help! Baby (3 weken) poept niet uit zichzelf.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Luuz, 27 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Dames, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen?

Onze dochter is nu 3 weken oud en sinds 2 weken heeft ze moeite met haar ontlasting.. Na een aantal dagen niet poepen en daardoor vreselijke buikpijn is het eindelijk gelukt.. Kei en keiharde ontlasting.. Toevallig belde het CB die dag voor een afspraak voor een huisbezoek en het probleem voorgelegd.. Ze adviseerde ons om Barleduc te gebruiken ipv kraanwater (veel kalk in het water bij ons) en 10cc extra water te gaan gebruiken.. 2 dagen later zou ze langs komen en dan verder kijken.. De pijn leek wel minder te worden, maar ze poepte nog steeds niet.. Ze zou in de middag langskomen, maar na een avond die gevuld werd door een krijsende en gillende baby heb ik die ochtend de ha gebeld.. Hij adviseerde om met billenzalf rond haar anus te masseren om op die manier een prikkel af te geven.. Zo gezegd zo gedaan, een prachtige luier vol.. Wel ontzettend hard en heel donker van kleur, maar goed, het had er 2 dagen in gezeten dus op zich niet zo raar...

's Middags het CB op bezoek gehad en veel meer dan dit kon ze zo niet bedenken.. Overstappen op andere voeding had nog niet veel zin, want we waren pas twee dagen met barleduc en extra water bezig.. We hoopten dat nu haar 'oude ontlasting' eruit was het nu beter zou gaan.. Niet dus..
    wederom alleen maar huilen en huilen en huilen.. Afgelopen maandag had ze zowaar twee luiers zelf volgepoept dus het leek beter te gaan..
    Duurde niet lang, want wederom ging alles gepaard met flink wat pijn..
    Niet alleen voor het poepen, maar ook tijdens het poepen.. Dus maar weer flink in de weer met extra zalf smeren.. Elke dag huilt ze, gilt ze en krijst ze van de buikpijn.. Zodra we haar masseren is het goed en begint ze vrijwel gelijk met poepen..

De afgelopen twee avonden was het wederom gillen en huilen en zelfs masseren leek niet echt te helpen.. Er kwam wel iets, maar niet alles..

Vanmorgen om 8 uur heb ik direct de ha weer gebeld en kon vanmiddag terecht.. Nou joepie.. Ik had een vervanger en ik heb zo'n hekel aan die man (had ze niet gezegd vanmorgen) Hij luisterd niet, zegt maar wat en wat hij zegt is waarheid.. Ik ben compleet neergezet als een overbezorgde moeder die totaal niet weet waar haar kind last van heeft.. Hij vond het niet zorgwekkend, niet alle baby's poepen elke dag.. Dat ze ligt te kronkelen van de pijn leek hij niet te horen..

Zijn advies:
    a.s. maandag naar het inloopspreekuur van het CB om haar te wegen.. Als ze goed groeit is er niks aan de hand en hoort het bij haar dat ze niet zoveel poept..

Zucht..

Ze heeft overduidelijk pijn.. Ze kan niet uit zichzelf poepen.. Heel letterlijk gezien is het net alsof haar lichaam niet weet waar de uitgang is en waar ze haar ontlasting moet laten..
    Volgende week vrijdag wil hij haar weer zien en 'babbelen' we even verder.. Ik ben woest.. Die man luistert totaal niet.. Ik wil gewoon advies met wat we verder kunnen proberen.. Andere voeding raad hij af, want daar is het nog te vroeg voor:( Eigenlijk ben ik nu nog geen stap verder..

Maandagmorgen bel ik direct mijn eigen ha en wil voor dezelfde dag nog een afspraak om er met hem nog eens over te praten, want dit kan zo niet langer.. We hebben trouwens ook venkelthee geprobeerd, maar ook dit heeft geen effect.. Cinebaby helpt wel tegen de pijn, maar ze poept er niet door en hoe zielig het ook klinkt, zonder haar huilen weet ik niet wanneer ze moet poepen en ik haar dus moet helpen door te masseren..

Enige wat ik nog kan bedenken is overstappen op andere voeding, alleen vraag ik me af of haar lichaam het dan wel weet.. Ik heb het idee dat het puur hetgeval is dat ze niet weet waar ze het moet laten..

Ik weet het niet meer.. Ze heeft pijn, ik weet waardoor het komt, maar de vervangende huisarts wil haar niet helpen..

Maar wat nu?

2. babyproject

babyproject Niet meer actief

Cinababy is tegen kraampjes toch?

Je hebt van VSM ook druppels om de ontlasting zachter te maken. Vraag er maar eens naar bij apotheek of drogist.

Als ik me niet vergis kun je ook een druppeltje olijfolie door dr flesjes doen (maar check dit nog even!!) om het wat zachter te maken.

Ook kun je naast bronwater gebruiken ook afgekoeld gekookt water gebruiken, heb weleens gehoord dat dat helpt.

Hopelijk kun je snel terecht bij je eigen huisarts! Want dit is niet echt normaal hoor.

3. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    babyproject
    Oja, druppel olijfolie werkt ook niet.. Ontlasting word er wel zachter van, maar ze poept het gewoon niet uit.. We zijn begonnen met afgekoeld gekookt water, maar vanwege de hoeveelheid kalk kregen we het advies om met bronwater te beginnen..
    Die andere druppels ken ik niet, zal daar morgen eens naar zoeken..

4. babyproject

Afgekoeld gekookt bronwater een idee?

Wij hebben er verder geen ervaring mee, en als het wel gebeurde dat het wat harder was, werkten de VSM druppels.

Maar ik denk wel dat je het sowieso zachter moet krijgen (dat moet haar ook minder pijn doen) en hopelijk heeft je eigen HA nog wat tips mbt het laten snappen hoe het moet zeg maar. In principe zou elk lichaam het moeten kunnen, ook baby's voelen persdrang. Ik heb wel vaker gehoord dat een beetje stimulatie inderdaad kan helpen de richting te bepalen, maar op een gegeven moment kunnen ook die baby's het zelf.

5. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    en daar lijkt het probleem te zitten, want het lukt niet zelf.. als ik haar masseer komt het er over het algemeen gelijk uit.. maar ik kan dat natuurlijk niet blijven doen..

6. babyproject

Nee idd. Ik ken ouders die dat in het begin ook moesten doen, maar er komt een moment dat het niet meer hoeft. Misschien vind je hier iemand op het forum die daar uit ervaring over kan meepraten. Heb je al gezocht in oudere topics op het forum?

De druppels heten trouwens Kindicol.

7. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    dank je, zal daar morgen even naar vragen bij de apotheek (is dichterbij dan de drogist:D)

Probeer het CB te bereiken. Ze had alleen nog als tip johannesbroodpitmeel. Ze zei er wel eerlijk bij dat dat het juist ook kan verergeren en daar zit ik niet zo op te wachten..

8. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wat slecht zeg die huisarts!

Maar kindicol hielp hier goed!

9. Wereldjongetje

27 jan 2011
    88
    0
    0
    neeee geen johannesbroodpitmeel gebruiken!! Hier word het alleen maar harder van.
    Ik weet niet of je met 3 weken al lactulose mag gebruiken maar anders gewoon weer huisarts gaan hoor! Jij ziet je kleine pijn hebben hij niet!
    Ik loop een jaar later nog steeds te klooien! Of teminste heb nu forlax gekregen en eindelijk dat werkt!

10. kimJayce

kimJayce Lid

26 jan 2012
    18
    0
    0
    Tilburg
    Mijn kleine poept slecht eens in de 2 a 3 dagen pas na dag 3 begint hij kramp te krijgen en te huilen ..
    Ik doe hem dan even helpen met de thermometer beetje vaseline en dan de thermometer en zachtjes is .. hij krijgt dan inderdaad de prikkel en gaat meteen poepen ..
    Heb het elke dag geprobeerd maar hij hoeft dan gewoon niet .. CB en HA zeggen beide dat het heel erg normaal is dat ze niet veel poepen maar als het langer duurt dan 5 dagen is mij het advies gegeven een theelepel ! olijfolie door de voeding te doen ! 2 x nodig geweest en direct ging hij poepen .
    Heel vervelend ga zelf maar na als je 3 dagen niet kan poepen laat staan als het in zon klein lichaampje zit !
    Wij zijn wel overgegaan qwa voeding op standaart gemixt met extra care tegen buikkrampen toen hij 5 weken was .
    Blijf dit gewoon aanhouden gaat goed geen krampen .
    Kleine is dinsdag verborgen reflux geconstateerd en ik heb het idee dat probleem darmen en maag toch wel in combinatie staan met elkaar !
    Volgende week naar CB en dan gaan we het er maar eens neerleggen vind die medicijnen allemaal niets fijn voor zo'n kleine.
    Sucses met alles !

11. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    had idd begrepen dat ze niet elke dag hoeven te poepen.. alleen heeft elise daar dus wel last va.. 1dag zonder poepen kan nog, merkt ze vrij weinig van.. maar dag 2 moet ze wel maar komt het niet..

net het cb gesproken.. zij adviseert friso comfort mengen met standaard zodat haar ontlasting dunner word en het poepen dan makkelijker word.. maandag belt de wijkverpleegkundige waar ik normaal contact mee heb me terug.. overstappen op omneo zou ook kunnen masr ze was bang dat haar darmen daar meer op reageren en daar zit ik niet op te wachten..

12. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    jeetje na een jaar pas?
    ik bel maandag ook direct weer.. eigen ha is vrij op vrijdag.. als ik dat had geweten had ik een andere arts gevraagd (hebben er 4 in de praktijk)
    mijn man moest laatst ook op vrijdag naar de ha en had ook deze vervanger.. was hij ook totaal niet over te spreken.. we dachten alleen dat dat eenmalig was

13. Wereldjongetje

27 jan 2011
    88
    0
    0
    In het begin werden we ook weg gestuurd met is normaal...en dat hoort bij baby's! Later hoopte ze dat het beter zou gaan met brood en fruithapjes enzo...maar ook dit bleek niet zo te zijn. Rond de 4-5 maanden kreeg ik lactulose....maar na paar maanden werkte dat ook niet meer. Nu de forlax werkt eindelijk goed!

14. lenka

lenka Bekend lid

13 aug 2009
    754
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje heeft er ook last van gehad en had hem voor directe hulp een glycerine suppo opgestoken (is speciaal voor te kunnen ...)
    en daarna een paar dagen of weken lactulos gegeven (is een soort olie die de ontlasting zachter maakt).

Moet je echt proberen

15. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Pff jeetje zeg.. Heb mijn hoop gevestigd op mijn eigen huisarts.. Een fijne oudere man die heilig gelooft in moedergevoel/instinct.. Hij luistert naar wat ik vertel en aan de hand daarvan komt hij met adviezen o.i.d. met de oudste wilde hij met bepaalde zaken eerst verder afwachten en aankijken, maar na een gesprek merkte hij dat ik er op dat moment doorheen zat en de boel niet meer trok (hij wilde/kon niet slapen overdag en 's avonds) heeft hij doorgepakt.. Het CB moest me in dat geval helpen (het was niet medisch dus ha kon verder niks voor me doen), maar weigerden en hij is toen op hoge poten heen gegaan en toen kon het CB me ineens wel helpen.. Alleen daarom al zit ik niet op een vervanger te wachten, zeker niet op deze lamlul..

16. lenka

lenka Bekend lid

13 aug 2009
    754
    0
    0
    NULL
    NULL
    Weet niet of je mijn berichtje gelezen hebt want we hebben het op de dezelfde moment gepost maar mijn advies helpt echt want heb het met mijn zoontje ook gehad.

17. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Sorry had m idd gemist:)
    Waar kan ik glycerine halen? Is dat alleen op recept of ook vrij bij de apotheek te krijgen? Denk dat het sowieso wel handig is om morgenvroeg even bij de apotheek langs te gaan..
    lactulose is wel via de ha toch? Zal het hem elk geval maandag even voorleggen..

18. Wereldjongetje

27 jan 2011
    88
    0
    0
    de etos verkoopt ook lactulose!

19. kimJayce

kimJayce Lid

26 jan 2012
    18
    0
    0
    Tilburg
    Nou geloof het of niet is in 12 weken nog nooit voorgekomen maar jayce heeft vandaag weer gepoept! 2 dagen achter elkaar dus !
    Dat je zo blij kan zijn als een kind poept he hahaha

20. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    hier hielpen de glycerine zetpillen super! binnen een minuut een luier vol!

ik heb ze bij een online apotheek uit belgie gekocht

Deel Deze Pagina