Goedemiddag, Waarschijnlijk ga ik voor een langere periode in het buitenland (Frankrijk) wonen. Tijdens een gedeelte van mijn zwangerschap en de bevalling zal ik in Frankrijk zijn. Mijn bedrijf en kvk-inschrijving wil ik in Nederland aanhouden. Technisch gezien werk ik dus in Nederland en draag hier belasting af. Mijn vraag is of ik nog steeds recht heb op een ZEZ-uitkering? (Ik voldoe aan alle overige voorwaarden) Zo ja, zal dit veranderen als ik een parttime dienstverband tijdens mijn zwangerschap aanga in Frankrijk (en daarnaast mijn bedrijf in Nederland actief houd)? Alvast vriendelijk bedankt! Met vriendelijke groet, F.Hofman
Beste FloorHofman, Je gaat voor een langere periode naar het buitenland en je wilt weten of je nog recht hebt op ZEZ-uitkering tijdens je verlof. Je geeft aan dat je gaat verblijven in Frankrijk. Frankrijk is een land die behoort tot de Europese Unie en is daarom een verdragsland. Om recht te kunnen hebben op een ZEZ-uitkering is het belangrijk dat je bedrijf in Nederland gevestigd is. En je moet je werkzaamheden vanuit Nederland verrichten. Als dit het geval is kun je alsnog recht hebben op de ZEZ-uitkering. Een parttime dienstverband vanuit Frankrijk zal geen gevolgen hebben voor de uitkering. Actuele informatie over de voorwaarden van de ZEZ-uitkering vind je hier. Ik wens je een fijn verblijf in het buitenland. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare