Beste UWV, Ik heb een vraag over de hoogte van mijn uitkering, ik kom er niet helemaal uit. Ik ben sinds 1 juli 2013 werkzaam bij mijn huidige werkgever. Ik begon met een 0-uren contract maar werkte gelijk al meer. Sinds 1 februari heb ik loonsverhoging gekregen (van 10 euro naar bijna 13 euro per uur ivm afronden deel opleiding) en een 12-24 uur contract gekregen. Ik werk in de zorg, dus heb ook te maken met ORT toeslag. Ik werk vaak ook meer dan de 24 uur (maar wil mijn contract nog niet aanpassen omdat ik ook een studie volg). Ik werk op het moment nog erg veel, waardoor mijn loon hoog uitvalt. Als ik echter volgens de SV dagen en SV loon op mijn loonstrookje mijn dagloon ga berekenen, valt dat relatief laag uit ivm mijn lagere loon de eerste tijd en eerst nog 0 uren contract. Dat zou betekenen dat mijn uitkering maar de helft van mijn loon nu zou zijn (met ort toeslag meegerekend). Ik zal ik augustus met verlof gaan. Dus mijn vraag: Wordt er rekening mee gehouden als je het afgelopen half jaar voor je uitkering loonsverhoging hebt gehad en dus meer verdiende dan het eerste half jaar? Of wordt er toch over het volledige jaar berekend en zal mijn uitkering dus lager uitvallen? Ik hoop dat ik mijn situatie duidelijk heb neergezet.
Beste Daan90, Je situatie is helemaal duidelijk; je wilt weten hoe de hoogte van je uitkering wordt berekend als je in de referteperiode meer bent gaan werken en meer hebt verdiend. De zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) is altijd een gemiddelde van het loon dat je verdiende in de twaalf maanden voorafgaand aan de voorlaatste maand waarin je met verlof gaat. We kijken alleen naar een kortere periode, als je minder dan een jaar in dienst bent geweest bij de laatste werkgever. Overigens wordt je ORT meegerekend in het SV-loon Actuele informatie over berekening van de WAZO vind je hier. Ik wens je een voorspoedige verdere zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare