Zoals de titel zegt. Als ze er niet meer mee spelen? Of als ze er eigenlijk te groot voor worden? Ik vind het zo moeilijk om speelgoed weg te halen, zelfs met zijn boekjes? snoet
Boekjes selecteren we: mooie worden bewaard en 'flutboekjes' gaan naar de weggeefwinkel/terre des hommes winkel Speelgoed wordt ook geselecteerd: laatst nog een tas met veel plastic spul en knuffels weggegeven. Het echte mooie kwaliteitsspeelgoed bewaren we sowieso, voor mijn kleine zusje (is ruim 8 jaar jonger) en voor 'later'. Dan bedoel ik: boeken, wat houten speelgoed, wat LP/fisherprice, mooie poppen. Mijn schoonouders hebben nog heel veel speelgoed van 'vroegah' en dat is zo leuk! We hebben een hele mooie houten Van Dijk garage, die gaat echt niet weg bijvoorbeeld
ja, aan wie wegdoen of bewaren dat is het probleem niet maar wanneer vind je dat je peuter er niet meer mee mag spelen.
Speelgoed waar ze al maanden niet naar om gekeken heeft ruim ik op. En nu het weer tevoorschijn komt voor baby zusje is het weer heel interessant allemaal!
We hadden bijvoorbeeld allemaal plastic keukenspul. Daar werd best mee gespeeld, maar omdat we ook houten lepels en stalen pannetjes hebben, hebben we de plastic varianten weggegeven. Dus we hebben vooral geselecteerd op dingen die we dubbel hadden. Ook dingen waar nooit (echt/actief/veel) mee is gespeeld, zou ik weg kunnen doen als het kwalitatief minder goed is. Als ik opruim om weg te doen dan bekijk en beoordeel ik eigenlijk gewoon ieder stuk speelgoed : wordt er nu nog mee gespeeld, zou er door de kleintjes mee gespeeld gaan worden, is het iets dat we sowieso willen bewaren.
asl het kapot is of als er een wiel of wat dan ook van ontbreekt, puzzels? als de helft van de stukjes ontbreekt ... zulke dingen doe ik gelijk weg. ligt in de weg en met verjaardagen vraag ik dan nieuwe.
Als ik mijn nek er over breek Boekjes gaan weg als ze uit elkaar vallen. Speelgoed gaat weg als het kapot is. We wisselen het speelgoed ook af. Fenna weet altijd precies als er iets weg is. Ook al heeft ze er al een tijd niet mee gespeeld . Ze zegt nu zelf; misschien heeft Sinterklaas het wel meegenomen Ik zeg dat ; ja misschien wel
hier gaat alleen iets weg als het stuk is. ik haal ook dingen weg waarvoor hij echt veel te groot is. ( nu dus de babyspullen ) en waar niet meer mee gespeeld wordt. ik heb ook nog babydingen waar hij aan gehecht is die blijven gewoon. dingen waar hij niet mee speelt maar nog wel geschikt zijn die doe ik even ergens waar hij ze niet kan zien. een paar maanden later wissel ik dan weer wat om. maar ik moet zeggen ik heb niet zo'n berg speelgoed dat het echt nodig is om steeds te wisselen vanwege de hoeveelheid. speelgoed wat nog goed is maar dus niet meer bij hem past geef ik weg aan mensen met weinig geld. hetzelfde geldt voor kleding trouwens.
over je vraag wanneer bepaal je voor je peuter er niet meer mee MAG spelen. dat bepaald hijzelf, of wanneer het niet mee geschikt is voor de leeftijd en gevaar op gaat leveren. (denk aan de babywipper, of babygym bijv.) op een bepaald moment groeien ze over dingen heen en als het dan al een half jaar doelloos ligt en ik kan er iemand blij mee maken gaat het daarnaartoe. maar alleen met dingen waarvan ik weet dat hij ze niet zal missen. bijtringen bijv, en sabbeldoekjes en zo'n wiebelbeer met zo'n gewicht onderin, de babywalker, de babygym met rond speelkleedje eronder,de mobiel van de box, piepboekjes en knisperdingetjes, de wipper met speelding erboven, dat soort dingen dus. de babyknuffels waar hij wel aan gehecht is houdt ik gewoon en wellicht voor altijd. die zou ikzelf ook niet weg willen doen die hebben een verleden.
Oké dan komt het er bij ons dus op neer dat er helaas niets weg kan want hij speelt overal nog mee. Speelgoed is niet stuk want dan gaat het idd weg en dat is ook zo met de boekjes.
Wij doen speelgoed weg als het stuk is, en dingen waar ze te groot voor wordt. We hebben hier nog een aantal puzzels liggen die veeeeeeel te makkelijk zijn voor Robyn, die ga ik van de week even weghalen.
Ja hij heeft veel spullen maar dat is niet de hoofdreden, het is meer dat ik hem graag blijf stimuleren. En ik ben bang dat als hij steeds met hetzelfde speelt dat hij er niets meer van leert.
Je kan toch een aantal spullen opbergen. Dat je bijv 10 dingetjes laat liggen en de rest opbergt. Dan volgende week weer 10 andere dingetjes. Zo sla je twee vliegen in een klap. Hij ziet steeds weer iets ' nieuws ' en blijft uitgedaagd en hij zal beter spelen met de dingetjes die hij heeft liggen omdat het overzichtelijker is.. ( of is dit nu wel heel erg de juf in mij/! )
daar heb je op zich wel een punt hoor, misschien zou je kunnen wisselen en wat nieuw speelgoed halen wat meer bij zijn ontwikkeling aansluit. als je wisseld ligt er steeds iets anders en moet hij af en toe wel iets moeilijkers pakken. edit: heb hetzelfde getypt als sallie zie ik nu.
Niet meer MAG spelen? Waarom zou je dat voor je peuter bepalen? Laat je kindje lekker zelf bepalen waar hij of zij mee wil spelen. Wel kun je op een gegeven moment bespreken dat het teveel wordt en dat je kindje moet aangeven wat er weg mag maar ik zou niet voor mijn kind willen beslissen waar hij wel of niet mee mag spelen. het mooie van peuters is dat je ze eigenlijk nauwelijks hoeft te stimuleren.. ze doen dat allemaal helemaal vanzelf. Zolang jij alert blijft dat de aandacht, interesse verschuift komt het helemaal goed. Een kind wat gewoon ontwikkelt, gaat vanzelf bepaald speelgoed niet meer interessant vinden en dan kun je het wegdoen.
Hier gebeurd het vaak genoeg dat er maanden niet naar een bepaald speelgoed wordt omgekeken. Dan opeens is de interesse er weer en wordt het weer een tijd gebruikt.
Onze zoon heeft belachelijk veel speelgoed. Eerste en enige kleinkind. Een deel ligt beneden, een deel op zijn kamer en een deel in een kast. Dat wissel ik allemaal een beetje af. Ik heb tot nu toe alleen nog echt babyspeelgoed helemaal weggehaald. Van die zachte knuffels en rammelaars enzo. Hij heeft nu gewoon veel interessantere dingen om mee te spelen. Maar ik denk dat het lang duurt voordat er iets weg gaat. Het speelgoed dat hij nu heeft, blijft gewoon leuk. Zeker als we het afwisselen. En dan hebben we nog een voorraad kraamcadeaus die nu nog steeds iets te moeilijk zijn, maar straks wel heel leuk worden.
Ik heb wel het echte baby spul weg gehaald de rest heb ik in manden gesorteerd Een deel boven een deel benden en soms wissel ik af In 2 manden zitten speeltjes die niet onder te delen zijn dus zijn de rommel manden Ook een kist vool met knuffels en soms pakt ze ze en soms niet, Ik laat het haar lekker bepalen waar ze mee wilt spelen. Kinderen kunnen heeel lang met iets spelen en toch steeds weer iets nieuws leren ervan.
Ik maak onderscheid tussen: speelgoed met een emotionele waarde, die bewaar ik. Speelgoed waar mijn dochter niet meer mee speelt, maar wat nog in prima staat verkeert gaat naar leger des heils of het kdv. Speelgoed dat niet meer mooi is/uit elkaar valt gaat de vuilnisbak in. Maar mijn dochter speelt vrij lang met haar speelgoed dus het wegdoen / weggooien is tot nu toe maar 2 keren voorgekomen.