Dag allemaal, Ik heb misschien een rare vraag maar wil natuurlijk het zekere voor het onzekere weten. Ik sport twee keer in de week en doe dan cardio-fitness. Dat cardio gebeuren is volgens mij zelfs goed en gezond want het gaat voornamelijk om bewegen en conditie. En als ik merk dat ik minder energie heb dan hou ik er rekening mee en doe het rustig aan (het moet wel leuk blijven). Maar je hebt ook te maken met allerlei apparaten die je spieren een beetje trainen, zoals buik-, been- en armspieren. Ik denk zelf dat dit ook niet zo gevaarlijk kan zijn voor eventuele zwangerschap want dit kun je namelijk heel licht doen. Nu viel mij op dat ik een paar weken voordat ik een vroegtijdige miskraam kreeg, tijdens het sporten een keer goed naar werd en echt moest stoppen omdat ik anders het idee had flauw te vallen. Zou het sporten een slechte invloed kunnen hebben op een vroege zwangerschap? Ik hoop dat er vrouwen hier zijn die mij wat raad kunnen geven of ervaringen kunnen delen met zwanger willen worden en daarnaast gewoon doorgaan met sporten... Groeten, Shanae
hai Shanae, Ik heb precies dezelfde vraag, dus sluit me graag bij jou aan. Ik doe 2 a 3 x in de week aan Body Pump / Body Step van Les Mills. Ik vind dat echt super, maar ben ook bang dat het intensief trainen van invloed kan zijn op een eventuele zwangerschap... Ik heb dus geen direct antwoord, maar versterk je vraag hiermee... Greetz, Borsatofan
Je mag gewoon sporten hoor. Je moet wel goed naar je lichaam luisteren en het is het beste als je je hartslag niet té hoog op laat lopen. Verder mag je geen rechte buikspieren trainen, dus die apparaten moet je links laten liggen. Je kunt ook altijd overleggen met je begeleider.
Heb m'n trainer al aangegeven dat we bezig zijn met zwanger worden, vertelde mij dat ik ten 1ste heel goed naar m'n lichaam moet gaan luisteren en dat ik juist de schuine buikspieren niet meer mocht doen. De rechte wel. En verder moet ik alle aparaten waar je iets tussen je benen moet klemmen (klikt wat vreemd maar ik bedoel die dingen voor o.a.de binnen en buitenkant van de beenspieren ) links laten liggen. Maare meer tips zijn natuurlijk altijd welkom . Dikke knuf daantje
Ga ik toch even tegen je trainer in Daantje78. De rechte buikspieren mag je niet trainen als je zwanger bent. Deze lopen namelijk recht over je buik en worden tijdens de zwangerschap naar buiten (richting je zij) gedrukt. Daarom mag je deze dus niet trainen. Dit wordt bij mij ook altijd gezegd tijdens het zwangerschapszwemmen én tijdens de aquarobic.
Allemaal bedankt voor jullie reacties! En over die buikspier apparaten... die laat dan ik allemaal voortaan maar links liggen. Dat van die apparaten voor de binnen- en buitenbeenspieren vind ik eigenlijk nog veel meer jammer , dat deed ik juist het fanatieks. Ach ja, het zwanger raken en in blijde verwachting zijn is belangrijker dan het sporten dus daar kunnen we wel makkelijk rekening mee houden, niet dan? Het klussen is ook een sport op zich Groetjes, Shanae
Maar eh ... dames, die buikspieren kunnen gewoon getraind worden zolang je nog niet zwanger bent hoor. Haha, gewoon lekker doortrainen dus, zodat het buikje na de baby gauw weer lekker strak is. Hier nog een sportertje: luisteren naar je lichaam en vooral blijven bewegen is mijn motto.
Ja ik doe dit nl ook! Bodypump, Bodyattack etc.... Soms denk ik ook van: moet ik dit allemaal "opgeven". (zal ik zo doen hoor, als ik zwanger zou zijn! ) Maar het was ff iets wat ik me afvroeg!
Ik mocht gewoon hardlopen van mijn verloskundige. Ik hoefde ook niet om mijn hartslag te denken. Ik mocht niet mijn grenzen opzoeken, gewoon luisteren naar je lichaam dus. Het kan anders voelen/gaan als je zwanger bent maar daar kom je dan wel achter (eerder moe enz.) Enne dames als jullie zwanger zijn: geen sauna na het sporten de eerste 12 weken.
Ik doe aan squasen.. kan voor zover ik weet geen kwaad en kan je ook als je zwanger bent nog even blijven doen xxx
Ik ben gewoon doorgegaan met trainen en wedstrijden fietsen. Zondag 24 september heb ik mijn laatste koers gereden en zie mijn banner Nu is het seizoen afgelopen en ga ik alleen nog buiten fietsen op de racefiets als het mooi weer is en met slecht weer ga ik binnen op de tacx. Ik ga op mijn gewone fiets natuurlijk ook nog gewoon fietsen Vind het wel jammer dat ik nu een seizoen moet missen, maar dat heb ik voor ons wondertje wel over
De sauna mis ik wel hoor... De twee weekjes na m'n eitje ga ik niet meer Enne als de toch weer langs zijn gekomen trakteer ik mijzelf op een heerlijk sauna bezoek.. Maare hoop natuurlijk dat ik de komende maandjes het even zonder sauna moet gaan uithouden Alles voor de beeb zullen we maar zeggen... Knufje daantje
ik heb begrepen dat je gewoon mag blijven sporten, zolang het goed voelt. Je moet luisteren naar je lijf en inderdaad geen rechte buikspieren.. als je je nog goed voelt kun je zelfs tot aan het eind van je zwangerschap blijven sporten, misschien iets rustiger dan eerst... (op babypret.nl staat geloof ik een artikel hierover, of even googlen sporten en zwanger)
Ik heb geen idee hoe het zit met buikspieren trainen.. iedereen beweert weer iets ander (lange of schuine) Maar wat ik nu weer opving: De vriendin (36) van een collega is zwanger van de 3e, nu een week of 15 of 16 geloof ik. Een paar weken geleden belde ze mijn collega op om te vragen of hij haar ff wilde oppikken, want de bussen reden niet. Hij zei: "Ze gaat voortaan met de bus naar haar werk, omdat ze natuurlijk niet meer mag fietsen, omdat ze zwanger is." Ik vond dat zo dom om dat te denken. Ik zie en hoor zoveel zwangeren fietsen.. en hier wordt ook al gezegd dat het gewoon goed is om te doen. (het kan natuurlijk zijn dat de vk dat heeft afgeraden, maar dat ben ik natuurlijk weer vergeten te vragen hihi, zal ik toch eens doen vandeweek)
Hoi, Toen ik van de eerste zwanger was heb ik nog gewoon gesport hoor. Aquarobics en fitness. Hardlopen heb ik tot de helft van de zwangerschap gedaan. Toen voelde het niet meer prettig. V.w.b. de buikspieren, de spieren aan de zijkant mag wel. De rechte buikspieren niet meer zodra je echt een buik krijgt. Groetjes, Angel