Sinds een paar weekjes is het gedrag van onze dochter veranderd naar oma toe. Oma past iedere donderdag op, is nooit een probleem geweest als oma binnen kwam kreeg oma een kus en ze ging gelijk een puzzel of boekje halen om aan oma te laten zien. vervolgens ging ze gewoon lopend met oma mee naar de auto. Maar nu sinds enkele weekjes is het een ramp! De dag ervoor zeg ik al morgen ga je naar oma en ze reageerd dan heel enthousiast JA OMA TOE!! als het dan zover is en de bel gaat dan klimt ze in me, als oma binnen komt kijkt ze oma niet aan en zit nog steeds aan me vast als ik haar op de grond wil zetten begint ze te huilen/snikken en roept mama. als ik naar de wc ga moet ze mee anders gaat ze weer huilen. als ik op de bank zit dan zit ze op schoot met haar gezicht naar me toe en houdt mijn kleding/haar vast. kijkt oma geen moment aan. Als we dan naar de auto gaan moet ik haar tillen en in de auto zetten en dan is ze rustig als ze wegrijden is het over en bij oma gaat alles ook de hele dag goed behalve dat ze daar niet wil slapen. Niet in het campingbedje en niet in het grote opa/oma bed. Voorheen was dit nooit een probleem. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Mijn schoonmoeder/oma denkt zelf eenkennigheid maar dat is het niet want de CV monteur was er en na 5 minuten had ze de grootste praatjes tegen een onbekende man. We proberen alles te bedenken en als ik het ons dochtertje vraag reageerd ze niet. Volgens schoonmoeder/oma is er ook niets gebeurd bij haar. Het is nu echt een ellende iedere donderdagochtend en ik vindt het ook zo zielig.
Is haar gedrag ook veranderd in situaties waarbij ze weet dat jij niet weg gaat? Ik denk namelijk niet zo zeer aan eenkennigheid, maar meer aan dat ze niet wil dat mama weg gaat/dat ze bij mama wil blijven.
Haar gedrag is alleen veranderd als oma binnenkomt. Vorige week was oma op woensdag ff langs gekomen (is dan papadag) en toen deed ze net zo....ook oma niet aankijken en niets van oma willen weten, ze klom ook helemaal in papa. Als ik haar naar het kinderdagverblijf breng is er niets aan de hand. als ik op woensdag wegga en ze is bij papa is er ook niets aan de hand. echt alleen op de donderdag als oma komt om op te passen maar dus ook als oma alleen maar ff langskomt.
Hier hetzelfde gehad. Ze gaat elke vrijdag naar mijn schoonouders en elke maandag is ze bij mijn ouders. Op een gegeven moment begon ze te huilen als ik weg ging en hing me om de nek. Bij mijn ouders niet alleen dus bij mijn schoonouders. Dit heeft een paar maand geduurd denk ik. Ze begon dan al in de auto te vertellen dat ze niet naar oma wilde en dat ze het daar niet leuk vond. Maar als ik dan vroeg waarom ze het niet leuk vond kreeg ik daar dus geen antwoord op. Heb het er niet met mijn schoonouders over gehad, maar wel een hint gegeven naar mijn vriend dat die het maar eens moest zeggen maar dat kwam niet in hem op. Dus hebben we het zo gelaten. Wel met mijn eigen ouders er over gehad maar die denken dat het misschien komt omdat ze daar wat strenger zijn dan bij mijn ouders, want daar wordt ze echt verwend en mag ze best veel. Nu gaat het weer aardig goed ze zegt nog wel steeds dat ze het er niet leuk vind maar ze huilt niet meer. Probeer er nog steeds achter te komen waarom ze het niet leuk vind maar krijg daar dus niet echt antwoord op. Mijn schoonmoeder heeft wel eens gezegd dat het maar heel even duurt dat huilen als ik de hoek om ben dan stopt ze al met huilen, maar als moeder zijnde breekt het wel. Zo zielig. Misschien een fase hoor of past er nog iemand op haar dat ze dat leuker vind of daar meer mag. Misschien een keer van iets geschrokken. Misschien heeft ze een keer haar stem verheft en dat ze daar van geschrokken is. Het hoeft natuurlijk niet aan je schoonmoeder te liggen.
Bij mijn schoonmoeder mag ze juist heel veel!! van oma krijgt ze s´morgens al snoep als ze dat wil....ik ben er tegen maar goed het is oma verwendag noem ik het maar hahaha. oma speelt de hele dag met haar. alles kan en mag bij oma Ze heeft nooit gezegd dat ze niet naar oma wil
Ach ja wij zeggen ook daar zijn oma's en opa's voor. Thuis onze regels en daar hun regels. En dat weet ze ook donders goed. Ik hoop voor je dat je het nog uit je dochter kunt krijgen waarom ze zo doet. En dat je het er met haar over kan hebben dan. Wat ik zelf altijd doe is de positieve dingen benoemen wat voor leuke dingen ze altijd met oma doet dus spelen, schommelen, fietsen, boodschappen enz. Misschien dat ze dan wel verteld wat er aan de hand is. Sterkte en succes er mee.
Ik zou het volgende doen: Stel haar niet teveel vragen. Zo leg je er de nadruk teveel op. Zeg tegen oma dat het een fase is van eenkennigheid. Die arme lieve vrouw moet niet denken dat ze wat verkeerd doet toch? Hoe gaat het als ze daar eenmaal is? Het kan ook zo zijn dat ze zich juist bij jou en oma erg op haar gemak voelt. Misschien ontdekt ze nu haar eigen wil en test dat op jullie uit omdat ze weet dat jullie er altijd voor haar zijn. Ik zou wel een tijdje toegeven aan het zelf in de auto zetten etc. Voor je het weet is deze fase weer voorbij en zijn jullie het alweer vergeten
Bedankt voor jullie adviezen, Ja heb ook tegen oma gezegd dat het een fase zal zijn en dat het van zelf wel weer overgaat. Bij oma thuis is ze ff sikkeneurig en dan gaat ze lief spelen. We gaan over een paar dagen 2 weken op vakantie en daarna zien we wel weer hoe het gaat.....vindt het voor beide zo zielig dochter in tranen en oma probeerd van alles te doen om haar aandacht te krijgen......
Dit zou ik ook heel erg moeilijk vinden. Ik houd zoveel van mijn moeder en mijn dochter dat ik wil dat ze ook zoveel van elkaar houden! Fijne vakantie! p.s. sturen jullie een kaartje naar oma?