Hoi, Ik vraag me af of er meer baby's zijn die echt elke dag weer een ander ritme hebben? En dan bedoel ik niet een verschil van een uurtje met wakker worden of eten maar echt een compleet ander ritme. Mijn dochter is nu 8,5 maand en wisselt vanaf haar geboorte al zo extreem van ritme. Ze eet en slaapt elke dag op een ander tijdstip. Ikben gewoon thuis en kan er in meegaan maar een klein beetje meer voorspelbaarheid zou ik wel fijn vinden onderhand. Ik kan erg goed zien wanneer ze moe is of wilt eten, ken haar signalen feilloos, maar toch is het elke dag weer zoeken hoe ik mijn dagindeling kan plannen. Wil haar niet belemmeren in haar ritme maar moet wel af en toe wat vooruit plannen. Ze is erg gevoelig voor prikkels en mega alert, is geen optie om haar mee te nemen wanneer ze slaapt, ze slaapt dan niet. Zijn er meer die het zo ervaren? Misschien wat tips?
Ik herken dat niet, maar ik zou je toch adviseren om wat te gaan sturen in haar ritme. Dat is helemaal geen belemmering van haar, maar geeft juist rust en ruimte voor een kind. Je moet natuurlijk niet dwars door haar slaap- en hongersignalen heen gaan banjeren, maar enige structuur en vastigheid zal waarschijnlijk juist steeds meer een vast ritme geven. Juist kids die zo gevoelig zijn, hebben daar erg veel baat bij
Wat grappig, ik denk juist precies het tegenovergestelde. Hier ook iedere dag een ander ritme, mijn dochtertje is 2 weken ouder maar. Het werkt hier het best om gewoon mee te gaan in haar ritme. Zo ligt ze soms 's morgens om 10 uur in bed en zoals vanmorgen al om kwart voor 9. Verder eet ze ook niet op vaste tijden. Mijn dochter wil ook altijd alles mee maken en is ook zeer alert inderdaad. Ik hou niet van een vast schema aanhouden, geloof er ook niet zo in. De dag brengt wat de dag ons brengt. Wel merk ik dat ze over het algemeen 's avonds rond 7 uur stuk is en 's morgens ook rond die tijd op staat. Ik ga trouwens wel gewoon weg hoor, met haar. Dan slaapt ze wat vaker, in de auto of in de draagdoek, maar wel korter. Heeft ze ook geen moeite mee, dat is wel prettig. Ook heb ik altijd wel haar camping tentje in de auto liggen, zodat ze waar we ook zijn in haar bedje zou kunnen.
Misschien wel een goed idee. Ze wisselt nu zo extreem, wellicht fijner om toch wat meer structuur te bieden. Ik weet dat ik dat zelf als persoon ook nodig heb, ze lijkt erg op mij dan. Bedankt voor je reactie!
Ik zou inderdaad ook een beetje proberen een ritme aan te gaan houden. Als ze meestal rond 11 uur weer slaapt als ze om 8 uur wakker is geworden bijv. dan zou ik de wekker zetten om 8 uur (of iedere tijd die jij prettig vind) en haar dan wekken en de dag beginnen en dan om 11 uur naar bed. Ik noem nu natuurlijk voorbeelde qua tijden maar die kan jij het beste verzinnen. je weet nu wel ongeveer wanneer je dochter weer moe is (na hoeveel uur bijv.) ik denk dat als jed at dan iedere dag zo gaat doen ze vanzelf mee gaat in dat ritme. is ze een keer al om 6 uur wakker en is 8 uur eigelijk pas flestijd dan zou ik gewoon een klein beetje geven en dan toch die tijd van 8 uur aanhouden voor de eigen fles. Zo doe ik het hier ook. het ritme hier is om 8 uur de eerste fles maar als hij dan echt eerder wakker is doe ik het even oplossen met een klein extra flesje, zo blijven we in het ritme. Slaap ritme is er hier overigens nog niet. Hij slaapt niet zo veel overdag. maar dat vind ik ook minder belangrijk. Als die flestijden maar een beetje vast staan (met uiteraard een speling van een half uurtje ofzo)
Wat jij zegt is ook altijd mijn insteek geweest maar mijn dochter slaapt niet in een wagen of doek helaas. Ik probeer het elke maand wel weer opnieuw maar ze weigert en vecht zich los. In de wagen zit ze wel heel rustig, kijkt lekker om zich heen maar slapen niet. Daarnaast kan ze om 5:00 uur wakker worden maar ook om 7:00 of 8:00. Ze slaapt of 3 keer per dag maar de volgende keer net zo goed maar 1 keer. De hoeveelheden die ze eet wisselen ook en de ene keer eet ze brood om 11:00 en de andere keer pas om 14:00 uur. Ligt aan haar slaaptijd dan. Ze wilt de helft van de week om 17:00 slapen en trekt dan door tot de ochtend maar de andere dagen kan het ook 20:00 of 21:00 worden, ligt weer aan hoe de dag eraan vooraf ging. Ik snap niet zo goed waarom ze zo wisselt? Ze heeft haar slaap echt nodig want ze is zo actief. Dus wil haar daar niet in belemmeren door weg te gaan maar wil nu ook wel eens een dagje wat plannen na 8,5 maand. Ik heb het gevoel dat mijn hele leven in teken staat van mijn dochter. Want wanneer ze wakker is moet ik erbij zijn, ze wil namelijk alleen maar lopen, staan enz. Ze ligt niet even lekker op een kleedje. Nooit gedaan ook. Soms denk ik een peuter gebaard te hebben. Begrijp me niet verkeerd, ik geniet intens van haar en heb alles voor haar over maar vraag me af of ik het goed aanpak, misschien heeft ze behoefte aan wat sturing?
Snap wel wat je bedoelt hoor. En het wisselend eten en slapen herken ik dus ook echt heel goed. Als je dochter in de draagdoek zit, hoe draag je haar dan? Mijn dochter zit op mijn rug met haar armpjes uit de doek. Dat vind ze prachtig. Soms ook wel op mijn buik hoor, maar dan ziet ze niks dus vind ze niet heel fijn. Maar vanaf mijn rug kijkt ze over mijn schouder en met haar handjes kan ze alsnog veel pakken en vasthouden, dat vind ze fijn. Ja, mijn dochter vermaakt zich wel makkelijk, dat zal zeker schelen. Het op staan is overigens niet per se als ze wakker is hoor, dat is ze soms veel eerder. Vaak helpt het dan om haar bij mij te leggen en dan slaapt ze nog even door. Je meisje trekt het niet om weg te gaan en dan het gewoon los te laten? Door hazen slaapjes in de auto komt die van mij ook aardig bij. Met avond slaaptijd kan je natuurlijk op zich een vaste tijd bepalen, maar ik vraag me af of dat werkt. Je zegt, ze lijkt op mij. Maar heeft je dochter nu die structuur nodig of jij zelf? Mis jij zelf het vaste ritme? Kan ik me namelijk best voorstellen hoor. Ik had dat eerst ook heel hard nodig. Maar voor mij werk echt loslaten het best.
Hier wisselt het ook nog steeds en ze is nu 10 maand. Voorheen hield ik me heel erg aan tijden nu laat ik dat meer los. Ik vind het ritme en structuur belangrijker. Zo gaat ze altijd na het eten en drinken naar bed alleen kan dat wat tijden betreft wel schelen hiein volg ik haar. Vorige week sliep ze nig 5 uur op een dag en afgelopen week maar zo'n 2 uur..... Ach ja wijzelf eten en slapen toch niet altijd op hetzelfde tijdstip? 's avonds is altijd wel hetzelfde tussen half 7 en 7 in bad, fles en naar bed. Ik vind het wel prima zo het is alleen soms lastig met dingen plannen maar daar heb ik me maar neergelegd.
Ik was nog wat vergeten. Ik heb het idee dat mijn dochter ook felxibel is doordat we zelf ook niet zo vast houden aan tijden.
haha Carino ik herken mijn dochter zo in jouw verhaal! Volgens mij heb je ook nog eventjes meegeschreven in het maart2012 topic of niet? Hier ook alles zo wisselend. De ene dag om 7.30u wakker en de volgende dag om 9.45u. Sja dan loopt je dag ook anders. De ene dag kan ze met gemak 4 uurtjes tussen 2 slaapjes houden en doet ze dus 1 slaap op een dag, de andere dag is ze na 2 uur al moe en doet ze 2 (heeeeeeeel soms 3 kleine) slaapjes op een dag. Het enige wat hier vaststaat is de tijd van het avondeten (17.30) en de tijd van douchen en naar bed (18.45 douchen, daarna flesje en naar bed). De rest van de dag beslist zij. Soms best lastig mja ik kan haar niet dwingen om na 3 uurtjes spelen naar bed te gaan als ze nog niet moe is. Of denken 'ze mag nog niet naar bed want ze is nog maar 2 uurtjes wakker' Qua vooruit plannen wel lastig. Want ik weet vandaag niet hoe ze morgen slaapt. CB-afspraken zijn bijv. ook enorm lastig. Maar ik probeer dan op die dag een beetje te sturen qua ritme. Al is dat niet altijd een succes hoor en snap ik van haar ook wel. De regelmaat is hier overigens wel altijd hetzelfde. Eten/spelen/knuffelen/slapen. Alleen de tijden verschillen dus heel erg!
Ja, ik heb inderdaad even meegeschreven! Grappig dat onze dochters zo op elkaar lijken, hing zeker wat in de lucht toen! Ik ga ook het avondritueel vanaf nu dan op een vast tijdstip plannen. Dat is voor haar dan wellicht ook duidelijker, het is nu elke avond anders. De rest zal dan denk ik nooit in een ritme komen, maakt ook niet uit maar soms zou het wel fijn zijn, haha. Het is gewoon best pittig. Wat ik al zei, ik geniet onwijs van mijn kind maar ze is zo ongelooflijk actief en druk en bepalend. Ik heb nog nooit zo'n baby bij iemand gezien. Het valt ook erg op als ik ergens ben, bij CB, kinderarts maar ook bij vrienden en familie. Iedereen verbaasd zich over het gedrag van mijn dochter. Ze is erg ver in haar ontwikkeling, leuk, maar dat kost wel bloed zweet en tranen. Er MOET geoefend worden anders gaat ze schreeuwen. Ik ben er gewoon de hele dag mee bezig. Ze is nu nog geen 8,5 maand en loopt sinds deze week. Weer een stap verder maar ik moet er wel goed bij blijven.. Ik studeer er nog bij en ik had verwacht dat een kind vooral in het eerste jaar wel ruimte geeft om te studeren tussendoor. Maar nu ben ik steeds bekaf, maar ja, het is het leukste kind dat er is! Mocht je nog tips hebben, dan graag Bedankt voor de reacties trouwens, altijd fijn om even andere meningen en ervaringen te horen.
Loopt ze ook los nu? Mijn dochtertje staat sinds een maand (binnen een week ging ze zitten, zwaaien, brabbelen en staan) maar nog niet los. Soms schuifelt ze wat door de box heen langs de spijlen maar is vaak maar een klein stukje. Snap wel wat je bedoelt met dat je het pittig vindt hoor, dat is het ook! Want 'nee' begrijpen ze dan weer niet hahaha!! Hier ook een hele tijd gehad dat ik continu met haar moest bezig zijn maar dat is sinds een paar dagen ook ineens weer over. Kan zich nu gelukkig ook weer goed zelf vermaken. Tips...nee heb ik niet echt eigenlijk. Ik oefen zo min mogelijk met haar. Mja soms heb je van die dagen dat ze continu aanje broek hangen...ik geef er eigenlijk altijd wel aan toe. Mja als jouw dochter al loopt mag je er dus de hele dag achteraan rennen Wel leuk om je weer tegen te komen zo!