Najaarskind en lang kleuteren: welke uitdagingen geven?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door merah, 17 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Onze oudste is een najaarskind. Onze school is erg terughoudend met het versneld door laten gaan van kinderen naar groep 3. Op zich kan ik me daar zeer goed in vinden. Als je je kind er geen geweld mee aandoet, moet je ze de kans geven om zo lang mogelijk kind te zijn.
    Onze oudste is niet dom, maar heel onzeker en een flierefluiter. De school vond haar niet klaar om versneld naar groep 3 te gaan. Wij haar ook niet.

Maar... Ze zit qua (puzzel)werkjes ed al geruime tijd in de hoogste groep. Ze werken met het DORR systeem (deels) en ze zit daarbij in kleur groen. Maar ze moet volgend jaar dus nog een heel jaar kleuteren.

Het gevoel dat ik bij school heb is dat ze het allemaal wel best vinden. Anne-Lynn hobbelt gewoon lekker verder mee en die zal zich niet vervelen. Ik zie dat deels anders en zou graag afspraken willen maken over hoe ze in haar ontwikkeling toch verder kan, zodat ze niet een heel jaar 'groene puzzels' zit te doen.
    Heeft iemand tips hoe ik dit gesprek kan aanpakken?
    Wat kan ik voorstellen, dat realistisch is in een (volle) kleutergroep? Misschien iemand hier die zelf in het onderwijs zit???
    Aangezien ik van school dus weinig initiatief verwacht wil ik het komende 15 minuten-gesprek goed beslagen ten ijs komen.

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Najaarskinderen gaan hier doorgaans juist wel door, bij ons is de grens 1 januari.

Dorr groen betekend dat je aan het einde van dorr bent, in dat stukje vind ik het eigenlijk heel vreemd dat ze dus nog een jaar groep 2 gaat doen.
    Ik zou liever een goed gesprek, geen 10/15 minuten gesprek, hebben met de leerkracht over de waarom en wat zij gaan doen.
    Dus wat is de reden dat zij adviseren (nogmaals) groep 2 te doen.
    Hoe gaan ze haar motiveren en gemotiveerd houden.
    Maken ze gebruik van een +groep en aan welke eisen moet een kind voldoen.

Hopelijk kan iemand anders (leerkracht) hier je nog informeren.

3. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Bij ons is de grens eigenlijk 1 oktober zelfs... maar kijken ze gelukkig ook naar het kind zelf. Mijn dochter van 24 november gaat wel mee naar groep 3. Eigenlijk wilde ze dat ze groep 1 langer zou doen alleen bleek met de herfst vakantie dat ze haar graag in groep 2 zagen. Laatste gesprekken gaven ze aan gewoon groep 3. Ze willen niet dat ze zich verveeld.
    Dus persoonlijk zeg ik en hoop ik dat school daarin mee gaat, kijk vooral naar je dochter!

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    De school gaat er niet in mee. Dat is ook niet de vraag. Ze gaat volgend jaar naar groep 2. Maar ik wil dus afspraken maken over extra werk/ uitdaging, zodat ze niet een jaar lang stilstaat.
    Omdat de school hier niet pro-actief in is zal ik zelf met een voorstel moeten komen.

5. fafa

fafa Niet meer actief

Onze oudste was cognitief na 1 jaar kleuterklas ook helemaal klaar voor groep 3. Ze kon basaal lezen (avi start) en was volgens de juf - terwijl ze dus eigenlijk pas groep 1 was - met werkjes de beste van groep 2. Maar ze heeft toch gewoon nog een jaar groep 2 gedaan. En ik heb er geen moment spijt van gehad.
    Spelen is zo belangrijk voor jonge kinderen! En ze moeten nog zo lang leren.
    Ze bieden mijn dochter ook pluswerk aan, maar meestal kiest ze toch voor lekker vrij spelen. En ik ben blij dat ze dat nog even mag.
    En ja, eerlijk is eerlijk, haar cognitieve ontwikkeling stagneert nu een beetje (te zien aan de cito-scores) maar zelfs dan scoort ze nog heel hoog, en ik verwacht dat ze weer gaat groeien als ze eenmaal in groep 3 komt.
    Spelen is leren en leren is spelen voor kleuters. Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat het haar ontwikkeling in de weg staat.

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dank voor je reactie fafa. Maar soms ben ik gewoon echt bang dat ze zich gaat vervelen. Ik meen namelijk te zien dat haar werkjes/tekeningen slordiger zijn dan een jaar terug. Ze kan ook heel snel reageren met 'makkelijk!' (Uitgesproken op een toon als 'boeie!!!' als haar iets wordt verteld.
    Vanavond toen ze al in bed lag kwam ze weer met een boekje (avi) naar beneden omdat ze woorden had gevonden die ze kon lezen. Dat krijgen ze op school echt niet aangeboden. Ook niet in groep 2.
    Ik was er zo zeker van: lang kleuteren. Maar soms knaagt het toch.

7. TiToTam

TiToTam Bekend lid

8 feb 2017
    699
    400
    63
    Vrouw
    Heeft de school een beleid op hoogbegaafdheid? Zonder ook maar enigszins die kant op te willen gaan, maar als de school daar een beleid in heeft, hebben ze wellicht ook een plan en materialen voor leerlingen die echt meer aan kunnen. Zo is er Levelspel en smartgames voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Die voorsprong hoeft helemaal niet uit hoogbegaafdheid voort te komen, zou daarom eerst eens zoeken in het schoolplan wat er over vermeld staat. Om te voorkomen dat je wordt gezien als 'weer zo'n ouder die denkt dat z'n kind hoogbegaafd is.' Maar wellicht staan daar nog dingen in waar je eens naar kunt informeren, of ze die ook toepassen als er kinderen zijn die zich vervelen in hun derde kleuterjaar.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn dochter gaat volgend jaar ook naar groep 2, terwijl ze eigenlijk alles al lang op groep-2 niveau doet. Ze hebben nu allemaal verrijkingsmateriaal zodat ze zich hopelijk niet gaat vervelen volgend jaar. Daar zitten echt hele leuke, uitdagende werkjes tussen. Nog een jaar met materiaal onder niveau zou ze echt niet volhouden.

9. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.249
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Ik begrijp dat het knaagt. Mijn oudste dochter is van september, wij hebben bij haar dezelfde keuze gemaakt. Ze heeft drie jaar gekleuterd. Sociaal emotioneel was ze erg jong en onzeker, mentaal pienter genoeg. Ze zit nu in groep 4 en zit bij de top van de klas. Het jaar extra kleuteren heeft haar op sociaal emotioneel gebied zo ontzettend goed gedaan! Ze heeft zich op dat gebied heel goed kunnen ontwikkelen. We gingen echt vol vertrouwen groep 3 in! En dat klopte, ze zoog toen alle lesstof als een spons in zich op en ging als een trein met leren. Terwijl ik genoeg moeders om me heen hoorde van wie het kind het echt moeilijk had in groep 3, ze waren net zes geworden.
    En nu is ze de oudste van de klas, ze staat veel zekerder in haar schoenen. Ze is al bijna een jaar twaalf voordat ze naar het voortgezet onderwijs gaat. Kortom hier alleen maar heel veel voordelen.
    En ja, k begrijp je vraag over hoe je dochter voldoende te stimuleren. Maar k denk ook dat school echt nog wel voldoende werkjes heeft die haar wel kunnen uitdagen. En misschien is dit jaar vooral gericht op haar sociaal emotionele ontwikkeling? Die is zo ontzettend belangrijk en wordt vaak aan kant geschoven voor de mentale ontwikkeling.

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dank voor jullie reacties! Dat is ook precies waarom wij gekozen hebben voor lang kleuteren. Hopelijk steviger en vol vertrouwen naar groep 3.
    Ik geloof niet direct dat ze hoogbegaafd is, maar idd wel een idee om te kijken of ze uit dat materiaal kunnen putten (als ze daar iets voor hebben tenminste. Ik heb geen idee).

11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Ik zou inderdaad vragen hoe ze haar gaan motiveren en met wat voor werkjes.
    Zelf ook grote voorstander om veel te spelen maar ben wel van mening dat ze genoeg uitdaging nodig heeft om zich wel te ontwikkelen. Anders is het zonde van hey schooljaar.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ook bijna 3 jaar gekleuterd. Puur om sociaal-emotionele redenen.
    Lezen kon ze al toen ze de eerste keer in groep 2 kwam en ze heeft daarna dus nog eens groep 2 gedaan. School sprong hier keurig op in door haar een eigen boekje te geven. Hierin mocht ze lezen, letters oefenen enz. Ze vond het super leuk.

Verder genoot ze enorm van het spelen dus voor ons de beste keuze ooit.

13. TiToTam

TiToTam Bekend lid

8 feb 2017
    699
    400
    63
    Vrouw
    Zo bedoelde ik het idd, niet dat je dochter hoogbegaafd is maar werkjes voor hoogbegaafde kinderen kunnen wel net een extra uitdaging bieden als je dochter alle groep 2 zaken genoeg heeft gezien. Dus zou het zeker eens nazoeken/navragen!

En op persoonlijk vlak, mijn zoon gaat hoogstwaarschijnlijk hetzelfde meemaken. Is van eind augustus. Dus wordt of strak 2 jaar kleuteren, of 3 volle jaren. Nog helemaal te bezien hoe hij het gaat doen maar ben absoluut voorstander van langer kleuteren. Dat jaar langer spelen pakken ze nooit meer af, ik ben zelf na 1,5 jaar kleuteren naar groep 3 gegaan en heb sociaal emotioneel altijd achter m'n oudere klasgenoten aangehobbeld. Dus denk dat het voor je dochter ook alleen maar positief uit kan pakken, als ze haar idd maar blijven uitdagen!

Deel Deze Pagina