Nog een oproepje mijn vorige topic was een beetje onduidelijk (qua titel), dus ik open een nieuwe. Wie heeft er ook problemen met de grote teen? Bij mij blijft het aanmodderen . Ik ga woensdag weer naar de podotherapeut dus het lijkt me fijn om eens iemand anders erover te horen! Het verhaal: Vorig jaar kreeg ik last van de knokkel van mijn grote teen. Die was rood en opgezet. Bovenop voelt het ook heel erg hard, er zit zo'n scherpe richel. Tijdens het lopen doet het zeer, maar 's avonds thuis op de bank is het ook erg vervelend. Ik ben naar de huisarts geweest, die zei dat het een bunion was en verwees me door naar de podotherapeut. De podotherapeut was onduidelijk over wat het nou was, maar hij zei wel dat het nooit beter zou worden en dat het kwam door de anatomie van m'n voet. Daarna zijn er zooltjes gemaakt die m'n klachten zouden moeten verminderen. Het zijn van die harde zooltjes, met bulten enzo. Eerst zaten ze vreselijk, maar nu zitten ze lekker. Jammer genoeg blijf ik last hebben van m'n teen, en de andere teen begint nu ook... Wat ook vervelend is: geen enkele schoen zit meer lekker. Ik voel dus altijd de harde richels bij de basis van de grote teen tegen de bovenkant van de schoen stoten. Nu schijnen vrouwen van >30 hier veel last van te hebben, dus ik hoop dat er hier nog iemand is die wat ervaringen wil uitwisselen betreft schoenen/zooltjes of een andere therapie.
Ik heb een aan beide voeten een hallux valgus (een scheve grote teen, voor de leek ), rechts is erger dan links. Ik heb er niet altijd last van, soms met periodes wel. In mijn familie hebben meerdere personen een hallux valgus, en zijn er ook aan geopereerd. Als ik er veel last van ga krijgen zal dat bij mij ook wel moeten. De fysio heeft me wel wat oefeningetjes gegeven om te kijken of ik de teen rechter kan krijgen, maar daar ben ik wat laks in . Als ik last heb en ik ga sporten tape ik de teen in. Heb geen ervaring met zooltjes enzo. Wel moeite met schoenen vinden, hoop schoenen zitten niet lekker. Maar uiteindelijk kan ik altijd wel een leuke schoen vinden. Gelukkig werk ik in de sportbranche, dus kan veel op sportschoenen lopen haha. Die zijn vaak wat wijder .
@ poppedopje, de gene die er last van hebben, en waarvan ts wil dat ze reageren herkennen het echt wel hoor. beetje zinloze reactie. @ ts: ik heb vanaf klein kind zijnde bdz hallux falgus, die in de groei met spalkjes werd gestuurd en waarvoor ik al tig soorten en maten zooltjes heb gehad. Veel oudere vrouwen hebben hier last van door het dragen van hakken waardoor de voetstand veranderd, ik heb het dus aangeboren. Maar dat het 'plots'ontstaat dat is niet zo. Er zit bij mij duidelijk een bot. Er kunnen ook vochtbulten optreden etc. Een scherpe riggel is mij onbekend...? De orthopeed zei destijds": of je past je schoenen aan aan je voeten, of je voeten aan je schoenen'. beetje lomp natuurlijk maar wel gelijk. Als ik mij laat opereren gaan ze niet alleen de knobbel weghalen, maar ook de achillespezen verkorten zodat de stand van de voet veranderd. En nu weetik van 2 collega's dat dit zeer pijnlijke operaties zijn... dus dat wil ik niet. Momenteel heb ik met name snachts last van één. kan hem niet op het laken leggen zo'n pijn. Dus ik laat mijn zolen weer controleren. IK heb nu via een wandelsportzaak (jaja) fantastische zolen met schoenen. deze corrigeren vanuit de hiel, ipv wat alle podotherapeuten doen vanuit de de onderkant van de voet, dan krijg je zo'n bal daar kon ik helemaal niet wennen. ( heb 3 podotherapeuten gehad) Deze schoenen draag ik alleen op het werk, het ziet er natuurlijk niet uit...! en ik wil privé ook nog wel een beetje leuke schoenen en dat gaat met zulke lompe zolen niet lukken. Dan passen de zolen wel, maar duwen ze door het leer van de schoen heen en heeft het ook geen zin. Ben jij al bij een orthopeed oid geweest?
Ha fijn, bedankt voor jullie reacties! De podo zei tegen mij ook dat ik dit al jaren aan het opbouwen was. Misschien dat het door nieuwe schoenen snel is verergerd, ik had ook een vochtophoping inderdaad. Ik had toen namelijk superleuke VANS, maar die waren wel wat krapper in de voorvoet dan de wandelsportschoenen die ik normaal draag... Ik vroeg de podo of ik nog kon oefenen, maar dat was zinloos zei hij. Dat zal wel weer van je exacte afwijking afhangen... @Bertha: die richel zijn de randjes van het gewricht. Volgens de podo komt dat bij mij naar boven omdat mijn voet ingezakt is. Ik weet alleen niet wat ik daarvan moet geloven. Ik moet zeggen dat ik niet erg onder de indruk ben van de podo... @Bertha & Mamajess: waar lopen jullie nu op? Ik nu op deze: http://www.pl-outdoor.com/data/articles/images/lightbox/big/meindl-borneo-lady-2-mfs_8630_0.jpg Die zijn gigantisch, dus ik sta open voor suggesties... Ook omdat mijn rechtervoet (met de grootste bult) wel lekker zit in deze, maar de linkervoet (die nu dus ook opspeelt) voel ik wel. Met zooltjes lijken er echt helemaal geen schoenen meer te passen. En wat zijn die fantastische zolen? Van die bolle dingen? edit: iemand ervaring met deze FITS your Feet: Home Het ziet er eigenlijk wel fijn uit omdat ze de knokkel vrijlaten en je toch je eigen zooltjes kan dragen.
Ik heb bij beide voeten een bunion (denk ik, niet achteraan geweest verder). Ik heb dan ook geen zooltjes ofzo. Bij (te) smalle schoenen heb ik er meer last van dan schoenen die vooraan wat breder zijn. Je ziet het wel aan het uitlopen van de schoenen! De ene keer heb ik er meer last van dan de andere keer. Het mooist is natuurlijk zomerweer en veel op blote voeten lopen. Schoen afwisselen (elke dag) helpt bij mij ook goed. Ik heb niet echt tips voor je..
Geeft niks hoor Greyhound, wil er gewoon lekker over kletsen. Omdat mijn voetanatomie blijkbaar waardeloos is, mag ik juist niet op blote voeten of slippers lopen . Misschien dat ik die birkenstock achtige sandalen moet laten maken (link in m'n vorige bericht). Dat ziet er wel fijn uit, en het ventileert 'iets' meer dan de bergschoenen waar ik nu op loop, hihi .
Ik heb identieke tweelingdochters van 18 en beiden zijn hieraan geopereerd.(Hallux valgus) T is in januari geopereerd aan haar rechtervoet en R in april aan haar linkervoet.Operatie viel voor beiden enorm mee en was middels een ruggeprik gedaan.Bij T die het veel erger was is er nog wel een klein knobbeltje gebleven maar vergeleken met hoe het was een enorm verschil.Bij R is haar voet helemaal recht geen bult meer niks. Steunzooltjes hielpen trouwens helemaal niks ook niks een siliconenblokje tussen hun grote teen en die ernaast.Bij R is het gips er net van af dus ze loopt nog wat moeilijk maar bij T gaat het goed...ze loopt,rent en kan weer normale schoenen aan.Voor hun operatie vonden ze hun birckenstocks het fijnste zitten en T doet die ook na de operatie zonder problemen aan. Moet wel zeggen dat T voor haar operatie schoenen een maat te groot moest kopen omdat ze anders niet pasten.Daar is ze nu vanaf.