Ja, ik schaam me dood, maar ik ga nu pas beginnen aan mijn meisje haar eerste foto-album . Vanwege verhuizing en afstuderen heb ik er nog niet eerder aan kunnen beginnen. Nu dus een berg foto's, bij mij en bij mijn moeder op de pc. Ik weet niet waar ik moet beginnen. Hoe hebben jullie het eerste album gemaakt? Zelf foto's inplakken of online in elkaar gezet? Ik twijfel wat het mooist zal worden. Nog tips verder ?
Ik maak een album van het hele eerste jaar. Dit doe ik online via Kruidvat software. Ik vind het heel erg leuk. Ze wordt bijna 1 en ik kan niet wachten tot het bezorgd wordt. Je kunt er zoveel foto's in doen als je wilt, tekst & plaatjes, achtergronden etc. etc. Het wordt dus net als een echt boek gedrukt, zó mooi! (kosten c.a. 100 pagina's 50 euro)
Ik verdeel het in periodes van 6 maanden anders worden het echt TE veel foto's in 1 album....Ik heb in het eerste album (van 0-6 maanden) zelf de foto's geplakt omdat ik het leuk vond dat ze een ECHT fotoalbum heeft voor later...het tweede heb ik via hema gemaakt online (180 foto's ) en ziet er ook leuk uit!! Het derde zal ik ook weer online maken, ws ook weer via hema. Succes, het is echt een klusje hoor hihi.... ps vind dat je er niet heel laat mee begint hoor...is ook niet het allerbelangrijkste om het METEEN gedaan te hebben toch?
Nu je het zegt, ik moet ook weer echt eens wat foto's bestellen . Vorige keer had ik ook te lang gewacht en daardoor mocht ik ruim 250 foto's inplakken. Laat ik vandaag ook maar weer eens het e.a.a. bestellen. Ik maak soms van de vakantie ofzo een album via internet, maar verder vind ik het wel leuk om ze in te plakken, dus dat doe ik het meeste.
ik moet nog beginnen hahahaha. wel heb ik in een baby`s eerste album belangrijke dingen bij gehouden, en een paar fotos geplakt. maar nu pas krijg ik echt tijd en energie (door ziekte en omstandigheden) om er mee bezig te zijn. i heb laatst 1280 fotos bestels, fotos van 1 jaar lang (inlc honden en wat extras voor opas en omas) en dat moet nog gesorteerd worden en geplakt (meeste zijn van de 1ste vakantie op texel) ik heb gekozen voor echte fotos in te plakken, vind ik toch mooier dan een geprint album (heb ik ook 1 van)
Mijn dochter wordt morgen 1 en ik ben in het 6e album bezig. Oeps..... Heb alles zelf ingeplakt. Vind het mooi dat je echt door de foto's kunt bladeren. Heeft toch wat nostalgisch ipv online gedrukte boeken. Heb wel tussendoor mini-boekjes gemaakt van bijzondere gebeurtenissen, zoals een dagje uit. Dan maakten we zoveel leuke foto's, dan had ik wel een album kunnen vullen. In zo'n klein boekje van het Kruidvat kon ik dan voor 10 euro alle foto's kwijt. Scheelt ook plek in de kast..... Ow, en laat inplakken kan ook een voordeel hebben. Ik bestel bewust na 3 maanden pas weer foto's bij. Dan merk je dat bepaalde momenten niet meer perse in een album hoeven, omdat je kindje dat daarna nog zovaak deed. Scheelt je een hoop bestellen. Ik had echt 30 foto's van de week waarin ze haar handjes ontdekte. Na 3 maanden vond ik 2 foto's daarvan wel bijzonder genoeg om in te plakken. Alle andere foto's die overblijven, staan op een externe harde schijf. Die krijgt ze ooit nog kado!
Ik was ooit begonnen ben gebleven bij 4 maanden oud. Ze is nu 19 maanden dus heb een lange weg te gaan. Ik plak de foto's in, dat vind ik leuk, want ik heb bijv. ook echo's , stukje van de CTG en een zwangerschapstest geplakt. Maar vakanties en haar verjaardagen laat ik digitaal afdrukken. Die boeken zijn ook erg mooi geworden!
@coconut: haha schaam je niet hoor! ik ben nu bij het verlof van de tweede begonnen met het boek van de eerste (inmiddels 2 jaar)... het kan nog erger dus! ik had van onze oudste de eerste 3 maanden al wel gemaakt, die had ik laten afdrukken en zelf ingeplakt. maar ik merk dat ik het dan dus niet meer doe omdat dat veel meer werk is. nu ben ik bij de tweede meteen begonnen met een digitaal boek en ik ben die van de oudste ook meteen begonnen (de eerste 3 maanden opnieuw gedaan) en het is veel makkelijker omdat ik nu bv even 10 minuutjes aan het album kan werken en met 'echte' foto's kan dat minder makkelijk. wat ook een voordeel is van online boeken is dat de foto's er niet uit kunnen vallen op den duur en dat ze mooi blijven. ook kan je veel meer foto's kwijt op een blz als je dat wilt... dus ik maak ze vanaf nu alleen nog maar op de computer! succes! (ik ben nu bij de oudste al bij maand 9 haha en van de jongste ben ik helemaal bij tot nu...)
Met een maand of 14 heb ik pas een eerste album gemaakt over haar hele eerste jaar. Een digitaal album via Albelli, erg gebruiksvriendelijk vind ik zelf. (Al blijft het veel werk!) Ik heb knutselwerkjes van de crèche voor moederdag etc. ingescand en ook opgenomen. Na alle foto's heb ik op één pagina allemaal weetjes opgenomen. Eerst wat leuke weetjes van tijdens de zwangerschap, en daarna nog bijzondere mijlpalen uit haar eerste jaar. Vind het zelf een erg mooi boek geworden en absoluut niet minder leuk dan een 'echt' album.
Ik twijfel nog, maar ik denk dat ik digitale albums ga maken voor Irem. Ik plak al onze vakantiefoto's gewoon nog ouderwets in, maar ik maak daar ook hele plakboeken van met foldertjes en kaartjes en weet ik wat, echt een hobby, maar zóveel werk! En ik denk dat ik bij Irem, zeker over een paar jaar, liever alles digitaal heb. Alle foto's zijn toch al digitaal. Heb nu al een paar digitale albums onder meer van ons huwelijk en huwelijksreis en als je er een beetje tijd aan besteed wordt dat echt prachtig. En de foto's blijven tenminste zitten. Want bij mijn eigen babyalbum beginnen de foto's los te laten.
Bedankt voor jullie reacties! De meningen zijn verdeeld zo te lezen. Ik vind het zo lastig omdat ik zelf niet zo creatief ben. Dus ik ben bang met zelf inplakken dat ik het niet mooi doe, en de tekst er niet mooi bij zet enzo. Wat dat betreft is digitaal misschien makkelijker. Al dacht ik inderdaad 'dat doe ik even', fijn om te lezen dat anderen het ook een hele klus vonden. Zoals het er nu naar uit ziet maak ik een digitaal album (ik denk van het eerste jaar, maar dan zet ik de foto's van nu alvast netjes in mapjes) en vakanties en dergelijke ga ik plakken met kaartjes en foldertjes enzo. Ik ga weer verder nadenken haha
Wat ik ook leuk vind van digitaal inplakken is dat je foto's als achtergrond kunt gebruiken, uitsnijden, evt bewerken etc etc. Mogelijkheden zijn eindeloos (ok dat maakt het ook weer lastig, maar toch). En ik denk toch dat digitale geprinte albums langer mooi blijven dan handgeplakt.
Je hoeft je niet te schamen. Moet nu nog met het foto boek beginnen van zoon lief en die word in november tien haah. Denk dat het met dochterlief ook wel heel lang gaat duren voor dat ik een foto boek of wat dan ook maakt. Laat ze meestal wel afdrukken maar verder dan dat kom ik nooit. Moet wel zeggen dat ik niet zo creatief bent, hihi.
Ik heb het eerste album al af (scriptie ontloop bezigheid) en heb deze digitaal gemaakt. Ik heb er alleen de foto's ingedaan tot aan de eerste vakantie, vakantie wordt een aparte en dan weer een album van de tijd na de vakantie.... Ik heb het digitaal bij de Hema gemaakt, voordeel is dat je ook grote foto's erin kan doen en een foto op de achtergrond, geen onleesbare teksten en kan er zelfs een spellingcheck overheen gooien met Word Daaraast heb ik ook het boek van ikke en een handgemaakt album. Hierin plak ik wat mooie "eerste moment" foto's en schrijf er uitgebreid bij. Zo heb ik een hele pagina geschreven over hoe mooi ik haar vond na de bevalling en hoe blij ik met haar ben.... ook is het mijn bedoeling dat bijvoorbeeld de opa's en oma's een persoonlijke boodschap naar de kleine schrijven naast hun foto! Je moet het vooral op een manier doen die leuk is voor jezelf! Anders ga je ertegenop zien en laat je het daarna liggen.... heb je over 4 jaar nog meer in te halen
Ik heb alle foto's van begin af aan uitgezocht. Vlak voor dat ik het album ging maken nog eens doorgelopen. Heb een album gemaakt via Blurb.com, scheelt aanzienlijk in de kosten omdat ik een groot (28x30) boek wou en die zijn zo duur in Nederland! Vooral als je meer pagina's wil hebben als normaal. Ik heb nu 120 pagina's voor 54 incl verzenden vanuit Amerika. Het kost veel tijd en soms had ik er echt geen zin meer in, maar nu zit ik te wachten op het boek, hoop dat ie deze week nog binnen komt!
trouwens photo fun heeft een mooi boek die je kan bijvullen. Zo doe ik het. Elke 3 mnd een deel maken. In het boek passen namelijk 4 delen. Heel handig dus