Echt pesten is heel wat anders! En sorry dat ik het zeg, maar élk kind krabt/slaat/bijt wel eens! Maar om dan direct naar de basisschool te bellen dat ze niet bij elkaar in de klas moeten en een gesprek aan te vragen?! Kom op!
Nou mijn kind komt nooit thuis met krassen en schrammen anders dan doordat ze is gevallen of heeft gestoeid. Niet met opzet dus. En ik vind persoonlijk dat het ook de taak is van kdv/psz-personeel om op dat soort dingen te letten. En nee, ik zou ook de toekomstige school niet meteen bellen. Maar als zulke dingen vaker gebeuren zou ik het wel aankaarten op kdv. Dat lijkt me niet heel absurd. Toch?
Ik werk op een kdv en zou er erg van schrikken als een kindje van mijn groep dit zou doen. Kijk wij zijn er ook om het spelen in goede banen te leiden. Wanneer ik zou merken dat er geplaagd zou worden in de groep zou ik er bovenop zitten. Dus ik vind ook dat je dat op zijn minst kan verwachten van de groepsleiding van je kindje. Verder vind ik het wat ver gaan om de toekomstige school van je kindje te gaan bellen dat ze niet bij elkaar in de klas komen. Ik vind het gedrag van kinderen kan enorm veranderen in 1 jaar tijd. Nu moet dat meisje wel begeleiding krijgen denk ik. Ik vind het geen gezond gedrag en ouders van dat kindje moeten ook op de hoogte gesteld worden. Verder zou ik toch proberen om je kindje weerbaarder te maken en haar leren dat als een ander kindje haar pijn doet of iets anders geks doet, dat ze het gaat zeggen tegen de juf. Ik leer mijn meisje van 3 dat ook al. Ik vind het niet nodig dat ze het zelf gaat oplossen al maar hoop wel dat als er iets is dat zij het aan de juf kan vertellen. Suc6 met je meisje, want dit zal je niet in de koude kleren gaan zitten. Als ze aan je kindje komen komen ze aan mama ik ken dat gevoel! Sterkte!
Saskia maar geloof jij nou echt dat dat ander meisje van 3 de duivel in zich heeft en haar opzettelijk kwetst en pijn doet??
@lovelyDK: nou ik denk niet dat heteisje de duivel zelf is en moedwillig loopt te zieken. Maar ik heb dergelijk gedrag wel eerder gezien. Als kopieergedrag zegmaar. En als de leiding het zelf niet opmerkt.. Mag iemand ze best vertellen dat ze beter op moeten letten. Want willekeurig waarom en hoe.. Echt normaal is het niet als het heel vaak gebeurd en zal iemand. Ze moeten leren dat het niet gewenst is.
Over schrammen/ krabben enz. Mijn kinderen zijn echt weleens thuis gekomen met bijplekken, gekrabt gezicht enz. En ik hoorde van de leidster welk kindje dat gedaan heeft. Nou, dat kan gebeuren, het zijn peuters! Die zijn van nature egoistisch en egocentrisch, ik snap al die heisa ook niet. Hier in huis staan ze soms ook haren te trekken om een speeltje. Dat mag niet en dat corrigeren wij. Maar om dat nou 'kopieergedrag' te noemen??? Ik zie mezelf echt aan man's haren trekken om een tandenborstel... Ts, wat iemand al zei. Je schrijft dat je dochter de hele tijd 'achter het meisje aanloopt'. Misschien heeft dat kind daar geen zin in! En jij noemt het buitensluiten, maar wellicht wil ze op dat moment niet met je dochter spelen. Dat mag gewoon, en je dochter zal ook leren dat ze weleens afgewezen wordt.
@Saskia...tuurlijk...het kan zijn dat ze ook moest plassen, maar dan hoef je toch niet in de wc te gaan staan? Hier moeten ze dan gewoon wachten tot de wc vrij is. Of laat je als volwassene zijnde ook iemand in de wc wachten als diegene ook moet plassen terwijl jij er op zit? Hier op het KDV is 1 wc. dus je moet gewoon wachten. En niet IN de wc. Wel ben ik met je eens, zoals ik eerder al zei, dat de leiding op dit alles moet reageren. En dan gewoon 'N' leren hoe ze het wel moet doen! Maar om dat kind nou gelijk als halve crimineel te behandelen... @Adi...dat probeerde ik ook uit te leggen. Kindjes hoeven niet altijd maar perse met elkaar te spelen omdat de mama's dat willen! Ik vind ook niet iedereen leuk of aardig...als ik dan geen zin heb om met iemand te praten of iets te doen...doe ik dat dus ook niet! Wij kunnen dat zeggen...maar kleine kinderen gaan dan misschien wel in de negeerstand. En na een half uur negeren en het komt nog niet 'over'...ja wie weet krabben ze dan. @TS...vraag eens aan de leidster of ze zien bij je dochter dat ze 'N' soms niet met rust laat (klinkt meteen weer zo negatief...maar ik bedoel dus meer dat ze gewoon graag bij haar in de buurt en en alleen bij haar wil zijn) en vraag dan ook wat 'N' daar van vind en hoe ze daar op reageert. Wie weet is het heel simpel op te lossen door ze gewoon uit elkaar te houden en je dochtertje met andere kindjes te laten spelen, haar andere activiteiten laten doen. enz.
Weet je al wannee er je dat gesprek hebt??? Vind het ook bijzonder gedrag van dat andere kindje... Misschien kun je eens met de ouders vab dat kindje praten?
@sarah: hier gewoon een rijtje van 6 wc-potjes in 1 ruimte. Dan zijn er weleens meer kinderen tegelijk. Maar ook de regel dat je niks te zoeken had op het toilet als je niet naar de wc hoefde. Meerdere kindjes tegelijk kwam dus weleens voor.
Wat adi zegt bedoelde ik dus exact. Het zijn kinderen van 3, kijk als ze nou 16 zijn en met wc papier in elkaars gezicht lopen te smeren dan klopt er iets écht niet! Maar een kindvan 3 ziet het kwaad er niet van in en dat dat kopieergedrag is vind ik al helemaal nergens over gaan! Zie de moeder/vader al gaan joh...
Ik heb peuters van 3 wel gekkere dingen zien doen.. Niet alle kinderen groeien op in een gezin waar de belangrijkste discussie is waar deze week de pampers in de aanbieding zijn helaas. Maar dan nog.. Wat is het probleem met op het kdv melden dat je het raar vind en dat je wil dat er op gelet wordt? Dat is namelijk die mensen hun werk. Meteen de basisschool bellen over de klassen is een eerste reactie, meestal zakt dat wel als de gemoederen bedaard zijn. Maar normaal praten over wat je raar vind lijkt me heel gezond. Anders blijf je zitten met een naar gevoel richting een kind wat zich wellicht geen kwaad bewust is of dat misschien wat vaker terecht gewezen moet worden. En na een gesprek zegt het kdv "we zullen er op letten en/maar we denken er zelf zo en zo over" en TS kan weer rustig slapen en met een goed gevoel naar dr werk.
hmm ja ruzie maken hoort bij deze leeftijd...ene moment zijn ze vriendinnetjes andere moment niet meer..maar dat gedrag van dat andere kindje vind ik toch echt niet normaal eerlijk gezed. ik zou zeker de moeder van dat meisje willen spreken.
Denk dat wat je in het eerste bericht schrijft belangrijk is. Het lijkt erop dat jouw meisje achter het kind aan zit, en het kind is dat misschien wel beu. (misschien is dit niet zo bij jullie, maar zo klinkt het) Dat heeft weinig met uitsluiten te maken, vind het logisch dat zo'n jong kind geen tolerantie daarnaar heeft, en dan gedragen ze zich soms wat gemeen om ervanaf te komen... Mijn nichtje loopt de hele dag achter een jongen op school aan, is helemaal weg van hem en praat honderduit over hem. Hij wilt echter ook met anderen spelen en niet in beslag genomen worden door mijn nichtje, wat logisch is en is daarom enorm gemeen tegen mijn nichtje. Hij zegt echt gemene dingen en heeft haar regelmatig geduwd, geslagen, gebeten... Hoe meer zij achter hem aangaat hoe gemener hij wordt. Ik zou er ook zot van worden als iemand achter me aan zit en zelfs met me mee naar de wc gaat. Misschien is bij jullie ook zoiets aan de hand? Natuurlijk moet het dagverblijf daar op letten, het kindje helpen d'r grenzen op een positieve manier aan te geven en misschien jouw dochtertje helpen om andermans grenzen te gaan herkennen. Dat doen ze nu bij mijn nichtje op school ook..
@Saskia...dan snap ik waar mijn verwarring vandaan kwam...nooit bij nagedacht dat er mer dan één wctje kon zijn! Hahaha! Maar wat je zegt is waar, hou het bespreekbaar! Dat is zo belangrijk. En zorg dat je geen nare gevoelens op dat meisje projecteert!
Mja er is vast een oorzaak en wij kunnen echt niet bepalen welk vande dames fout zit. Maar dat geeft niet... Daar betaal je namelijk het kdv voor
hey meiden, dank voor jullie reacties tot zo ver. Alle reacties hoor trouwens. Ik kan ook best kritiek hebben van dames die vinden dat ik wellicht te gevoelig ben. ben het ook wel eens dat mijn dochtertje soms wel iets te graag wil (alsin opdringerig) en kan zelf nogal bazig zijn (ze krijgt ook wel eens te horen, "jij bent niet de juf hoor!"). En ik geloof ook zeker niet dat meisje "N" niet de duivel is, haha, sterker nog, ik heb best wel moeite met moeders die altijd de schuld bij andere kinderen zoeken, en ik zei ook al dat de mijne ook echt niet altijd een lieverdje is (maar meestal wel natuurlijk Wat de basisschool betreft, mijn dochter gaat een paar maanden na die andere en ik weet heus wel dat ik haar niet altijd kan en ook niet hoef te beschermen in die weerbaarheid, maar door te zorgen dat ze in een andere groep komt, geef ik haar wel een veiligere start op de nieuwe school en de kans om zelf haar plekje te vinden. Dan kan ze er zelf voor kiezen om wel of niet met "N" om te gaan en is ze niet meteen weer tot haar veroordeeld. We gaan zo even praten daar, ik zie het maar als een regulier 15-minutengesprekje, ben zowiezo wel benieuwd hoe het met haar gaat op de groep.
Mja en dan kun je na dat gesprekje altijd nog beslissen of het echt noodzakelijk is om de toekomstige school te bellen. Ben wel benieuwd hoe je gesprekje straks gaat
Zooo, gesprekje gehad en gaf wel rust. Meisje N had later op die dag nog haar blote ehhh voorkantje in het gezicht van een ander meisje geduwd. Reden genoeg voor de leiding om toch 's een gesprek met die ouders aan te gaan. Voor zover dat incident dan maar... Met ons meisje gaat het op zich goed, luistert goed, doet meestal gezellig mee en ook sociaal geen echt gekke dingen. Maar meisje N is inderdaad dikke vriendinnejtes met een ander meisje (dat was degene van jij moet dood) en ons meisje dringt zich dan inderdaad te vaak op en wordt door die 2 samen niet geduld. Tsja das lullig voor haar dan toch, hard, maar zo gaat het soms. Er gaan over een paar weken een aantal kindjes naar school, dan zijn onze dochter en N zo'n beetje de oudste en zullen ze waarschijnlijk ook meer naar elkaar toe trekken. We kijken het gewoon een tijdje aan. Misschien gaat het binnenkort zo goed dat ik de basisschool bel om te vragen of ze juist WEL bij elkaar in de groep kunnen
Mja van dat eerste zou ik als leiding ook wel schrikken inderdaad. Hoop voor het meisje dat er geen "gekkigheid" aan de hand is. (dat zijn namelijk wel dingen die zekere onderzoeken kunnen triggeren..) En als ze samen het oudst zijn trekt dat inderdaad wel naar elkaar toe. Heb dat bij onze dochter ook gezien. De laatste maanden zaten ze echt in een apart kliekje met alle oudsten bij elkaar. Jammer genoeg was ze de jongste van het stel dus ze is 2 maanden de enige van haar leeftijd geweest. De volgende was echt ruim jonger (ze ging om die reden ook al eerder naar de peutergroep vanuit de babygroep.. Maarja je kunt niet 2/3 maanden eerder naar school omdat je kdv saai vindt ) En eenmaal kleuter zijn ze zo snel ineens zoveel wijzer... Bizar bijna