Hallo, Ik ben ruim 18 weken zwanger. Helaas ben ik zeer vermoeid. Aangezien mijn dagen erg lang zijn i.v.m. 3 uur reistijd per dag heb ik overleg gehad met mijn leidinggevende. Ik heb voorgesteld om mij gedeeltelijk, 2 uur per dag, ziek te melden en dus korter te werken. Zij gaf aan niet heel veel kennis te hebben van de regels maar ze denkt dat dit niet kan. Kan ik mij dus gedeeltelijk ziek melden? Krijgt mijn werkgever dit dan vergoed omdat het vanwege de zwangerschap is? Volgens de verloskundige is er nu nog geen medische reden om te stoppen met werken (in het ziekenhuis gaven te aan bij medische redenen te adviseren helemaal te stoppen). Maar dit wil ik eigenlijk graag voorkomen. Hopelijk hebben jullie advies en antwoorden voor mij? Alvast bedankt voor de hulp.
Beste Vaddie, Je kunt inderdaad vanwege ziekte minder werken. Je werkgever kan je ziek ten gevolge van zwangerschap melden bij UWV. Je krijgt dan een oproep van de verzekeringsarts van UWV. Als hij van mening is dat je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap, heb je recht op een ziektewet-uitkering (ZW). De hoogte van de ZW wordt gebaseerd op het SV-loon van de 12 maanden voordat je ziekgemeld werd. Als je niet volledig ziek bent, wordt het loon dat je nog wel kunt verdienen, op de ZW in mindering gebracht. Met de rekenhulp kun je berekenen hoe hoog de ZW is als je nog gedeeltelijk werkt. Actuele informatie over ziekte en zwangerschap vind je hier. Ik wens je een goede zwangerschap toe. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ik krijg toch gewoon mijn loon betaald? Of ik krijg ineens minder geld omdat ik vanwege de zwangerschap niet volledig kan werken? De oproep van de uwv arts is die fysiek?
Beste Vaddie, Als je een ziektewet-uitkering (ZW) van UWV krijgt, hoeft je werkgever je alleen te betalen voor de uren dat je wel werkt. UWV kan de uitkering echter ook aan je werkgever betalen, dan betaalt hij die samen met je loon aan jou door. De ZW is 100% van je dagloon, je krijgt dus evenveel geld als normaal. Heb je geen recht op een ziektewet-uitkering, dan moet je werkgever loon doorbetalen bij ziekte. Hoeveel je dan krijgt is afhankelijk van de CAO-afspraken over loon bij ziekte. Bij de ziektewet doet UWV altijd binnen een paar dagen een eerste controle. De medewerker bespreekt met je wat de klachten zijn, en geeft dit door aan de verzekeringsarts. Mogelijk kan de verzekeringsarts op basis hiervan een beoordeling doen. Mocht deze informatie niet voldoende zijn, dan word je gebeld of uitgenodigd om op het spreekuur te komen, om je klachten te bespreken. Hierbij vindt over het algemeen geen fysiek onderzoek plaats, als je dat bedoelt. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare