Freelancer en een 0 uren contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door sammieshiba, 10 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sammieshiba

sammieshiba Actief lid

6 mrt 2012
    446
    1
    16
    kinderopvang
    den haag
    Hallo UWV Team,

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Op 25 juni 2012 (31 juli 2012 laatste dag)heb ik ontslag genomen bij mijn huidige werkgever om te gaan werken in de kinderopvang op basis van een 0 uren contract. Daarnaast heb ik een thuiswerkbaan op freelance basis. Met deze 2 banen verdien ik dus mijn salaris straks.

Nou ben ik op 30 juni 2012 erachter gekomen dat ik zwanger ben, niet heel handig gepland eigenlijk ;) Maar dat zal je altijd zien. In Maart ben ik uitgerekend (als alles goed gaat) dus ik heb nog wel eventjes

Mijn vraag is eigenlijk nu, heb ik dan nog wel recht op een zwangerschapsuitkering? En zo ja hoe vraag ik die aan? Of word dat voor me gedaan.

De freelance baan vraagt dat niet voor me aan lijkt mij
    Maar mijn werkgever van een 0 uren contract wel lijkt mij

En als ik het zelf moet aanvragen, hoe doe ik dat dan op basis van 2 banen? En wanneer zou ik dart moeten doen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groetjes,

Priscilla

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Priscilla,

Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ieder dienstverband geeft recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) als je uitgerekende datum tijdens dit dienstverband ligt of binnen 10 weken na het einde van dit dienstverband. Dit geldt ook voor een 0-urencontract. Je werkgever vraagt dit verlof voor je aan.

Als freelancer heb je geen dienstverband, omdat je dan als zelfstandige werkt. Zelfstandigen kunnen zich wel vrijwillig verzekeren voor de Ziektewet. Ben je vrijwillig verzekerd, dan heb je ook recht op WAZO. Ben je niet vrijwillig verzekerd, dan kun je een uitkering voor zwangere zelfstandigen (ZEZ) aanvragen.

De WAZO of ZEZ op basis van je freelancewerk moet je zelf aanvragen. ZEZ kun je tussen de 24e en de 34e week van je zwangerschap aanvragen. WAZO vraag je 10 tot 6 weken voor je uitgerekende datum aan.

Op onze website vind je actuele informatie over WAZO, ZEZ en vrijwillige verzekeringen voor zelfstandigen.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. sammieshiba

sammieshiba Actief lid

6 mrt 2012
    446
    1
    16
    kinderopvang
    den haag
    Hallo Robert,

Het vrijwillige verzekeren, is dat echt nodig? En wat zijn de kosten daarvan?

En misschien een rare vraag maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen een WAZO en een ZEZ? En klopt het dat ik dan 2x een WAZO krijg? van 2 verschillende bedragen? Of word dan samengevoegd dat 1 bedrag? Zit er nog verschil in de hoogte?

Groetjes,

Priscilla

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Priscilla,

Werknemers zijn verplicht verzekerd voor de sociale verzekeringen (WW, ziektewet, arbeidsongeschiktheid). Zelfstandigen zijn niet verplicht verzekerd. Daarom kun je een vrijwillige verzekering afsluiten bij UWV of bij een particuliere verzekeraar. Of dit voor jou nodig is, moet je zelf beslissen.

In het mijn eerdere antwoord staat een link naar onze website waar je meer informatie vind over vrijwillige verzekeringen. Hier vind je de contactgegevens van de afdeling vrijwillige verzekeringen van UWV. Als je informatie wilt over de voorwaarden en de kosten van zo'n verzekering, raad ik je aan om telefonisch contact op te nemen.

Sluit je een vrijwillige verzekering af, dan kun je een WAZO-uitkering aanvragen. De WAZO is gebaseerd op het bedrag waarvoor je bent verzekerd. De ZEZ is gebaseerd op het minimumloon.

Je krijgt dan ZEZ óf WAZO op basis van je freelancewerk. Daarnaast heb je ook recht op WAZO op basis van je oproepcontract. Deze WAZO-uitkering wordt gebaseerd op het loon dat je verdient in de laatste loonaangifteperiode voorafgaand aan je verlof. De exacte hoogte hangt er dus vanaf hoeveel je verdient in deze periode.

Op onze website vind je actuele informatie over WAZO, ZEZ en vrijwillige verzekeringen.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina