Goedendag, Helaas heb ik mijn uren sinds vorige week moeten minderen in verband met forse bekkenklachten. Mijn salaris betreft een variabel salaris. Van mijn vorige zwangerschappen weet ik dat de hoogte van de uitkering bepaald wordt van de hoogte van het salaris van het verdiende salaris aan de maand voordat er met verlof gegaan wordt. Vorige keer ging ik in mei met verlof en gelde mijn salaris van april. Maar hoe zit dit nu ik gedeeltelijk niet kan werken. Geldt dan mijn salaris van oktober? Ik werk in een klein, jong bedrijf waar dit nog niet eerder is voorgekomen. Is het raadzaam om met een arbo arts contact op te nemen? Alvast erg bedankt voor jullie reactie. Mvg
Beste Groen29, Je wilt weten wat er met je salaris gebeurt als je niet meer volledig kan werken. Wanneer je vanwege je zwangerschap niet meer helemaal kunt werken, kan je werkgever je ziekmelden bij UWV. Werkneemsters die door zwangerschapsgerelateerde klachten niet meer kunnen werken, hebben namelijk recht op een Ziektewet-uitkering. UWV moet wel zelf vaststellen of je klachten daadwerkelijk zwangerschapsgerelateerd zijn. Dat kan soms ook op basis van informatie van de bedrijfs- of arboarts. Als UWV dit heeft beoordeelt, wordt je uitkering berekend. Daarvoor nemen we een gemiddelde van het loon van twaalf maanden. De uitkering is 100% van dit gemiddelde. Uiteraard wordt het loon dat je met je gedeeltelijke werk verdient hiermee verrekend. Meestal betalen we de uitekring aan je werkgever, waardoor je hier zelf niets van merkt. Actuele informatie over de berekening van de Ziektewet-uitkering vind je hier. Ik wens je sterkte met je gezondheid en een fijne zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare