Hallo, Ik heb ( volgens mij ) een contract voor 2-12 uur? als hulpkracht bij een supermarkt hier werk ik al 2 jaar waarvan vrijwel altijd dezelfde 3 dagen ook heb ik sinds 2/3 maand 1 extra dag gewerkt ivm stage van een collega. Echter ben ik door zwangerschap nu niet meer in staat om te werken dat mag ik ook niet meer nu van mijn HA en VK en ben ik bezig in contact te komen bij de arbo arts maar stel mij nu de vraag of ik recht heb op ziekteuitkering en hoe deze berekend zal worden en of er nog dingen zijn waarmee ik rekening moet houden zoals wanneer is de uitkering als het toegekend word en moet mijn baas mij doorbetalen of niet? Hopelijk kunt u mij uit de onzekerheid helpen.
Beste sylvia90, Je geeft aan ziek te zijn door zwangerschap en je wilt weten of je recht hebt op een Ziektewet-uitkering. Daarnaast vraag je hoe de Ziektewet-uitkering berekend wordt en of je baas jou moet doorbetalen. Wanneer je in dienst bent van een werkgever en je bent ziek ten gevolge van zwangerschap kan je werkgever voor jou een Ziektewet-uitkering aanvragen bij UWV. De hoogte van deze Ziektewet-uitkering wordt bepaald door het sociaal verzekeringsloon (SV-loon) dat je verdient hebt in het jaar voordat je ziek werd bij elkaar op te tellen. Vervolgens wordt dit SV-loon gedeeld door 261 en de uitkomst hiervan is je dagloon. Wanneer de verzekeringsarts ook vindt, dat je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap ontvang je van UWV 100% van dit dagloon. Meestal maakt UWV de Ziektewet-uitkering over aan je werkgever. UWV betaalt je werkgever elke 4 weken na de eerste betaling (met terugwerkende kracht) van je Ziektewet-uitkering. Dit zijn vaste betaaldata in het jaar. Wat betekent dit voor jou? Je werkgever verrekent de Ziektewet-uitkering met je loon. Je krijgt door je werkgever je loon gewoon doorbetaald. Actuele informatie over ziek zijn door zwangerschap vind je hier en over je inkomen hier. Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare