dochter van 6 en beginnende haargroei

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door brownielover, 19 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Dag dames,

Onze dochter van 6 heeft sinds enkele maanden wat lichte haren op haar vagina. Ik heb toen de huisarts gebeld, maar zolang er geen sprake was van beginnende borstgroei hoefde ik (nog) niks te doen.

Nu worden de haren steeds langer en meer, ik ben dus bang dat ze in een vervroegde puberteit zit. En ze is nog zo jong!

Zelf begon het bij mij ook op deze manier in groep 4, in groep 5 kleurde het donkerder, in groep 6 begonnen mijn borsten en in groep 7 werd ik ongesteld. Heel vroeg dus allemaal en ik heb het heel vervelend ervaren. Vooral door de schaamte, maar ik ben daardoor ook heel klein gebleven en mijn borsten zijn ook niet erg groot.

Nu is dochter nog erg trots op haar grote mensen haar:roflmao: maar ze gaan nu ook douchen met gym. Ik ben bang dat als het wel donkerder kleur ze zich gaat schamen net als ik destijds deed. En dat als ze verder de puberteit in gaat ze hetzelfde krijgt als mij.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik een doorverwijzing vragen naar een kinderarts? Of zal er eerst (bloed) onderzoek plaats moeten vinden?

2. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Bij echte twijfel zou ik bij de huisarts an de bel trekken. Als ze het echt zeker willen weten maken ze een röntgenfoto van de hand, daar kunnen ze aan zien hoe de ontwikkeling is. Je zou ook op haar borstkas kunnen voelen of je klierweefsel voor borstgroei voelt.
    Zeker met jouw eigen vroege ontwikkeling moeten ze het wel serieus nemen. Té snel ontwikkelen en daardoor te vroeg stoppen met groeien kan soms leiden tot heel klein blijven. Bij een bekende van mij is dus zo'n röntgenfoto gemaakt waaruit bleek dat ze vroeg was maar niet te vroeg, er zat nog speling in. Uiteindelijk begin groep 7 ongesteld geworden en lang de langste van de klas geweest. Mijn dochter, die veel later begon met die ontwikkeling, is haar inmiddels voorbij nu ze 14 zijn. Ze is dus inderdaad niet groot geworden, maar heefg gelukkig nog wel een 'acceptabele' lengte gekregen.

3. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Hier wel mee aan de bel trekken en anders door verwijzing kinderarts vragen. Mijn moeder heeft zich ook weg laten sturen gevolg ik was wel degelijk vervroegd in de puberteit en daardoor ook klein gebleven zgn nog wel een acceptabele lengte. Echter het vervroegd in puberteit komen is ook helemaal niet prettig omdat je dan toch anders bent dan de anderen.

4. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Bedankt dames, ik ga morgen gelijk even bellen en een verwijzing vragen naar de kinderarts. Hopelijk geeft hij die zonder moeite. Ik heb vandaag nog gevoeld of er al klierweefsel groeide bij haar tepels en gebied maar dit was nog niet het geval gelukkig. Vandaar dat ik toch in twijfel zat of ik nou wel of niet moest bellen.

Deel Deze Pagina