Belgische forummers, zorgverzekering en aansprakelijkheid?

Discussie in 'De lounge' gestart door februarimama, 23 sep 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Mijn man is tijdens een weekendje België van achter aangereden met een metalen speelgoed auto (waar mensen in kunnen) die je in badplaatsen veel ziet, gelukkig was er uiteindelijk niet zoveel aan de hand maar hij moest wel per ambulance naar het ziekenhuis gebracht worden, ze hebben zijn broek open geknipt en een scan gemaakt.

Nu was er vrij snel ook politie ter plaatse en zij gingen ook mee naar het ziekenhuis, voor mij was dit nieuw maar ik heb in Nederland niet zo iets mee gemaakt. Zij wilden allerlei gegevens en wij hebben daarna ook een mail gehad zodat wij kosten konden verhalen op de tegenpartij. Naar mijn idee ging dit nogal anders dan in Nederland dus ik vroeg me af of hier Belgen zijn die weten hoe dit werkt?

Wij kunnen dus een nieuwe broek declareren, we hebben een factuur van 70 euro voor de ambulance betaald en wat medicijnen. In Nederland is de ambulance gratis maar valt wel onder je eigen risico. Is een opname bij de spoedeisende hulp iets wat in België eigen risico kost? Ik geloof niet dat alle kosten al verwerkt zijn, het incident was 2 maanden geleden.

2. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.559
    3.890
    113
    Vrouw
    Volgens mij noemt het hier niet eigen risico maar je moet bij de meeste medische dingen wel een aandeel zelf betalen. Onze zorgverzekering kost hier veel minder maar we betalen wel meer zelf als ik het goed heb.
    Je hebt hier ook zoiets als een hospitalisatieverzekering, die betalen vaak een deel terug van het gedeelte dat de ziekteverzekering niet terugbetaald. Deze is niet verplicht te hebben.

Maar als er iemand anders in fout was is het dan volgens mij wel de andere persoon zijn verzekering die dat betaald. De familiale verzekering van de schuldige.

3. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Als ik even snel kijk betalen Belgen per jaar minder dan Nederlanders per maand betalen.

De politie had het inderdaad over die familiale verzekering geloof ik, wat bij ons aansprakelijkheids verzekering is maar ik weet niet anders dat dit soort dingen gewoon via je zorgverzekering gaan maar goed kan het ook mis hebben omdat ik dit in Nederland niet meegemaakt hebt. Wij hebben een zorgverzekering met Europa dekking trouwens.

4. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    De familiale van de anderen gaan dit alles moeten betalen.

Eigen risico kennen wij niet.
    Je betaald uw ziekenfonds, neemt een hospitalisatieverzekering en betaald bepaalde zaken volledig of gedeeltelijk zelf.

Broek, ambulance, spoed kamer, spoed arts, scan, medicijnen en indien je een fles water en eten kreeg zal ook dat op uw rekening staan:) en dat zal allemaal te betalen zijn door de tegenpartij.

5. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    Voor ons zou het Nederlands systeem interessanter zijn :roflmao:.

6. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.559
    3.890
    113
    Vrouw
    Haha ja echt o_O

Deel Deze Pagina