Hoi, (Ik weet eigenlijk niet waar ik dit bericht moet posten...) Wij weten sinds deze week dat we een dochtertje erbij krijgen. We hebben nu al een zoontje en die zal iets meer dan 2 jaar zijn als zijn zusje wordt geboren. Nu lees ik vaak dat broertjes en zusjes wel eens meer ruzie maken dan 2 zusjes of 2 broertjes. Daarom ben ik benieuwd hoe moeders dit met een zoon en dochter ervaren. Spelen ze leuk samen of juist helemaal niet? Kunnen ze goed met elkaar overweg of zijn ze echt mega verschillend? Kortom jullie ervaring met een zoon en dochter.
Ik heb een zoontje en een dochter, maar weet natuurlijk niet of zij meer ruzie maken dan 2 meisjes of 2 jongetjes. Ik denk dat het wel meevalt, mijn kindjes zijn over het algemeen heel lief voor elkaar, terwijl mijn zusje en ik vroeger elkaar de haren het hoofd uit trokken bij wijze van spreken. Ze verschillen wel heel erg veel trouwens, echt een verschil van dag en nacht, maar dat lijkt me juist wel handig, vullen ze elkaar mooi aan op bepaalde gebieden. Ze maken wel eens ruzie, maar ze troosten elkaar ook bij verdriet en als ze elkaar dan een kusje geven ben je de ruzie wel weer vergeten, zo schattig!
Ik heb zelf alleen een zoon, maar mijn buren een zoon en dochter met 2 jaar verschil ertussen. Ik merk niet dat ze vaak ruzie hebben samen, zie ze vaak leuk spelen samen en ja broer en zus hebben wel eens onenigheid maar denk zus en zus ook wel en broer en broer ook wel. Ik zelf zit tussen 2 broers, en wij hadden nooit veel ruzie we speelden vaak en veel samen vroeger, alleen ik meer met lego ipv met poppen haha.
Ik heb een zoon (2,9) en een dochter (1 jaar).. en geen idee of die vaker ruzie maken maar ik denk eerlijk gezegd dat het onzin is. Ik denk dat rivaliteit minstens net zo groot zo niet groter zal zijn bij gelijke sexen. Hier in ieder geval geen opvallende ruzies maar mijn dochter is nog wel erg jong.
Isabella was juist erg blij met haar broertje. Nu nog steeds spelen ze leuk met elkaar ( voor zover dat kan) Als ze een zusje had gekregen denk ik juist dat ze meer rivaliteit had gehad dan nu. Dan hadden ze allebei hun meidendingen en nu is het Julian zijn jongensdingen en Isabella haar eigen meidendingen. Lijkt wel of ze dat wel leuk vindt. Isabella was trouwens wel een stuk ouder. 3 jaar en 3 maanden.
Klinkt mij als totale onzin in de oren. Rivaliteit en ruzie ontstaat vooral daar waar geen goede sfeer in huis is en kids moeten vechten voor hun eigen ruimte. Als jij dus in harmonie samenleeft met je man/vriend en zorgt dat je kids op een gezonde manier grenzen mogen en leren stellen naar elkaar, valt de ruzie wel mee. Bijvoorbeeld zorgen dat de kleine meid straks niet al het mooie speelgoed van zoonlief onderkwijlt en steeds af mag pakken, enz enz....
Mijn zoontje is nog heel jong, dus van ruzie is nog geen sprake. Ik denk ook niet dat broer en zus perse meer ruzie maken dan twee zussen of twee broers. Onzin. Ik en mijn zusje hebben elkaar vroeger echt de tent uit gevochten
Ik geloof daar nooit zo in, volgens mij verschilt het gewoon per kind en het bijbehorende karakter, per gezin, per opvoeding, er komt vanalles bij kijken. Hier een dochter en zoon en het valt mij reuze mee hoor. Ja, de jongste weet nog niet zo goed wat delen is, dus daar hebben ze wel regelmatig onenigheid over, maar verder gaat het prima. Eigenlijk gaat het er best rustig aan toe als ik het vergeleek met hoe het bij ons thuis was met 3 meisjes.
Hier valt het ook mee. Heb ook een zoon en een dochter met 2 jaar verschil en ze spelen heel leuk samen, ze hebben soms wel ruzie, maar over hel algemeen valt het mee. Mijn zoon is ook heel lief voor zijn zusje, kan er niet zo goed tegen als ze gaat huilen, dat vind hij zielig en gaat dan ook echt een oplossing zoeken om haar te troosten (das soms wat minder, want als ik wat van haar heb afgepakt omdat ze dat niet mag hebben en ze gaat dan huilen, wil hij het weer teruggeven )
Wij hebben ook een zoon en een dochter, maar nog geen idee of ze ruzie gaan maken, vast wel! Ik denk dat het geslacht daarvoor niet doorslaggevend is. Toen ik nog niet wist of de tweede een jongen of een meisje zou zijn, dacht ik heel even dat een broertje misschien leuker zou zijn voor Liam, maar dat idee heb ik snel laten vallen. Liam wil nu al graag spelen met zijn zusje, maar dat gaat natuurlijk nog niet. Hij komt regelmatig aanzetten met zijn speeltjes en stopt die dan in de handen van zijn zusje. Op dat vlak moet ik hem wel afremmen.
Ik kan alleen praten over de grotere kinderen in een gezin. Ik heb zelf een zusje, maar ik merkte dat mijn vriendinnen die een (oudere) broer hadden, daar een hele andere relatie mee hadden. meiden onder elkaar (ook zussen) zijn af en toe toch van die kippetjes, en kunnen over alles rivaliteit hebben. Voor mijn gevoel zag ik bij broer-zus relaties veel meer 'vrede', en vooral de bescherming van de broer naar de zus toe, en een soort adorering van andere kant.
ik heb 3 kinderen. de oudste 2 zijn een meisje en een jongen. het zijn inmiddels pubers. ze lagen mekaar nooit zo, hoewel ze ook vaak samen speelden was vooral mijn zoon degene die toch snel vervelend werd. mijn dochter wilde heel graag iemand om dingen mee te delen en hoe meer zij haar best deed hoe dwarser hij werd.nu ze pubers zijn is het "samen" helaas helemaal weg.mijn zoon trekt volledig zijn eigen plan en wil het liefste zo weinig mogelijk thuis zijn.. ze lijdt daar behoorlijk onder. onze oudste dochter en jongste zoon (van net 2) zijn werkelijk 2 handen op 1 buik. maar ook daar is het verschil weer te groot ( qua leeftijd) om echt iets zinvols over te zeggen waar jij wat aan hebt. ik denk eerlijk gezegd dat het veel meer karakter is dan geslacht. en dat je dus geluk kunt hebben of pech ermee.
Heb ook de ervaring dat je als meisje érg goed kunt ruziën met je zus. Vriendinnen met een oudere broer hadden een heel andere band met die broer dan ik met m'n zus had. Inderdaad, die rivaliteit tussen meiden kan enorm zijn. Mijn zoon is nu 3 en mijn dochter is 1. Ik vind het voor mijn dochter superleuk dat zij een oudere broer heeft. Of het voor mijn zoon leuker zou zijn geweest om een broertje te hebben, geen idee. Misschien leert hij door z'n zusje goed omgaan met vrouwen en hun manier van communiceren; kan hij vast nog veel plezier van hebben, later als hij groot is