Gedrag peuter niet te corrigeren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 1981Mama, 7 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.856
    32.735
    113
    En soms moet je het ze laten ervaren. Hier is de overgang naar winterjas elk jaar weer een strijd. Laatst ging hij buiten voetballen en het was echt een koude zondag. Hij vertikte een jas aan te doen, nou ga dan maar. Binnen 5 minuten stond hij op de stoep om toch maar een jas te halen. Nu geen strijd meer.
     
  2. auroraa

    auroraa Niet meer actief

    Mijn kleuter van 4 luistert ook niet hoor. Net bij het ophalen van de bso zegt de leidster hij is zooo lief en rustig. Ik doe de deur thuis open en binnen 5 minuten breekt ie de tent af. Op school is het een voorbeeldig jongetje en thuis schreeuwt ie en is ie super druk.
     
  3. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Jas niet aan? Ja, moet even, nwant anders vat je echt kou *probeert het eerst met praten, werkt niet, neemt recalcitrante peuter in houdgreep, peuter boos, jas is wel aan, peuter ziet speelgoedje, peuter alweer afgeleid en blij*.

    Schoenen niet aan? Oké, dan zet ik wel zonder schoenen in de auto *hoppa, peuter van auto naar kdv gedragen met schoenen in de hand, net zo snel: geen woorden hoeven vuil maken aan de schoenen die meneer niet aan wou, peuter en ik komen relax aan bij het kdv *

    Ik weiger mee te gaan in de drama van m'n peuter en kies soms maar gewoon voor de makkelijke weg, zonder er verder aandacht aan te besteden.

    Ach, ik snap het op zich ook wel. Als kind moet je dit, moet je dat. Er wordt vrij veel voor je bepaald. Soms heb je er gewoon even geen zin in, om wat voor reden dan ook (moe, net zo lekker aan het spelen,...). Als volwassene heb je dan tenminste nog een keuze, als kind moet je er dan maar weer aan staan. Daarom ben ik hierin, als het kan, best flexibel. Ik denk dat dat het voor mezelf ook allemaal een stuk makkelijker maakt. Minder strakke regels, minder verwachtingen, minder (wederzijdse) frustraties.

    Dit is hoe wij het doen; misschien kun je er iets uithalen. Succes!
     
  4. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ha ladies, bedankt voor alle reacties (ga vooral door!).

    Mijn peuter is inmiddels een ruime week op een (grotendeels) melkvrij dieet en eigenlijk vind ik het te vroeg om dit soort conclusies te trekken maar het lijkt erop alsof zijn gedrag verandert. Ik ga het even aankijken iig.

    De reden voor het melkvrije dieet heeft overigens niets met zijn gedrag te maken.
    Over een paar weken durf ik er meer over te zeggen maar hij kan natuurlijk ook naar een andere fase zijn of een opleving hebben (andere fase vind ik stug want hij had dit gedrag al meer dan een jaar).
    Als het gedrag aan de melk gelinkt kan worden dan gaat dit nog veel verder terug en vraag ik me allemaal dingen af over onrustige baby (al) en veel gemist aan signalen en ik had het moeten weten.... Maar ik dwaal af
     

Deel Deze Pagina