Na bekendmaking zwangerschap niet meer ingeroosterd nul uren contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Misssunshine, 10 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Misssunshine

25 jul 2014
    37
    11
    8
    #1 Misssunshine, 10 nov 2014
    Laatst bewerkt: 10 nov 2014
    Beste meneer/mevrouw,

Ik werk in de gehandicaptenzorg met een nul uren contract voor het interne flexbureau. Hier heb ik sinds 2012 steeds half jaar contractjes gehad en na zoveel keer moet ik er steeds een paar maanden uit om vervolgens weer aangenomen te worden.

Nu heb ik sinds een paar maanden weer zo'n half jaar contract tot en met januari 2015.
    Na bekendmaking van mijn zwangerschap drie weken terug, ben ik niet meer ingezet voor werk helaas.
    Ik ben nu 22 weken zwanger en uitgerekend op 13 maart.
    Mijn idee was om dan in februari met zwangerschapsverlof te gaan, vier weken voor de bevalling en de overige acht weken verlof na de bevalling.

Mijn vraag is:
    Als mijn contract niet verlengt wordt in januari, wat ik denk dat zal gebeuren, en ik heb dan nog steeds amper gewerkt, wat zijn mijn rechten dan en waar heb ik recht op qua uitkering of iets dergelijks?
    In februari ga ik officieel met zwangerschapsverlof, maar heb ik recht op een ww uitkering? En zo ja, zal ik dan wel iets ontvangen aangezien ik dan bijna niet gewerkt heb? En mocht je een ww uitkering krijgen, mag je dan ook zelf weten wanneer je met zwangerschapsverlof gaat?
    En als ik geen ww. uitkering wil, heb ik dan wel recht op een zwangerschapsuitkering? Wat kan ik het beste doen?

Ik hoor graag meer van u.

Met vriendelijke groet,

Miss Sunshine

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Misssunshine,

Wat gek dat je werkgever jou niet meer oproept. Of dat te maken heeft met je zwangerschap durf ik niet te zeggen, maar uit je verhaal begrijp ik dat je nog altijd wel in staat bent om te werken.

Je wilt weten of je recht hebt op een zwangerschaps- en WW-uitkering na afloop van jouw arbeidsovereenkomst en hoe hoog deze uitkeringen dan zullen zijn.

Recht:

Je hebt recht op een WW-uitkering als je van de 36 weken voor jouw eerste WW-dag minimaal 26 weken gewerkt hebt. Je geeft aan nu al drie weken niet gewerkt te hebben. Je hebt dus nog 7 weken ‘over’ waarin je niet gewerkt hoeft te hebben om recht te hebben op WW. Ook moet je voldoen aan de overige voorwaarden om recht te hebben op WW.

Ontvang je een WW-uitkering? En ga je vanuit deze uitkering met zwangerschapsverlof? Dan heb je recht op een zwangerschap- en bevallingsuitkering (WAZO). Deze vraag je zelf aan bij UWV Telefoon Werknemers op 0900-9294. Doe dit uiterlijk acht weken vóór je uitgerekende datum. Het beste is om de beslissing van jouw WW-uitkering af te wachten. Heb je namelijk geen recht op WW? Dan heb je vanuit die situatie ook geen recht op de WAZO.

Ook heb je recht op de WAZO wanneer je vermoedelijke bevallingsdatum binnen tien weken na einde van je dienstverband ligt. Heb je geen recht op WW? Dan zou je dus alsnog recht kunnen hebben op de WAZO vanuit jouw dienstverband.

Vier weken voor jouw vermoedelijke bevallingsdatum is veertien februari. Uiterlijk vier weken voor ingang van je verlof kan jouw werkgever de WAZO voor jou aanvragen. Dit is vanaf negentien januari. Wil de werkgever dit niet doen? Dan kun je zelf de WAZO aanvragen. Daarvoor bel je ook UWV Telefoon Werknemers op 0900-9294 op negentien januari.

Hoogte uitkering:

Voor de WW wordt gekeken naar wat je verdiend hebt (SV-loon) in een periode van een jaar voor je eerste werkloosheidsdag. Daarbij laat UWV de laatste periode van vier weken of een maand voor je eerste werkloosheidsdag buiten beschouwing. Krijg je bijvoorbeeld per maand betaald? Loopt jouw arbeidsovereenkomst af in januari 2015? In jouw geval zal er dan gekeken worden naar je totale verdiensten in een periode van 1 januari 2014 tot en met 31 december 2014. Van dit dagloon ontvang je de eerste twee maanden van je eventuele WW-uitkering 75% en de resterende duur van je WW-uitkering 70%.

Ga je met zwangerschapsverlof vanuit de WW? Dan neemt UWV het berekende dagloon over van de WW en betaalt deze 100% uit.

Heb je geen recht op WW? Maar wel op WAZO vanuit het dienstverband? De hoogte wordt dan op dezelfde manier berekend als de WW.

Het is een uitgebreid verhaal geworden, maar ik wilde het zo compleet mogelijk voor je maken.

Actuele informatie over de berekening van het dagloon van de WW vind je hier en WAZO hier.

Ik wens je veel succes met solliciteren en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina