Hoi meiden, Ik kom vaak best verbaasd terug van bezoekjes van mijn/zilvermans ouders. Ze denken soms zó verschillend over dingen, ook de opvoeding. Ik vraag me af of jullie dat met jullie (schoon)ouders ook hebben. Bijvoorbeeld: Fay zit op de groeicurve (oke.... een millimeter erboven, maar nog niet op de 1+), maar ze krijgt van ons biologisch te eten en nog géén snoep. Soms een liga, een volkorenkoekje of een stukje ontbijtkoek... maar geen taart (een stukje appeltaart voor haar verjaardag), slagroom, jellybeans, oid. Mijn ouders vinden dit zó zielig! Die wilden haar slagroomtaart geven toen ze zes maanden oud was! En daarna frikandellen (we zijn vega thuis... vinden ze ook maar raar), koekjes, slagroombollen, zoutjes.... en altijd maar weer vinden ze het vreemd dat ze dat nog niet mag. Ander voorbeeld: We vinden het belangrijk dat Fay (in eerste instantie) speelgoed krijgt waar ze eigen fantasie bij moet gebruiken... dus geen plastic, schreeuwspeelgoed waar ze alleen maar op een knopje hoeft te drukken. Gelukkig hebben ze zich daar voor de verjaardag aan gehouden (superschattig houten treintje gekregen)... maar ze vonden het maar vreemd. Ze geven ook vaak speelgoed (iedere keer als we langskomen) dat dan bij hen blijft liggen. Dat vind ik zo vreemd. Ik hoef echt niet elke keer een kadootje voor Fay als we komen, maar ik vind het wel lastig om Fay dat speelgoedbeest uit haar handen te trekken "omdat ze dan speelgoed bij opa en oma heeft". Zo vaak zijn we er nou ook weer niet. Hebben jullie ook van die gekke dingen? Ik zeg niet perse dat mijn ouders fout zitten hoor, ik ben meer verbaasd dat we over zoveel dingen verschillend denken. Ik ben toch door hen opgevoed... dus dat het zoveel uit elkaar ligt... vreemd.
herkenbaar hoor, en het standaard antwoord wat ik steeds krijg is: wij zijn er vroeger ook niet slechter van geworden hoor, jullie zijn veel te soft tegenwoordig. Pff, ik zeg daar maar niks op, eindeloze discussie.
Eigenlijk ben ik het enigsinds met je ouders eens Ik snap ze. Niet dat jullie dan raar zijn, neeeeeeee, maar gewoon anders. Is prima hoor, ieder zijn/haar eigen manier maar voor de generatie voor ons komt het waarschijnlijk raar over. In hun tijd leefde men vaak niet zo, het wordt als alternatief gezien Dat ze speelgoed daar willen laten snap ik ook (doen we bij mijn ouders ook zo) en het eten, ja, wij voeden onze zoon op zoals jou ouders dat waarschijnlijk verwachten. Maarrrrrrr, het is jullie kindje en dus ook al vinden ze het raar (mogen ze vinden) moeten ze wel aan houden. Zou best moelijk voor ze zijn. Zoals je al zei, zij hebben jou ook zo opgevoed en moeten nu anders doen/denken voor hun kleinkind (kind van hun eigen kind) Ja, is voor hun begrijpelijk raar Maar nogmaals niets mis mee hoor, verbaas je erover, lach erom en geef het maar een plekje
Heb er zelf niet zo last van maar ik kan me wel voorstellen dat het voor jullie moeilijk is.. Wij hebben alleen ook speelgoed hier en bij opa en oma, daar vind ik dan niets raars aan maar goed daar denkt iedereen weer anders over ..
Mijn ouders nemen wel wat kleins mee voor hun kleinzoon als ze komen. Ze komen niet vaak. Zij eten net zo als wij dus dat is geen probleem. Mijn vader vond het wel zielig dat kleinzoon geen appelsap mocht bij 6/7/8 maanden. Toen heb ik hem uitgelegd dat hij nog bv kreeg en dat voldoende was. Oke.
Ik bedenk mezelf nu ook eigenlijk dat het me niet eens zo dwarszit dat we anders denken (hoewel het wel uitleggen is elke keer)... maar ik vind het wel vervelend dat ze Fay elke keer 'zielig' vinden. Ook als wij Fay ergens op aanspreken als we bij hen zijn ("Fay, laat de poes met rust", bijv. of - net nieuw in het assortiment - "Fay, niet slaan!"). Ze reageren dan echt alsof we heel iets heel raars zeggen... met een toon, waar Fay bij is, van "achgossie, zijn papa en mama boos op jou?". Ik probeer dan uit te leggen dat het vooral achgossie is dat ze nu verschillende boodschappen krijgt. Maar ondertussen.... grrr.... bloed onder mijn nagels!
Hier is het juist andersom. Mijn schoonouders vinden ons volgens mij maar makkelijke ouders... zij zijn strenger (wel heel erg lief hoor). Zoonlief kijkt daar bijna geen tv (thuis wel), er wordt altijd aan tafel ontbeten en geluncht, en speelgoed kopen ze nooit voor hem ("wij speelden vroeger ook met een paar lege blikjes" ). Ze vinden denk ik ook dat wij strenger moeten handelen bij peutermisdragingen, maar ze zullen het nooit zeggen. Alleen geven ze hem wel vaker ongezonde hapjes dan wij. Van mij mogen ze dat allemaal denken...zolang ze maar niks aan ons opdringen.
Mijn moeder en schoonmoeder passen op en hebben ook nog meer kleinkinderen waar ze op passen die hebben dus beide ook standaard speelgoed daar liggen. Niets raars aan vind ik anders blijf je maar slepen. En ze komen er wel overheen als ze iets niet mee naar huis mogen nemen hoor. Qua eten en drinken probeer ik ook zo gezond mogelijk. Alhoewel ze op een verjaardag wel gewoon een paar hapjes taart met slagroom krijgt. Maar leifst zovel mogelijk water of groene thee drinken en geen snoep of chips. Wel rozijntjes, biologische koekjes of fruit. Ik denk dat mijn ouders en schoonouders zich hier ook niet altijd stipt aan houden maar ze passen beide een dag op dus ik kanz e neit constant controleren en ik maak er ook niet zo'n punt van als ze een keer een zout koekje of een glaasje ranja krijgt. verder zijn we het qua opvoeding aardig eens dus dat scheelt.
Wat bij mijn ouders (voornamelijk mijn moeder) opvalt is dat grootouders veel geduldiger zijn met kleine kinderen. Hun taak van opvoeden is voorbij, ze zijn zelf ook veel rustiger van aard en toloreren veel meer. Neem het maar voor lief. Wie weet, als wij later oma worden, denken we mischien ook wel zo (mijn mama zegt altijd: toen ik zo oud was als jou dacht ik dat ik nooit zou veranderen, maar het gebeurt toch) Idd toch iets te maken met de generatiekloof
bedenk dat jij en zilverman ook door hen zijn opgevoed... dat helpt misschien als ze iets doen. Het is waarschijnlijk allemaal niet zo schadelijk als je naar jezelf kijkt. Ten tweede: ipv dat ze nu ouders zijn, zijn ze opa en oma... ze staan in een andere relatie. In ons geval houdt dat in dat ze best een beetje mogen verwennen. Alleen bij ons thuis doen we het op onze manier... dat hebben ze ook te begrijpen edit en te accepteren & te respecteren.
Mijn moeder zat laatst met kleinzoon in de kamer terwijl ik aan het koken was. Hoor ik een raar geluid en ging kijken; zat zoon met wasco de tv in te kleuren en mijn moeder zei dus niks, dat vond ik echt absurd! "Ja, ik mag nooit ergens wat van zeggen, dus ik dacht ik houdt mijn mond maar!" Toen was ik wel aangebrand ja!
Creatieve zoon heb jij En een beetje een vreemde moeder! Ik bedenk me net dat mijn moeder een tik ook vind kunnen (niet letterlijk een tikje, maar billenkoek enzo)... pfff.... tja.
Hier gaat dat alles tot nu toe nog goed Maar mijn moeder had wel een leuke oplossing voor het speelgoed daar: Gewoon niet als kadootje geven, maar als hij ermee wil spelen (ook al snapt hij er nog geen drol van...) aangeven dat het van oma is, en dus uiteraard daar in huis blijft. Wie weet helpt dat?
Hmm lastig...weet nou niet of het komt door een generatiekloof of omdat jullie gewoon "raar" zijn (biologisch, vegetarisch, pedagogisch verantwoord houten speelgoed, geen snoep). Anders dan de meeste mensen in elk geval. Niet lullig bedoel overigens hoor! Ik merk het ook hoor met mijn ouders, tis gewoon net of ze het altijd allemaal anders doen dan jij. Alsof ze je willen testen ofzo. Alsof je nog een klein kind bent. Vreselijk irritant in elk geval. Maar ja niks tegen te doen, gewoon ene oor in, andere weer uit
Ik merk het ook al, ondanks mijn dochter pas 5 maand is. Ze vind het raar dat ik op verzoek voed. Volgens haar is het niet gek als mn dochter krampjes heeft want 'jij overvoed haar continue door haar steeds maar te voeden, om de 4 uur is veel beter' Of 'Slaapt ze nog niet door? Ik gaf mijn kinderen 's nachts een lepeltje water en daar sliepen ze zo op door.' Of 'Mag ze nog steeds niets anders dan jouw melk? Maartman kreeg met 2 (!) maanden al sinaasappels en daar heeft hij niets van overgehouden' of 'Ze komt niet aan haar rust toe als jij steeds met haar sleept. Leg dat kind toch gewoon weg in haar bedje' of 'Je moet niet direct naar haar toe gaan als ze huilt. Anders leert ze het doorslapen namelijk nooit' Verder is s-ma wel heel erg lief hoor
hmmm, nu ik het zo lees heb ik er toch ook wel "last' van gehad! en er schiet me nu te binnen dat ze het erg vervelend vond dat ze hem niet zomaar uit bed mocht pakken, de fles (gekolfde) melk mocht geven (terwijl ik nog wel iedere voeding probeerde aan te leggen) en ik zo lang moe bleef na de keizersnede. Op mijn verjaardag anderhalve week na de bevalling heb ik moeten vragen of ze met z'n vijven aub weer wilden gaan na 3 uur, omdat ik moe was... snapten ze ook niet helemaal! (als ik nou niks had hoeven doen en ze zelf voor de versnaperingen hadden gezorgd...)
Haha, nieuw in het assortiment zegt ze, mooi Hier toch ook wel herkenbaar hoor, vooral bij m'n eigen ouders. Schoonouders houden gewoon hun mond en vinden het allemaal wel best, heel fijn! Mijn eigen ouders daarin tegen... mijn moeder viel zowat van de stoel toen ik zei dat dochter no way niet een paar Nibbit chipjes mocht. En hoezo mocht ze geen lange vinger, lekker toch? Tanden poetsen? Woehahaha, wat een giller! Dat deden we bij jullie niet hoor. Geef haar maar een kippenpoot, vond jij vroeger ook zo lekker! Misschien zijn mijn ouders in de loop der jaren gewoon makkelijker geworden en ik als nieuwbakken moeder doe het nog allemaal voorzichtig en vooral volgens de boekjes. Rust en regelmaat? Wasda voor een vies iets? Niet voor elk wissewasje uit bed halen? Naah, ze kan toch in de kinderwagen slapen?
het lijkt soms wel of wij zelf vergeten zijn dat onze ouders ons hebben grootgebracht. En dit is idd wel heel anders gegaan als het nu "hoort" voorbeeld: - nu mogen kinderen niet meer op de buik slapen, dat is een hele tijd juist voorschrift geweest - er was in mijn babytijd de "standaard" dat mensen heel streng via de fles om de zoveel uur gaven - en toen was nog niet bekend dat je onder het jaar beter geen melkproducten kon geven - biologisch? Daar deden ze toen niet aan! - Wij zaten nog los op de achterbank! - wij werden in de kinderwagenbak los op de achterbank gezet - er waren geen maxicosi's (of ze waren heel erg duur) Dus het is erg tweeledig, er zijn nieuwe inzichten, maar je ouders/schoonouders hebben jullie ook grootgebracht. En zoals jullie het nu doen, zo hebben zij het destijds niet gedaan, jullie hebben andere keuzes gemaakt, en anders vraagt aanpassingsvermogen. Ga er niet vanuit dat dit standaard is, want dat is niet zo, probeer dus ook hun standpunten te begrijpen (dus je hoeft niet zo te gaan opvoeden he.. gewoon je eigen ding doen, maar als jij ook hun standpunt begrijpt dan kan je het makkelijker uitleggen, en lukt dat niet.. nou dan doe je het toch gewoon maar eeuwige discussies erover zullen dan ook geen zin hebben en vooral veel energie vreten) En over het wel of niet in bed leggen, daar zijn nu de meningen nog over verdeeld, de ene mama die neemt de kleine de hele dag met zich mee (draagdoeken etc) de ander die heeft haar kleine meer in bed liggen dan beneden. Dan nog op kamer slapen, laten huilen.... zoveel moeders zoveel manieren!
oh ja herkenbaar, mijn moeder vindt me te streng, ik ben heel vrij opgevoed en kreeg geen structuur en mocht alles. als kind raakte ik daardoor in de war, ik had juist structuur en duidelijkheid nodig. ik geef mijn dochter structuur en duidelijkheid en dat vindt mijn moeder zielig. waarschijnlijk vond ze dat ook toen ik zo klein was dus we denken er echt anders over. mijn moeder begrijpt nu wel (na uitleg van mij) dat structuur en duidelijkheid goed is voor mijn dochter maar ze kan het nog niet zo goed aanzien
Denk niet dat het aan de generatiekloof ligt maar verschil van inzicht over (op)voeding. Ik heb meer discussie met schoonzus dan met mijn ouders/schoonouders.