Gistermiddag nog in de bieb een boekje gehaald. En het stukje wat ik nu lees vind ik gewoon eng.. zoveel slaat dat op mijn dochter. Incl het grappen maken omdat andere kinderen haar dan wel leuk vinden en verder gewoon geen connectie te hebben. En het boos worden van ouders op verveeld gedrag...
‘Fijn’ dat je zoveel herkenning vindt. Hopelijk helpt het in de begeleiding van je dochter. Hoe ging het gesprek met juf? Of is dat vanavond.
motiveren zeg je, dat is niet wat je doet, als ik je verhaal lees. je zegt het gewoon: 'huiswerk' en misschien herhaaldelijk. motiveren is ook niet aan haar steeds herinneren dat er een deadline komt, dat ze weinig tijd heeft. daar krijgt ze alleen stress en irritatie van volgens mij. motiveren doe je door haar eigen interesses,bezigheden te gebruiken. wat ze graag doet link je met wat ze niet graag doet. met uitleg waar die dingen voor bedoeld zijn, wat er daarna komt. hoe de ontwikkeling daarmee in verband staat. waar heeft ze echt daaraan. maar goed, een kind dwingen om de dingen te leren die hij/zij al goed weet vind ik zinloos. werkt gewoon niet. zoek de dingen die ze echt moet verbeteren. zoon heeft met de juf afgesproken dat hij steeds voortoets krijgt en alleen over de gaten in zijn kennis oefeningen maakt. niet de dingen die hij al weet en op gewenste tempo kan. overgebleven tijd wordt gevuld met zijn favoriete activiteiten(hij mag dus vooruit gaan in deze onderwerpen ipv gedwongen op groepsnivoo te moeten blijven; hij leert bijvrbeeld programmeren). dat de juf hem serieus nam maakte enorm verschil voor hem. eigen verantwoordelijkheden dragen, ontvangen van gerichter onderwijs en hij is dan bereid om zichzelf te verbeteren. Hij is hoogbegaafd.
Haar rapport is minder dan de laatste keren. Verder alles ruim voldoende, maar geen uitblinkers meer. Juf zegt ook dat ze zich in de klas niet lijkt te vervelen, en ook best wel foutjes maakt. Ze helpt heel graag anderen, soms zoveel dat ze zichzelf tekort doet. Dat ze geen aansluiting heeft gaat de juf wel mee aan de slag. De klas is 3/4 jongens en 1/4 meisjes. En al die meisjes hebben het momenteel moeilijk met zichzelf. Er is veel rivaliteit en de 1 doet nog gekker dan de ander om leuk gevonden te worden. Over de verdere zorgen kan ik de juf mailen, zodat ze rustiger kan meedenken.
Ondanks dat juf het niet op school ziet wil niet zeggen dat het er niet is. Sommige kinderen gaan op het niveau van andere zitten om maar aansluiting bij andere te vinden. Ik zou nog eens met je dochter in gesprek gaan, hoe gaat het op school wat is lastig, wat gaat goed en wat is makkelijk. Gaat het nu minder omdat ze er gewoon niks meer voor doet? Het klinkt als of het niet is dat ze het niet kan, misschien mist ze op school juist de stimulans de motivatie. Als je andere kinderen wel kan helpen zorgt dit er voor dat je in een goed blaadje komt bij andere en ze je leuk vinden, levert dus meer op dan je eigen werk doen.
Ik ga hier zeker nog met haar in gesprek. Nu is ze vooral in paniek dat ze een 7 heeft voor lezen en ze in haar ogen dus slecht is geworden. Gelukkig wilt de juf hier zeker verder over praten via mail.
Als ze minder gaat presteren moet je echt op gaan letten. Dat noemen ze onderpresteren. En daar kun je beter vroeg bij zijn. Dat de juf ziet dat ze foutjes maakt etc betekend ook echt niet dat ze niet hoogbegaafd kan zijn. Want hoogbegaafd zijn betekend niet dat je zonder moeite allemaal tienen haalt. Ik zou hulp zoeken. Heeft ze wel eens een IQ test gedaan?
Herkenbaar van mijn dochter...maar die is niet hoogbegaafd. Wel erg gevoelig, creatief en een beelddenker met extreem veel fantasie ( soms echt teveel) De manier van leren op school past haar totaal niet. Alles uittekenen en tussen het leren door dansen en kleuren werkt om haar gemotiveerd te houden. Wij zijn nu op zoek om een goede leermethode voor haar te vinden.
Hier ga ik zeker meer gesprekken over hebben. Vandaag kon ik dochter niet veel meer vragen omdat ze zo baalt van het cijfer. Morgen krijgt ze het rapport zelf mee. Zij heeft nooit een IQ test gehad. Heb er vandaag naar gezocht en in schrok mij wild van de prijzen om eerlijk te zijn. Mijn zoon heeft hem 2x gratis gehad in combinatie met zijn ASS begeleiding. Morgen probeer ik haar nog weer wat meer te vragen over school. Het liefst hoop ik dat ze niet hoogbegaafd is maar gewoon heel faalangstig en onzeker. Op hb zit ik echt niet te wachten. Maar na wat ik nu gelezen heb weet ik wel dat ik er werk van moet maken. Overigens met lezen bleek ook mijn zoon meer symptomen te hebben dan alleen intelligent, maar die andere kenmerken zouden nu zijn ASS aanwijzen. Hij had bij zijn 1e IQ test op 3,5 jarige leeftijd verbaal gemiddeld en perforaal boven gemiddeld. Ondanks 1,5 onderdeel compleet weigeren, wat hij echt wel wist. Ze hebben toen gezegd dat hij met 6 opnieuw getest moest worden omdat hij mogelijk hb zou zijn. En met 6 heeft hij die gehad en kwam hij perforaal op gemiddeld en verbaal op zeer zwak begaafd. Hij zat sowieso slecht in zijn vel, praat niet zomaar met vreemden en dit was een vreemde natuurlijk en hij had op dat moment een werkelijk gigantische darm ontsteking (wat wij op die dag nog niet wisten). Zijn juf destijds begon na de uitslag spontaan te lachen, en zijn juf vandaag ook. Ze blijven erbij dat hij absoluut zeer intelligent is (dat is ook echt overduidelijk) en dat hij verbaal ook best goed kan gaan scoren, met de juiste klik en goed vertrouwen. En dat gaat nu sinds een paar weken heel goed en hij praat ineens veel meer in de klas ook. Bij hem waren de problemen juist heel erg gericht op sociaal emotioneel. Hij scoort altijd goed op school verder. Dochter is juist sociaal emotioneel en verbaal zeer sterk. Maar heeft een heel ander intelligentie beeld dan zoontje. Hij denkt zwart wit, en zij in alle kleuren van de regenboog. Nou ja, ik dwaal alweer flink af Haha. Maar 1 ding is zeker. Dit ga ik goed uitpluizen!
Hier een jongen van bijna 8 die een beetje hetzelfde is. Inmiddels hebben we een begaafdheidsonderzoek gehad en over 2 weken krijgen we de uitslag. Nu de juffen op school er nu rekening mee houden dat hij hb kan zijn, is hij op school een stuk rustiger. Vorige week had hij op dinsdagmiddag zijn hele weektaak al af. Hij heeft extra werk gekregen, maar wel werk met meer uitdaging. Hij had vorige week sommen met duizendtallen en daar fietste hij zo doorheen. Ook qua gedrag zijn ze bezig, thuis merken we daar niet zo gek veel van namelijk. Hij is perfectionistisch en heeft vaak last van faalangst. De juf geeft hem nu tussendoor vaak een complimentje hoe goed hij aan het werk is en hoe rustig hij is. Soms stuurt ze hem op voorhand al naar de computer om daar te oefenen met rekenen. Dat doet ze als ze merkt dat het drukker word in de klas. De drukte kan hij niet goed handelen. Ik zou het dus zeker uitzoeken wat er aan de hand is. Als ze zich verveelt op school, gaat ze straks met tegenzin heen.
Mee eens! Over je opmerking over het rekenen: ik ben zelf hb en heb mijn hele basisschool-periode gehoord dat ik een zwakke rekenleerling was. Niet dat ik niet zou kunnen rekenen, alleen ik lette nooit op tijdens de uitleg. Ik zat altijd te dromen. Als ik daarna aan het werk moest, moest ik eerst zelf uitvogelen hoe ik het aan moest pakken. Tja, dan doe je er langer over. De tafels duurden bij mij ook lang. Ik snapte niet dat je ze uit je hoofd moest leren, maar rekende de som steeds uit. Ook dat kost meer tijd... Ik kan natuurlijk geen uitspraken doen over de intelligentie van jouw dochter, maar ik lees hier niks waardoor ik denk dat je hb wel kunt uitsluiten.
Bedankt voor jullie antwoorden. Net had ze blokfluitles met een ander klasgenootje. Een jongen waar ze ook wel echt een klik mee heeft. Ze spelen niet vaak samen omdat hij vaak bezet is. Maar ze begrijpen elkaar volledig. Ik had het met haar over de dingen waar dochter tegenaan loopt. En zij zegt, zou ze niet hb kunnen zijn? Want zo klinkt het wel. Blijkt dat haar kinderen ook hb hebben. Ze vertelde over boeken die ze heeft die Dochters problemen echt beschrijven. Ook zegt zij dat zoontje geel goed hb kan hebben Ookal is hij niet knutsel creatief. Ik noem het maar even zo, want oplossingsgericht is hij blijkbaar wel creatief. Ik moet echt nog heel erg aan het idee wennen dat er mogelijk hb zou spelen. Blijkt dat de ergotherapeut die wij voor zoontje hebben ingeschakeld ook veel kennis heeft van hb. Dus die kunnen we ook nog voor dochter benaderen. Daarnaast heb ik dochter vandaag door laten verwijzen naar ggz. In ieder geval voor het gebrek aan zelfvertrouwen en depressieve gedachten. En wellicht opent dat ook weer deuren.
Het heeft ook wel wat deuren geopend voor mijn jongste denk ik. Die zit in een zeer frustrerende periode. Erge fase van peuterpuberteit. Maar ze is 2,5 en sinds zeker een half jaar telt ze foutloos tot 20, ze kent bijna alle kleuren (roze vind ze lastig) en vormen. Ze heeft een extreem geheugen, praat als 4-5 jarige, heeft een zeer groot gebrip over wat mag en niet en oorzaak-gevolg tegenstellingen enzo. Maar laatste maanden weet ze dus bijna alles wat ze in de omgeving aangeboden krijgt zonder daar iets voor te doen. Misschien ook haar maar motiveren om kennis uit te breiden.
Fijn dat er zoveel deuren geopend zijn afgelopen tijd, ik wens je veel succes met alles. Hier een peuter, waarvan meerdere professionals hebben aangegeven dat ze denken dat ze HB is. Wij weten het niet, maar zijn er iig alert op.
Fijn dat er goed naar gekeken gaat worden. Onze uk loopt op sommige dingen ook echt voor (3.5) peuterspeelzaal en cb geeft aan dat hij al heel veel dingen weet en kan. We hebben geen onderzoeken want voor nu heeft dat geen meerwaarde. We hebben wel een school gekozen waar ze niet alleen voor de kinderen achter lopen maar ook voorlopen dingen ondernemen. Ze hebben vanaf de kleuterklas al een doos met moeilijke opdrachten. Nog een half jaar en mag hij naar school en dan zien we wel hoe het gaat. Veel succes!
Ja dat is onze school gelukkig ook. Al is er 1 kleuterklas die weigerde de problemen van beide kinderen in te zien. En al helemaal daarin mee te werken, want het zou allemaal wel aan mij liggen. Zowel dochter als zoon kropen compleet naar de achtergrond in die klas. Ik zie ook echt heel erg op tegen het moment dat de jongste naar die klas gaat. Het is de doorstroomgroep van groep 1. Ze gaan hier sinds kort voor hun 4e naar de instroomgroep groep 1. Na de vakantie die ligt tussen 3j9m en 4 jaar. De lijn met de psz is kort en de juf van de instroomgroep groep 1 komt geregeld samen met de leidsters van de psz om leerlingen te bespreken. Ik verwacht dat de jongste meer van zichzelf gaat laten zien dan de andere 2. Ze is verbaal zeer sterk en heeft vooralsnog eerder een overschot aan zelfvertrouwen dan een tekort zoals de andere 2.