werken in de zorg en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Trotsemama1, 18 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

hoi dames
    ik had een vraagje
    ik had hier ergens gelezen van iemand die zei als je zwanger bent dat je dan geen onregelmatige diensten hoeft te draaien
    nou heb ik namelijk nu al weet last van me bekken
    en ben ik ontzettend moe
    en was nou benieuwd hoe het nou zat met zwanger en werken in de zorg !!
    weet iemand dit ??

2. Trotsemama1

niemand!?!?!?!?!?

3. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Nee je hoeft idd niet persé onregelmatige diensten te draaien daarvoor moet je overleggen met je manager...
    Maar volgens mij als ik me niet vergis is dat officieel pas vanaf 12 weken? Maar goed als jij al klachten hebt moet je dat gewoon bij je manager aangeven en dan kan er wat aangedaan worden....

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    'k Zou 't gewoon aangeven. Ik hing met 6 weken al aan de telefoon dat het te zwaar werd en hoefde sindsdien 's nachts niet meer. Ook even tijdje wat minder gewerkt en 'k werk nu weer volledig.

5. bambino

bambino Bekend lid

2 aug 2006
    965
    0
    0
    Zou het melden bij je manager en evt naar de arbo arts gaan.

6. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik werk (werkte..) zelf ook in de zorg ( thuiszorg als ziekenverzorgende)
    Onze onregelmatige diensten waren op avond en weekends, geen nachten iig..
    De tijden had ik zelf geen probleem mee.. Wel de zwaarte van t werk.. Met name de ochtenden, met t vele bukwerk ( bij iemand douchen bijvoorbeeld)

Ik heb met mn manager overleg gehad en daarna zijn al mijn ochtenden door collega's over genomen.
    De avondroutes bleven over, die was op dat moment eigenlijk heel makkelijk, en zo kon ik 50% werken en 50% ziektewet.

Dat heb ik tot aan mn verlof vol kunnen houden..

Mijn advies is dan ook.. Ga met je manager/leidinggevende in gesprek en geef duidelijk aan wat (op dit moment) wel lukt en wat niet meer ( qua werkzaamheden en werktijden). Dan lijkt me heel raar dat jullie samen er niet uit kunnen komen dat jij nog met een goed gevoel je werk kunt doen..

( mijn manager zei: "Ik heb liever iemand die de helft werkt, wat goed vol te houden is, dan dat je er helemaal uit zou raken.." )

suc6 met t gesprek!

7. Trotsemama1

heey meiden
    zaterdag was het dan zover ik kon niet meer werken ik had z'n verschrikkelijk veel pijn zat gewoon te huilen morgen ga ik me manager opbellen en even een gesprekje aan gaan want dit gaat gewoon niet
    ik wil wel graag blijven werken
    nu al helemaal thuis zitten zie ik gewoon echt niet zitten

8. wuppie

wuppie Bekend lid

16 jul 2006
    621
    0
    0
    uhm, ik weet niet in welke zorg je zit maar in de CAO ziekenhuizen is de vrijstelling van onregelmatige diensten en diensten komen te vervallen bij het aangaan van de nieuwe CAO....
    Geef het aan bij je manager, neem je rust!

9. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    direct thuis komen te zitten gebeurd in de regel niet

ik heb steeds stagiares mee gehad, zelfstandig halve route's gedraaid (werk in de thuiszorg als verzorgende) toen de vakantie tijd aanbrak en er geen stagiares meer waren en halve route's te zwaar werden i.v.m veel harde buiken heb ik 3 weken thuisgezeten en daarna 4 weken kantoor werk gedaan daarna ging mijn verlof in

10. Trotsemama1

ik werk niet in de thuiszorg ik werk in een verpleeghuis
    waar er al onderbezetting is en je dus heel veel mensen alleen moet doen
    ik wil ook niet thuis komen te zitten
    helemaal niet zelf maar dit trek ik niet met me bekken

11. littledreamer

littledreamer Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.329
    11
    38
    hier
    Hallo,

Ik werk ook in een verpleeghuis en ook sinds 8 weken veel pijn aan bekken. Ik heb tot een paar weken terug gewoon me werk gedaan tot ik echt niet meer kon! Nu werk ik mijn rooster dagen 2 uurtjes per dag en soms is dit al te veel. Loop je al bij een fysio? Voor oefeningen .. (niet dat ze bij mij hielpen) Maar ik ben wel door verwezen door de fysio naar bekken advies centrum en moet daar om 14.30 zijn .. Ben benieuwd of hun de pijn weg kunnen nemen voor een deel.

Verder moet je goed naar je eigen lichaam luisteren! Je bent nu niet alleen en der groeit een kleintje in je!

Heel veel sterkte!

12. Dehtje

Dehtje Actief lid

20 aug 2009
    134
    1
    0
    Nee hoor, ook in de CAO ziekenhuizen 2009-2011 staat gewoon dat je vanaf de 3de maand geen onregelmatigheid hoeft te werken.
    http://digitalecao.virtu.nl/digitalecao/cms/template/dc1/doc/detail.asp?doc_id=27&dop_id=3699&type=A&search=zwanger

Heb je al iets kunnen regelen op je werk?

13. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Hoe het eigenlijk zit weet ik niet. Ik ben 50 % gaan werken toen ik 27 weken zwanger was, dit moest van de gynaecoloog ivm harde buiken. Toen ik 30 weken zwanger was ben ik volledig in de ziektewet gegaan. Maar je kunt het toch gewoon overleggen met je hoofd? Als het niet gaat dan gaat het niet, denk aan jezelf en aan de kleine in je buik!

14. Trotsemama1

dag dames
    ik moet morgen me manager bellen
    over hoe we het gaan doen
    de waarneemster voor me manager zei mssn dat je 6 uurtjes op een dag kunt gaan werken
    en dan alleen de lichte mensen doen die dus opzich nog veel zelfstandig kunnen vond dit ook wel oke ! moet woensdag naar de fysio en kijken hoe het gaat
    ik ben er gelukkig nog op tijd bij en hopen dat het met de oefeningen nog in bedwang gehoud kan worden
    met me vorige zwangerschap maakte die oefeningen ook niet veel uit
    ben toen met 23 /24 weken volledig thuis komen te zitten
    en lag met 25 weken in het ziekenhuis met bloedverlies
    mocht toen helemaal niks meer
    dus ik heb me bekken nooit kunnen aansterken
    hopen dat het nu wel lukt en zo tot aan me verlof kan doorwerken !

15. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Heej,

Ik werk ook in de zorg, in een verpleeghuis! Je moet de procedure is er op nalezen. Sowieso na 3 maanden hoef je geen nachten te doen.
    Avonden weet ik niet precies. Maar ik werkte bij 20 weken al 50% ivm harde buiken.. De zorg is gewoon heel zwaar. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die in de zorg werkte het volledig volhield tot haar verlof!

Succes ermee.

Liefs jannn

16. Trotsemama1

ik ga voorlopig maar 6 uurtjes werken en 25 % ziek
    ik hoef geen nachten meer en avonden in overleg dus als dat echt niet gaat hoef ik ook geen avonden meer

17. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland

Ik heb 2 zwangerschappen gehad en niemand die mij verteld dat ik niet onregelmatige diensten hoefde te draaien!

Ben blij dat 'k het nu lees, al zijn m'n diensten nu al korter en regelmatiger dan toen.
    Vanaf 3 maanden ! en dat terwijl ik juist in de eerste 3 maanden zooo moe ben, het 2e trimester gaat al beter omdat je lichaam zich dan meer is gewend a d zwangerschap.

Ik heb n.b. achteraf de eerste weken al in de ziektewet gezeten ivm een gescheurde enkelband....
    Heb as maandag een evaluatie over m'n ziekteverzuim, ben benieuwd of hij nog op m'n mk/kinderwens terugkomt?

Ik heb 't in het midden gelaten toen hij ernaar vroeg, da's prive.
    Van de mk moest ik wel vertellen omdat 'k voor de curr. werk moest verzuimen.

Mvg, Mirre

18. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ik weet wel dat je niet meer de nacht/ slaap diensten hoeft te draaien..

Op mijn werk kom je dan niet aan de uren want dan zou je alleen maar de ochtend 2 uurtjes of een laten dienst 6 uurtjes kunnen werken..

Al helpen wij de zwangere collega's als team de laatste weekjes door dmv het werken van hun slaap/nachtdiensten.. ;)

19. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Wij hebben in ieder geval intern de afspraak dat nachtdiensten vanaf 3 maanden niet meer hoeven. Ook werken op de gesloten afdelingen mag niet meer vanaf 3 mnd. ( werk in een psychiatrisch ziekenhuis ) Heb nu met mijn leidinggevende afgesproken dat ik er soms gewoon niet ben. Dat ik naar huis ga als ik me niet goed voel en later kom als ik bv s òchtends erg misselijk ben. Wat betreft de werkzaamheden kan dat eigenlijk niet, maar ziek en met pijn op mijn werk gaat ook niet. Bij ons moet je wel een beetje goed in je vel zitten om de afdeling te kunnen draaiien. Nu heb ik een hele prettige teamleider moet ik zeggen, waarvan zijn vrouw momenteel ook zwanger is.

20. Jada09

Jada09 Niet meer actief

Ik werk ook op een verpleegafdeling en sinds een aantal weken werk ik nog maar 6 uurtjes ipv 8 (contract 24 uur)
    Afgelopen weekend heb ik mijn laatste avonddiensten gehad en toen ben ik dus flink door mijn rug gegaan. Ben bij de therapeut geweest en zij gaf aan dat ik veel last heb van mijn bekken en banden, ik moet dus rustig aan doen. Ik ga niet meer in de zorg werken, maar die gewoon de medicatie, dossiers en eventueel helpen met het eten. Ik wil niet ziek thuis zitten, wil gewoon blijven werken maar wel lettend op wat ik kan en niet kan!

Ik zou zeker voorzichtig zijn met het verzorgen van mensen vooral als je al last hebt van rug of bekken, daar is het bij mij dus ook mis gegaan! Ik kwam zondag mijn auto niet meer uit, heb me een ruk moeten geven terwijl de tranen over mijn wangen liepen.
    Ik ben nu extra voorzichtig omdat het bij ons al vaker mis is gegaan en ik geen risico`s wil lopen, voor mezelf niet en vooral niet voor de kleine!

Goed overleggen met je leidinggevende en als je niet met hem/haar eruit komt gewoon met de arbo bellen.
    Succes en sterkte ermee! ps er zullen altijd mensen(collega`s) zijn die je niet begrijpen of het beter weten en daar moet je boven staan!

Deel Deze Pagina