Dreumes eet en drinkt echt nauwelijks

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marlena, 6 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.676
    1.787
    113
    Ik lees overal dat het erbij hoort vanaf een jaar. Ze worden kieskeuriger en eigenwijzer en gaan moeilijk doen met eten. Nou ik merk het gigantisch.

Hoe hij eerst bijna alles at wat je hem voor schotelde, eet hij nu al een paar weken nauwelijks. Het enige wat goed gaat is zijn ochtendfles. Verder doet hij moeilijk om alles en wil alleen maar spelen. Ik weet dat ik het niet kan forceren maar dit is toch bizar weinig?

7.00 180 ml melk, 3 happen brood
    12:00: 2 slokken melk, 3 happen brood
    15:00 rest van zijn melk (180 ml totaal), 1 hap koekje of brood
    19:00 avondeten. Meestal 3 happen, maar heel soms met extreem veel moeite en afleiding zn hele maaltijd (als het maar niet groen is want dat is vies:o:). En zn hele maaltijd is ook ongeveer de helft van de aanbevolen hoeveelheid
    Toetje: potje fruit van 200 gram (die heb ik van de ochtend naar de avond verschoven anders gaat hij echt met een lege maag naar bed.
    Tussendoor: af en toe een slokje water.

Dit is toch bizar weinig?? Tot een jaar at en dronk hij minstens het dubbele als het niet meer is. Nu eigenlijk alleen nog zn 2 flessen melk en fruithapje. Dat is ongeveer alles wat hij binnen krijgt al een maand lang.

Hij is overigens extreem druk, actief en aanwezig. Lijkt alsof hij er totaal niet onder lijdt... behalve dan dat hij nu regelmatig zn ochtendfles al om half 5 snachts krijgt omdat hij met honger wakker wordt (logisch).

Herkenning? Iemand tips? Sowieso gaat hem eten voeren niet meer. Hij wil alles zelf doen. Maar van zelf doen komt eigenlijk alleen maar alles op de grond gooien en uit de stoel proberen te klimmen om te spelen...

2. Basilicum

Basilicum Fanatiek lid

9 nov 2022
    3.316
    3.307
    113
    Vrouw
    Balen he?! Wij hebben ook zo'n periode met dochter gehad, gelukkig was het wel heel snel voorbij.
    Ik ben sowieso gestopt met de ochtendfles. Omdat ik wel nutrilon erin wilde krijgen (omdat ze zo weinig at), zijn wij overgestapt op pap met een lepel.
    Ook heb ik haar heel erg betrokken bij het maken van een keuze van 'wat gaan we eten'. Zeker met die sterke drang naar zelfbeschikking werkte dat goed! Ik zei dan bijvoorbeeld, mama gaat een boterham maken wil je smeerkaas of stroop. Zeker toen ze nog wat kleiner was, liet ik dan zien wat pindakaas en stroop was :roflmao:
    En toch maar gewoon heel veel zelf doen, dan maar een rotzooi. Oja, en ik gaf ook vaak tijdens het spelen iets in het vuistje (stukje krentebol, cracker etc.), dat werkte ook.
    Succes, en zolang hij er gezond uitziet vooral niet te druk om maken. Die kleintjes schommelen soms zo erg met wat ze willen en nodig hebben.

Marlena vindt dit leuk.
  3. Basilicum

Basilicum Fanatiek lid

9 nov 2022
    3.316
    3.307
    113
    Vrouw
    Oja, en ter voorkoming van met honger wakker worden kreeg ze hier voor het slapen gaan nog een bakje kwark. Lekker veel eiwitten :thumup:

Marlena vindt dit leuk.
  4. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.296
    1.322
    113
    Vrouw
    Ja, wij zitten er ook weer in (3e)

Dit was gisteren:
    - 3 happen havermout
    - 2 druiven
    - halve banaan
    - 5 lepels kwark.

wel nog water en melk en smoothie.

vandaag:

- 2 happen havermout
    - 3 happen rijswafel

Ze eet sowieso zelf- voeren pikt ze echt niet. En flessen heeft ze al een poos niet meer.

Mijn ervaring is dat het mee ups en downs gaat. Ze wordt nooit wakker van de honger - werden mijn oudsten ook nooit- maar ik heb wel vaak zitten denken: hoe krijg ik ze aan het eten.

inmiddels probeer ik te kijken naar hoe ze zijn. Ze is vrolijk gezond en fit en gaat als een speer.

En onze oudste van nu 9 eet ineens best veel - terwijl hij helemaal nooit echt at- dus dat komt allemaal goed ga ik vanuit…

Marlena vindt dit leuk.
  5. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.886
    8.055
    113
    Hier merk ik het met het middageten, waar hij eerst 3 boterhammen at, is het er nu nog maar één als ik al geluk heb. In de ochtend krijgt hij pap, daarna één of twee stuks fruit. Dan de lunch en als snack een tomaat. Een krentenbol vond hij altijd heel lekker maar ook dat eet hij ineens niet meer. Groenten en fruit daarentegen wel. Avondeten gaat nog wel goed, maar de ene dag wel meer dan de andere. Behalve als we pizza eten, dat krijgt hij niet goed weg. Hij eet wel al heel lang zelf en de op de grond gooi fase is gelukkig voorbij. Die lunch laat ik maar gewoon voor wat het is, als hij geen honger heeft dan niet. In de avond krijgt hij nog wel wat warme melk (gewoon halfvolle).

Wat ook nieuw is, wat hiervoor al is gezegd, is dat hij heel duidelijk weet wat hij wil eten en wil er ook echt bij betrokken worden. Ik geef hem ook de keuze van wat hij op zijn brood wil. Ik zet het op tafel en hij wijst het beleg aan. Als hij boterhamworst kiest, eet ie alleen het beleg van zijn brood en dat was het dan :roflmao: nouja, als hij echt honger zou hebben zou hij wel dooreten toch? Ik ga er vanuit dat het bij jou ook gewoon een fase is.
    Oh en wat hier ook helpt is hem bestek geven, hij eet graag met vork! Wie weet werkt dat bij jou ook.

Marlena vindt dit leuk.
  6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.159
    23.239
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Vaker aanbieden? Ik zou er ontbijt een boterham van maken met een klein bekertje melk, niet een hele fles. Dan fruit in de ochtend, geen potje, gewoon lekker knagen.
    Lunch ook weer brood, of iets anders, kan van alles zijn natuurlijk, met weer wat melk.
    En dan tussendoor weer wat voedzaams, zoals fruit, groente, brood, rijstewafel, crackers, of wat dan ook.
    Avondeten en een toetje met bv yoghurt of kwark, vult ook lekkerder dan een potje fruit denk ik.
    En wat ie eet, eet ie, en anders accepteren, blijven aanbieden en gaat vanzelf weer over.

NiekeKris en Marlena vinden dit leuk.
  7. tuc

tuc Niet meer actief

Monkeyplatters!!! Adviseer ik aan veel ouders van moeilijke eters en eigenlijk altijd met succes. Zorg dat je in de ochtend en middag een gevarieerd bord heb staan: rauwkost, stukje worst, blokje kaas, eitje, fruit, soepstengel, rijstwafel, plakje ontbijtkoek etc. Niet alles elke keer maar een aantal dingen tegelijk en af wisselen.
    Zo komt het plezier in eten weer terug en hoef jij niet bang te zijn dat er te weinig binnenkomt.

En (maar dat willen de meeste ouders niet horen) ik zou stoppen met die melk en zeker met flessen. Voor kinderen die weinig trek hebben kan zo'n (halve) fles net genoeg zijn om verder helemaal niet meer te eten.
    Ik zie niet hoe oud je kindje is, maar ouder dan 1 in elk geval. Dan zou ik drinken aanbieden in een gewone beker (evt rietjesbeker) en als je heel graag melk geeft dan max 2x een bekertje van 100cc (bij ontbijt en lunch) en anders gewoon lekker water.
    Na de avondmaaltijd een bakje (griekse) yoghurt.

Lies1611, Marlena, Cinnabun en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Goede tips! Monkeyplatter/ groot bord met van alles erop verleidt hier de fruitweigeraars toch tot fruit eten!

Overigens at dochter hier ook jaren heel slecht, dat is ook aardig goedgekomen. Warm eten is ze alleen nog steeds lastig mee. Ik heb er nooit moeilijk over gedaan: ik bepaal wat er gegeten wordt en zij bepaalde de hoeveelheid. En dat was soms echt niks van het avondeten.

Marlena vindt dit leuk.
  9. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Eens!

10. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.063
    4.317
    113
    Mijn oudste heeft zo'n fase gehad toen hij 1 was. Die at een periode 2 snoeptomaatjes en 2 aardbeien en wat avondeten. Maar op een gegeven moment merkte ik dat hij wel wat at als ik wegliep en hij mij niet zag.
    Hij heeft er niets aan over gehouden, trouwens. Ik heb sowieso het idee dat ze na hun 1e verjaardag minder eten. Ze groeien ook minder. Volgens mij eet onze baby nu al meer avondeten dan de andere twee. En dat is straks ook weer over.

Marlena vindt dit leuk.
  11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    G overleefde 2 jaar boterhammen. Die heerlijke vrolijke smoothies in de middag zat de rest in gepropt.

Inmiddels is ze 6 dus behoort gewoon minimaal alles te proeven. Voor dingen waarvan ik vooraf al weet dat ze dat echt niet eet heb ik een alternatief.

R eet vooralsnog alles mee, maar geroofd eten smaakt lekkerder dus mijn bord is wat voller en hij rooft maar een eind weg.

Marlena vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina