Gedrag peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Meis28, 29 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Speelgoed koop ik vaak tweedehands... daarnaast wissel ik verschillende boxen met speelgoed regelmatig af.... dat helpt enorm! Ook al is het “oud” speelgoed...

O en hij is heeeeel aanhankelijk en bezitterig sinds ik zwanger ben... zal wat worden in februari als de tweede komt :rolleyes:

2. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Zag dit laatst op fb :p

Bijgevoegde bestanden:

ikkie97 en Meis28 vinden dit leuk.
  3. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Hmmm lastig he. Hier ook een ontzettend pittig dametje van bijna twee en half, heeft ook regelmatig enorme driftbuien waarvan je denkt, oh man!!! Ik probeer het te laten, ze hebben soms even nodig om zich zo te uiten. Wat ik dan doe is bij haar blijven, rustig praten, zeggen dat ik niet boos ben maar dat ik begrijp dat zij wel even boos is en dat ze dit zeker mag uiten. Verder laat ik weten dat ik van haar hou op zulke momenten. Soms houdt dit wel een kwartier aan maar dan zo ineens is het ook weer over en kruipt ze op schoot en wil ze knuffelen, bui weer over. Accepteren dat het gebeurt.
    Qua spelen lees ik alleen speelgoed?? Zorg voor uitdaging, knutselspulletjes, hier is bv playdoh erg in trek, ook tekenen, plakken, knippen ed vind ze hartstikke leuk. Verder zijn we bezig met de kleuren en tellen, houdt ze van zingen dus zingen we heel wat af. Er zijn ook leuke apps voor op de tablet waar ze veel van leren. Wat vind hij op de psz leuk om te doen? Verder veel naar buiten, de natuur in, van alles ontdekken, lekker vies worden enz. Oh en ook meehelpen in huis doet ze hier graag, ze helpt tafel dekken, de vaatwasser leeghalen, dat soort dingen, helpt met vegen nouja bedenk het maar ze vind het vooral leuk om nuttig bezig te zijn.
    Succes!

4. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Als mijn zoon moe is en hij wil bijvoorbeeld niet uitkleden en ik til hem op kan hij mij soms ook slaan.
    Ik merkte dat als ik hem op zo'n moment apart zette, de strijd alleen maar groter werd. En die manier van aandacht vond hij ook wel interessant.
    Ik zeg nu duidelijk en kort dat ik er van schrik en dat hij mama echt niet pijn mag doen.
    Daarna meteen een knuffel en dan praat ik weer lief/normaal tegen hem.
    Als ik te lang boos ben werkt het averechts.

Vaak komt hij dan uit zichzelf nog sorry zeggen ook.
    Hij leert zo ook dat ik wil dat we lief zijn voor elkaar. Zonder krijsen en stampen en een drama.

Misschien heb je hier wat aan. Sterkte!

hummeltje5 vindt dit leuk.
  5. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Dat is wel een goede tip ja @Mop81, ik ga het ook eens op die manier proberen.. boos worden geeft hier ook nog meer negatieve aandacht en strijd lijkt het.. vanmorgen met vriendin op terras was hij ook weer ergens boos om en bleef me maar slaan (schaamde me wel), maar heb hem genegeerd, ik wist dat ik t anders erger zou maken. Hij bleef even doorgaan hoor maar daarna liep ie weg en ging ie gewoon een beetje z’n eigen gang. Weer een vreselijke ochtend erop zitten, veel gezeur en geschreeuw, tegen werken en uittesten, ben erg boos geworden want ik kon er ff niet meer tegen. Hij slaapt nu dus ik hoop dat ie daarna weer iets beter te pruimen is :( hij komt zo ontevreden op me over. Play doh was hier trouwens een tijdje terug ook een enorme hit, nu weer iets minder. Zal ook eens kijken voor spelletjes op tablet al wilde ik de tablet geven liever vermijden, maar met duidelijke regels qua moment Vd dag etc helpt het misschien.. puur als beetje afwisseling en idd als het leerzaam is, is het zo erg nog niet

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Ach wat ontzettend naar!! Knap dat je dat kon negeren, uit je slof schieten is een stuk makkelijker.

Negeren werkt hier ook zeker met een verdrietig gezicht, ik zeg dan ook je maakt me nu heel verdrietig en je gaatnu wat anders doen. Het zelfde als ik boos ga worden, ik geef dat ook aan hem aan, je maakt me nu heel erg boos.
    We doen dit sinds een korte tijd en het helpt wel. Hij praat nu ook meer over wat hij voelt.

Betreft speelgoed hebben we gekozen voor moeilijke dingen, lego brandweerkoffer, een robot hond die van alles kan als je er tijd in stopt (van 70 naar 20 euro en vervolgens nog eens 20% korting) , via koningsdag hebben we een v smile spelcomputer gekocht (5euro) spelletjes konden we via marktplaats gratis ophalen. Nog een puzzel met heel veel stukjes. (Maakt nu puzzels van 50) ook nog wat boeken. Grote fan van het kleurenwinkeltje, bij de trekpleister nog 2 boeken gevonden voor 1.75 per stuk.

7. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ja het was erg moeilijk maar m’n vriendin zei ook al: negeer het maar gewoon, dan voel je je ook wat gesteund haha.. thuis daarna schoot ik dus wel helemaal uit m’n slof omdat ik er zoo klaar mee was. Daarna voel je je weer rot :( ik ben nu ook zwanger dus misschien extra snel gevoelig, heb wat afgehuild vandaag en een vriendin van ons gevraagd (we hebben weinig mensen in de buurt die kunnen helpen ivm geen familie etc hier hebben) of ze m’n zoontje even mee wilde nemen na haar werk. Dus na z’n slaapje heeft ze hem opgehaald en zijn zij even weg. Ik kon het gewoon even niet meer aan. En dacht: ik moet nu even hulp vragen. Na z’n slaapje was hij ook weer overal om aan t schreeuwen en huilen, zelfs m’n man werd boos. Hij doet het wel veel meer bij mij dan bij hem overigens (slaan en gooien enzo). Terwijl ik echt wel streng ben en m’n man eigenlijk minder. Maar blijkbaar komt hij toch autoritairder over ofzo (?!?!). Ik hoop dat dit een soort sprong is want het is nu echt even erg af en toe. Qua speelgoed is hij snel gefrustreerd of ongeduldig als het echt niet gaat, dus het moet niet te moeilijk zijn, maar dat hele makkelijke vind ie ook niets aan. Duplo gaat. Maar denk dat ik wat meer knutsel spul ga halen. Geen verf etc maar kinder schaar en evt andere dingen. Even kijken wat..

8. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Nog een tip:

Ik heb net het boek 'how to talk to kids' gelezen. Gewoon in het NL te krijgen.
    Echt een super boek waar ik veel van heb geleerd.
    Aanrader!! Moet je echt proberen. Op bol.com te bestellen. Kan dat ook in Spanje bezorgd worden?

hummeltje5 vindt dit leuk.
  9. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ok bedankt! Goed idee. Heb er vaker over gehoord. Ja zeker, dat kan ik via bol.com idd bestellen. Temperamentvolle kinderen van Eva bronsveld heb ik ook een tijd geleden besteld (maar daarbij herken ik niet alles in mijn kind bijvoorbeeld) en ook: en als we nou gewoon weer eens gingen opvoeden. Ook wel fijne boeken, die kon ik op bol.com als e-book kopen. Ideaal. Misschien moet ik die hoofdstukken over zijn leeftijd ook weer eens teruglezen ...

hummeltje5 en Mop81 vinden dit leuk.
  10. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Heb maar weer even geprobeerd bij de kinderarts, telefonisch, en hij zei: Nou het is wel jong om hem naar een kinder psycholoog te sturen (blijkbaar hebben ze hier niet echt iets tussenin zoals een pedagoog oid..!), maar dat ik wel even bij hem langs kon komen met mn zoontje. Hij begon al van jaa nou rond deze leeftijd is het normaal dat...blablabla.. en dat nee ook echt nee moet zijn. Maar die dingen weet ik nu wel natuurlijk en bij mij is nee ook echt nee. Ik hoop dus dat het gesprek bij hem wat gaat opleveren en dat hij een beetje inziet dat ik niet zoals de meeste spaanse ouders ben (die komen voor elk wissewasje bij een dokter en zijn lang niet zo ontwikkeld als wij gemiddeld in NL zijn in kennis over opvoeding). Binnenkort even afspreken

11. auroraa

auroraa Niet meer actief

Ik herken wel veel van wat je schrijft. Ik heb een zoontje van ruim 3. Het is altijd een heel pittig jochie geweest en omdat wij tegen heel veel dingen aanlopen met hem heb ik hulp gezocht. Helaas is er een wachtlijst en wachten we nu sinds een paar weken. Ik hoop dat we snel aan de beurt zijn. Mijn jongste is een heel ander kind. De situatie maakt mij onzeker omdat ik vaak denk dat het aan mij ligt.

Deel Deze Pagina