Oma en oppassen zorgintensief kind

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door boannan, 9 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. boannan

    boannan Bekend lid

    2 apr 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    Mijn zoontje is 2jr8mnd nu en heeft 22q11 deletie syndroom, een ernstige hartafwijking, zwakkere afweer, eet en drinkt zelf niets en heeft een PEGsonde, slaapproblemen en een ernstige ontwikkelingsachterstand op alle vlakken. We weten nog niet of hij een verstandelijke beperking zal hebben maar gezien zijn langzame ontwikkeling denken we van wel. Hij loopt nu net los en communicatie is nog op het niveau van zwaaien en hand pakken of aangeven dat hij opgepakt wil worden. That's it.

    Hij heeft alleen nog een oma, mijn schoonmoeder die hier 2u rijden vandaan woont en achter in de 70 is. Ze roept al vanaf zijn geboorte dat ze graag wil oppassen en vriend is gek op z'n moeder dus zou dat ook graag willen. Ze heeft laatst een paar uurtjes opgepast toen ze hier logeerde. We hebben zoon zelf naar bed gebracht en zijn toen een hapje gaan eten in de stad. Ze hoefde hem alleen te troosten als hij wakker werd en ging huilen en de sondevoedingpomp uit zetten als die ging piepen. Dat ging prima. Maar veel meer zie ik voorlopig nog niet zitten.

    Mentaal is oma nog prima maar lichamelijk gaat ze achteruit. Ze loopt moeilijk (is veel te zwaar), valt regelmatig, gaat achteruit de trap af. Mijn zoon weegt 15kg en kan nog geen traplopen. Dus nu is dat alleen al een reden maar zelfs als hij over een jaar wel prima zelf de trap op kan komen weet ik niet of ik het zie zitten.

    Dat komt ook omdat zoon en oma niet echt klikken. Ze is heel erg gek op hem maar het lijkt wel of ze niet wil accepteren hoe hij is. Zegt vaak dingen als 'het is logisch dat hij zo achterloopt want dat kind heeft al zoveel meegemaakt, dat trekt wel bij'. Ik kan dan blijven uitleggen dat wij andere verwachtingen hebben maar dat wil ze niet horen lijkt wel. Idem met eten en drinken. Ze blijft maar eten aanbieden alsof ze niet kan accepteren dat hij niet eet en drinkt. Ze wil graag helpen met opvoeden - dat herken ik ook bij haar andere 2 kleinkinderen - maar bij zoon werkt dat gewoon anders. Contact en communicatie werkt anders. Je moet veel geduld hebben met hem. Maar het is zeker geen lastig kind en hij is altijd vrolijk.

    Maar dit gecombineerd met haar leeftijd maken dat ik het gewoon niet zie zitten om hem daar voor 1 a 2 dagen te brengen. Maar ik voel me er ook schuldig over naar vriend en zijn moeder toe. Bij onze vrienden en familie is het de normaalste zaak dat kleinkinderen bij opa en oma gaan logeren. We hebben overigens een verpleegkundige oppas die af en toe een avondje oppast en vanuit het verpleegkundig kinderdagverblijf kunnen we ook af en toe een avondje weg plannen maar een nachtje zal dus de komende jaren er nog niet in zitten.

    Wat vinden jullie hiervan?
     
  2. ziezo

    ziezo Bekend lid

    2 mrt 2007
    709
    39
    28
    Heel eerlijk. Ik zou het niet doen. Jullie zoontje is te zorgintensief voor een bejaarde vrouw en daar komt bij dat je sm alleen is en dus op niemand terug kan vallen als er wel wat aan de hand is.
     
  3. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Niet doen. Ik denk niet dat je dan ook maar een minuutje echt kan genieten van je dagje of nachtje weg. Plus dat het me ook gewoon echt niet verantwoord lijkt, een oma op leeftijd met beperkingen en dan je zoontje die intensieve zorg nodig heeft.
     
  4. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    nee ik zou dat niet doen. Misschien een idee dat je mee gaat logeren zodat je haar kunt helpen oppassen
     
  5. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.713
    1.522
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou het ook niet doen,ook omdat je aangeeft dat je sm niet lijkt te accepteren dat je zoon intensieve zorg nodig heeft.Af en toe op laten passen als ze bij jullie is en zl toch al slaapt zodat jullie er even tussen uit kunnen,prima maar eerst 2 uur rijden om hem weg te brengen?hoe snel kan je dan daar zijn als er iets gebeurt met of je zoon of je sm of beide?
     
  6. penseel

    penseel Niet meer actief

    Oma en verpleegkundige samen?? Is dat geen optie! Verpleegkundige de medische kant oma knuffel kant en is hij veilig.

    Wel dan bij jou in huis doe het dan in de maand het weekend als ze dan toch komt logeren. En doe dan idd een avondje uit eten nog een keertje snappen zal oma niet veel ze klinkt toch wel als een trotse oma ze wil op hem passen maar is te oud.

    Pgb misschien hebben jullie daar kan je oppas van aannemen die verpleegkundige misschien twee vliegen in een klap.
     
  7. boannan

    boannan Bekend lid

    2 apr 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    Ja ze is gemiddeld 1x per maand hier 3/4 dagen en we zullen dan ook vaker een hapje gaan eten als we hem op bed gelegd hebben.

    En we logeren niet zo vaak daar maar wel een paar keer per jaar.
     
  8. Springday

    Springday Fanatiek lid

    20 mei 2014
    1.409
    0
    36
    Ik zou het ook niet doen en met de redenen sluit ik me aan bij de rest.
     
  9. boannan

    boannan Bekend lid

    2 apr 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    We hebben al ZIN (een variant op PGB) en daar is dus ruimte voor een avondje verpleegkundige oppas maar niet voor een nachtje weg samen. Ik vind dit niet zo'n probleem want vind een avondje al genoeg maar weet dat vriend het wel heel leuk zou vinden om een nachtje weg te kunnen. Maar hij kan het ook prima accepteren dat dat nog niet kan hoor.

    Zwager en schoonzus zijn wel heel goed met zoon - schoonzus is OK assistente en heeft zelf ook een gehandicapte zus en zwager klikt gewoon heel goed met zoon zou wel een optie zijn voor een nachtje weg maar door zoons slaapproblemen vinden we dat allebei ook gewoon lastig. Je kan moeilijk van anderen verwachten dat ze hun nachtrust opgeven voor ons zoontje.
     
  10. Brightness2013

    Brightness2013 Niet meer actief

    Nee eerlijk gezegd zou ik dat zeker niet doen. Voor oma niet, voor jezelf niet en voor je zoontje niet.
     
  11. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Eind 70? Mijn moeder en schoonmoeder zijn 20 jaar jonger en zijn al lichtelijk gesloopt na een hele dag met mijn gezonde peuter!

    En mijn oma van 83 is zo vief als wat maar zou ik ook nooit meer voor langer dan een uurtje ofzo inzetten als oppas. Veel te zwaar.

    Dus ik denk dat je schoonmoeder het echt onderschat! Je kan anders haar eens de zorg laten doen terwijl je op de achtergrond aanwezig bent, zodat ze een beter beeld krijgt? Tussen net kunnen lopen en niet meer tig keer per dag een tilletje nodig hebben zit ook een heel verschil!
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.527
    113
    Nee met alles wat je vertelt zeg ik niet doen. Ik denk dat jij echt niet op je gemak bent zo.
     
  13. Lynn88

    Lynn88 Bekend lid

    15 feb 2013
    877
    0
    0
    Ik zou het ook niet doen om hiervoor genoemde redenen. Maar ik snap je dilemma wel.

    Ik zou (hoe moeilijk het ook is, want ze bedoelt het zo goed en lief) de eerst volgende keer dat ze er weer om vraagt duidelijk aan haar uitleggen waarom je het niet wilt. Zorg ervoor dat je partner jou hierin steunt en maak duidelijk dat het een beslissing is die jullie samen maken. Dan is dat voor iedereen duidelijk. (Nogmaals.. hoe moeilijk het ook is)
     
  14. penseel

    penseel Niet meer actief


    Dan kan je toch pgb aanvragen ook voor de nacht. Ik denk in oplossingen je man wil graag eens met je weg. Oma wil oppassen maar is ( DUIDELIJK) te oud.

    Een en en situatie. Jij bent haar elke maand zat toch:( ( bedoel ik niet rot) snap wel dat het rot overkomt dat wel:)

    Al is het maar het idee om zo op te passen neem dan die verpleegkundige misschien wil die wel een nachtje oppassen. Misschien ook fijn voor jou eens een nachtje niet te hoeven storen eens door te kunnen slapen een win win situatie. Maar aan de andere kant snap ik ook dat je een kind dat veel verzorging nodig hebt niet graag zo lang alleen laat heb overal begrip voor. Van daar dus mijn antwoord kijk of het samen te plannen valt. Al doe je het pas over een jaartje. :)

    En wil ook echt zeggen vind oma ook te oud echt te oud. Daar hoef je geen uitleg aan te geven dan alleen van schoonmoeder dat zie ik niet zitten. Om genoeg redenen. Wel sam sam.
     
  15. boannan

    boannan Bekend lid

    2 apr 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    We hebben dus geen recht op PGB omdat we al ZIN hebben en er is geen ruimte voor meer uren. We hebben nu 24,9 uur en die gaan op aan het verpleegkundig KDV en af en toe een avondje oppas.

    Maar ik vind het fijn om te horen dat iedereen het ook vind. Dat maakt dat ik me wat minder schuldig voel. Een nacht doorslapen is fijn maar we hebben ons ritme wel gevonden hoor. Zoon slaapt prima bij ons in bed ;)
     
  16. Silverwings

    Silverwings Fanatiek lid

    18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Moeilijk! Ik zou het niet doen, de redenen zijn al wel genoemd..
     
  17. Kaboutermeis

    Kaboutermeis Fanatiek lid

    16 apr 2013
    4.184
    0
    0
    Als ze nu 10 jaar jonger en fitter was, had ik meer geprobeerd haar echt te betrekken bij jullie zoon en zijn beperkingen.

    Nu zou ik het echt wel houden op af en toe 's avonds bij jullie thuis babysitten. Of eventueel es een halve namiddag ofzo.

    Mijn eigen schoonmoeder van nu 81 is 2 keer oma geworden. 1 keer rond haar 50ste en één keer op haar 73ste.
    Dat verschil in "oma zijn" is dag en nacht door haar leeftijd.
    't Oudste kleinkind heeft ze echt mee opgevoed, heel vaak opgevangen, heeft zelfs een tijdje ingewoond (samen met haar moeder).
    Bij mijn neefje van nu 8 geeft ze zelf toe dat ze dat echt niet meer aankan. Ze wordt al lichtelijk gek als hij te luid naar haar zin speelt met zijn auto's ofzo.
    En da's dan nog zonder het "hulpbehoevende".

    Mijn nichtje (het eerste kleinkind) heeft inmiddels zelf een kind van 3 en gaat geregeld langs mijn schoonmoeder daarmee (waarbij zij er dus bij blijft). Schoonmama is dol op haar achterkleinkind, haalt 'em soms uit school samen met haar kleindochter, gaat samen met hen boodschappen doen, maar "babysitten" zit er echt niet in. Dat vindt ze echt wel te zwaar geworden.
     
  18. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Zou het ook echt niet doen.
     
  19. Tigermommy

    Tigermommy VIP lid

    14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Heel eerlijk bij mijn eigen kinderen zou iemand van 70 geeneens mogen oppassen, die kan dat lichamelijk gewoon niet aan, je hebt er misschien uitzonderingen bijzitten maar zeker als ze al niet zo sterk is zou ik dat niets vinden, ze moet in principe in nood hem op kunnen tillen en van de trap af rennen (of zoiets) ik zou om deze reden ook geen 11 jarige ofzo op laten passen maar ook geen bejaard iemand (ik vind 70 daar wel onder vallen)

    Het is wel intensief zeg een kindje met zoveel zorgen en onzekerheden sterkte voor de toekomst, en je schoonmoeder kan toch prima komen als jullie erbij zijn om een band samen op te bouwen (dat staat los van elkaar lijkt mij)
     
  20. Skyscrapper

    Skyscrapper Fanatiek lid

    11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Ik denk dat je thuis met zoon nog beter slaapt dan buiten de deur zonder zoon, denkend aan hoe het thuis zou gaan met hem en je schoonmoeder ;)
     

Deel Deze Pagina