bij nieuwe baan ontslag, daarna recht op ww?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Jusi, 1 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Mijn man zit al een hele tijd in de WW. Hij is ook een tijd in de ziektewet geweest, maar sinds deze week weer in de WW.
    Hij heeft nu nog WW tot 4 april.
    Nou hadden wij een discussie, dat als ie weer werk vindt, en het betreft een half jaar-contract, en deze niet wordt verlengd, vervalt ie dan weer onder de oude regeling? Dus als ie nog recht op 2 mnd WW had, krijgt ie die?
    En als ie werk vindt net vóór de einddatum van de WW? Dus 3 april?
    Mocht het contract aflopen, heeft ie dan wer opnieuw recht op WW?
    Volgens mijn man wel, hij denkt dan weer 14 mnd WW te hebben, ik denk van niet.
    (Hij heeft 14 arbeidsjaren.)

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Jusi,

Je vraagt hoe het zit met het recht op WW-uitkering als je man een half jaar gaat werken en daarna weer werkloos wordt.

Het recht op WW-uitkering is afhankelijk van het arbeidsverleden. Als eerste toetst UWV of er in de 36 weken voor de werkloosheid minimaal 26 weken is gewerkt. Voldoet je man aan dit criterium en de overige voorwaarden? Dan is er recht op 3 maanden WW.

Voldoet iemand aan deze wekeneis? Dan kijkt UWV of je in de 5 jaren voor het jaar waarin je werkloos wordt, minimaal 4 jaar hebt gewerkt. Blijkt dit ook zo te zijn, dan wordt het hele verdere arbeidsverleden meegeteld. Er wordt dan voor elk gewerkt jaar een maand WW-uitkering toegekend.

Voldoet je man niet aan de wekeneis, dan kan een eventueel overgebleven WW-recht heropend en gebruikt worden. Voldoet hij wel aan de wekeneis maar niet aan de jareneis? Dan kan hij het overgebleven recht samen met het nieuw opgebouwde recht gebruiken.

Actuele informatie over het recht op WW vind je hier.

Ik wens je man veel succes bij zijn sollicitaties.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Bedankt voor het antwoord.

Dan heb ik nog een vraag. Mocht mijn man begin maart nog geen werk gevonden hebben, onderneemt het UWV dan ook actie? Of ligt de verantwoording echt alleen bij mijn man?
    Mijn schrikbeeld is dat we in de bijstand terechtkomen..

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Jusi,

Een aantal weken voor het einde van de WW, krijgt je man een brief van UWV over de exacte einddatum (deze kan sinds het begin van de uitkering zijn gewijzigd, bijvoorbeeld door periodes van ziekte). In deze brief staat ook hoe en wanneer hij eventueel bijstand kan aanvragen.

Voor vragen over het zoekken naar en accepteren van passend werk, kunnen persoonlijke aspecten een rol spelen. Op basis van de informatie uit je bericht, kan ik daar geen concreet antwoord op geven. Deze vragen kan hij daarom via de werkmap aan zijn Adviseur Werk stellen.

Ik hoop dat het hem lukt om snel een nieuwe baan te vinden!

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina