Geplaatst: Di Jun 24, 2008 6:12 pm Onderwerp: Ik wil dit even kwijt over het kdv -------------------------------------------------------------------------------- Hallo allemaal! Ik lees de laatste tijd veel dingen hier over het kdv en zoals bij elk onderwerp lopen daarover de meningen veel uiteen. Ik werk op een kdv en wil graag es vertellen hoe het is als leidster op een kdv zodat jullie deze kant ook een keer kunnen horen misschien is dat wel leuk/interessant! Het is een lang verhaal geworden maar denk ik wel interessant! Ik werk op een groep met 12 kindjes van 0-4 jaar samen met nog een andere leidster. Met zijn 2en heb je dus de verantwoordelijkheid over 12 inimini-mensjes die stuk voor stuk het meest waardevolle 'bezit' van hun ouders zijn. Deze verantwoordelijkheid rust zwaar op onze schouders maar het is een geweldig beroep! Wat sommige ouders soms aan t eind van de dag zeggen is 'bedankt voor t oppassen'...Wij doen alleen meer dan 'oppassen': Ik ben minstens 3 keer per dag aan t vegen, stofzuigen, dweilen en afwassen. Draai zo'n 6 a 7 wassen die allemaal opgevouwen en rondgebracht moeten worden. De badkamers en de wc's moeten elke dag grondig schoongemaakt worden. De bedjes op de slaapkamers worden elke dag verschoond (elk kind heeft zijn eigen, schone, dekbedje). De tafels, stoelen, gang en keuken worden ook elke dag grondig schoongemaakt. Uiteraard ook de rest van de groep wordt schoongemaakt en het speelgoed, boxkleed en bankhoezen worden ook allemaal grondig schoon gehouden! We eten 3x per dag met de kinderen. Boodschappen moeten besteld en ingeruimd worden (en dat is veeeeel!). Gaat er iets stuk dan moeten we voor vervangen/reparatie zorgen. Veelal wordt er met thema's gewerkt dus zorgen we altijd weer voor leuke nieuwe knutselwerkjes die elk kind mee moet krijgen. Ook heeft elk kindje een schriftje/boekje waar in geschreven of geknutseld wordt en waar we foto's in plakken. We proberen sowieso 1x per dag met ze naar buiten te gaan! Het liefst 2x. We leren nieuwe versjes,liedjes,verhaaltjes etc. We houden de hele dag een schema bij van de kinderen zoals bijv hoelang er geslapen is en wat ze gegeten hebben. Wat eten betreft proberen we ook voor veel variatie te zorgen. Baby's volgen tussen door hun eigen schema van voeden, slapen en spelen. Ook heeft elk kind zijn eigen schema bijv van wat ie wel/niet mag hebben, hoeveel hij/zij drinkt en eet, of er een speen of knuffel is etc. We proberen elke dag een uitgebreide overdracht naar de ouders toe te doen. Een leidster begint sochtends vaak alleen (van 07.00 of 07.30 tot 08.30 of 09.00) en de ander eindigt alleen (soms al vanaf 16.30 tot 18.00). Wanneer een kindje een 'ongelukje' heeft mogen wij de kleertjes niet uitwassen (dit o.a ivm eventuele allergieen voor wasmiddel maar ook ivm hygiene) en krijgen de ouders dit dus mee in een zakje. Sommige ouders geven hun kinderen 'buiten-speel-kleren' mee. Dit houdt in dat we voordat we buiten gaan spelen het kind om moeten kleden. Hier kunnen wij echter niet aan beginnen...stel dat we dit voor 12 kinderen zouden moeten doen? Wij vergaderen 2x in de maand, volgen kinder-ehbo, organiseren ouderavonden, informatieavonden, 10 minuten gesprekken, zomer-sinterklaas en nieuwjaarsfeesten en hebben dan ook nog zoveel keer per jaar een 'grote' vergadering met alle locaties en hebben we 1x per jaar een studiedag (dit vaak tot groot ongenoegen van de ouders ivm een sluitingsdag). Ook al zijn wij opgeleid, kennen wij onze verantwoordelijkheden en gaan we zorgvuldig om met elk kind....je kan ze on-mo-ge-lijk allemaal tegelijk in je vizier hebben. Een ongeluk zit dan vaak ook in een klein hoekje en net zo goed als thuis gebeuren er dus op een kdv ook wel es dingen (of dit nou te voorkomen was of niet, dit neemt trouwens niet weg dat t echt heel erg vervelend is hoor!) Heeft het kindje bij het ophalen een poepluier denk dan alsjeblieft niet dat we dit zo hebben laten rondlopen. Die ene luier meer maakt echt geen verschil aangezien de verschoningen wel op kunnen lopen tot zo'n 40x per dag (ik wil de ouders niet de kost geven die hun kind met de nachtluier aan naar t kdv brengen!) Ook al lopen we de hele dag met washandjes en/of vochtige doekjes: kinderen worden nou eenmaal vies! We kunnen niet, omdat 1 kindje verkouden is en niet naar buiten mag van de ouder, met de hele groep binnen blijven...dit betekent dus dat dit kindje misschien even op een andere groep gaat spelen. Uiteraard gaan we zorgvuldig om met de kleding van de kinderen maar kinderen vallen botsen en knoeien en ja er raakt soms zelfs wel es wat kwijt. Dit laatste zie je bijv wanneer er een nieuwe leidster is...Ook deze moet t leren. Soms willen ouders (wanneer ze zien dat een ander kindje van de groep bijv eczeem heeft of waterpokken o.i.d) dat wij hun kindje uit de buurt van dit kindje houden...Wij hebben 12-15 kinderen onder onze hoede en dit is dan ook onmogelijk! Leidsters worden er vaak op aangekeken dat ze buiten zo veel staan te kletsen. Als wij inderdaad met zijn allen buiten zijn wordt er ook gekletst, dit is veelal over de kinderen omdat we als we buiten zijn de verantwoordelijkheid hebben over ALLE kinderen en niet alleen die van je eigen groep. En uiteraard wordt er ook wel eens 'gewoon' gekletst, we zijn tenslotte ook nog gewoon mensen Tenslotte: alle kinderen zijn ons lief! Nou voor degene die de moeite heeft genomen het hele verhaal uit te lezen en nog niet in slaap gevallen is hahah ik hoop dat er zo een wat beter inzicht komt over het werken op een kdv. Waarschijnlijk zijn er veel punten hierboven die velen als logisch beschouwen maar je wilt echt niet weten wat voor eisen ouders soms aan ons stellen of wat ons kwalijk genomen wordt... Dat neemt niet weg dat werken op een kdv het leukste is wat er is! Liefs Mirjam
Dit topic staat ook bij Oppas en Kinderopvang. Wie wilt reageren kan daar een reactie plaatsen. Deze doe ik op slot. Elvira