mijn contact verlopen, ik zit op dit moment 100% ziek thuis en ga hierdoor ook ziek uitdienst per 1 mei. Ik heb 2x al telefonisch contact gehad met het uwv over mijn ziekmelding. Als straks mijn contact is afgelopen gaat mijn ziekmelding dan automatische door naar het uwv? Ik weet dat ik door mijn zwangerschap ook niet in staat ben te werken. Krijg ik dan automatisch een ziektewetuitkering? Met vriendelijke groet, Meertje
Beste Meeratje, Je vraagt of je automatisch een Ziektewet-uitkering gaat ontvangen als je contract eindigt. Ik begrijp uit je verhaal dat je nu ziek bent door je zwangerschap. Ontvangt je werkgever nu een Ziektewet-uitkering voor jou? Dan hoeft hij/zij alleen de datum dat je contract eindigt door te geven aan UWV. Jij krijgt dan een brief waarin UWV je vraagt je rekeningnummer door te geven. Daarna krijg je dan de uitkering op je eigen rekening gestort. Krijgt je werkgever op dit moment geen Ziektewet-uitkering voor jou? Dan meldt hij/zij je per 1 mei 2015 ziek uit dienst bij UWV. Daarbij geeft hij/zij dan ook aan dat je klachten door je zwangerschap worden veroorzaakt. UWV neemt deze melding dan in behandeling als aanvraag voor een Ziektewet-uitkering. Je vindt binnen 4 weken de beslissing over je aanvraag in MijnUWV. Heeft je werkgever al een aanvraag zwangerschaps- en bevallingsuitkering voor je gedaan? Je kan dit, indien nodig, ook zelf doen vanaf 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum via UWV telefoon (0900-9294). Actuele informatie over het einde van je contract tijdens ziekte vind hier via ik ben ziek en heb geen werkgever. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare