hoi meiden, ik zie net online de uitslag van de cito van mijn dochter die groep 3 doet. bij de cito leestechniek staat. IV start +2, wat betekend die +2?
Sommige citotoetsen bestaan uit twee delen. Een basisdeel en een vervolg. Van het vervolg zijn twee versies, een makkelijke en een moeilijkere. Welke ze maken hangt af van hoe ze het eerste deel hebben gemaakt. De oude begrijpend lezen toetsen werkten ook zo. Vervolg 2 is het moeilijke deel.
Soms is het ook de verbetering ten opzichte van de vorige toets. Zo kun je dus zien of ze op hetzelfde niveau zijn gebleven of juist gedaald/gestegen.
okey klinkt allemaal heel positief. de juf zei al dat mijn dochter vooruit gegaan was. maar ja nu het zo lang licht is leest ze ook heel veel hahaha. want zelfs zonder licht kan ze tot 20.30 lezen. en dan heb ik vaak niks door.
IV is onder het gemiddelde. I is ver boven het gemiddelde II boven het gemiddelde III gemiddeld, IV onder het gemiddelde V ver onder het gemiddelde. Ik denk dat de +2 een groei is van 2 dle. Een kind moet per schooljaar 10 dle groeien, dus per half jaar 5 dle. Jouw dochter is maar 2 dle gegroeid.
Qua uitleg bedoel je het vast goed, maar het klinkt nogal bot zo die laatste zin. En gemiddeld en boven gemiddeld klopt ook niet helemaal wat je zegt. Als een kind IV scoort, hoort die bij de 20% laagst scorende kinderen. Een kind met I hoort bij de 10% hoogst scorende kinderen.
Het lijkt er in iedergeval op dat ze vooruit is gegaan die +2 snap ik niet helemaal.dle lijkt me iig niet want dan was ze niet van v naar iv gegaan
Ik quote mijn eigen bericht nog maar eens. Start+2 is de aanduiding voor het startdeel van de toets (wat alle kinderen maken) en vervolg 2 op basis van het resultaat op het startgedeelte. Heeft niks met DLE te maken. IV is inderdaad onder het gemiddelde. Dat betekent dat het startgdeelte weliswaar erg goed is gegaan zodat je dochter vervolg deel 2 mocht maken, maar beide delen samen leiden tot de uiteindelijke score. Het zegt echter eigenlijk alleen iets als je kunt vergelijken met de score van de vorige keer, dan kun je zeggen of ze vooruit is gegaan of niet. Dat kan de leerkracht toelichten.
[QUOTE=" Het zegt echter eigenlijk alleen iets als je kunt vergelijken met de score van de vorige keer, dan kun je zeggen of ze vooruit is gegaan of niet. Dat kan de leerkracht toelichten.[/QUOTE] v +2 had ze toen.
Als ze van een V naar een VI is gegaan is ze vooruitgegaan. De grafiek zal dit dan ook laten zien. Ze zit dan nog wel onder het gemiddelde in vergelijking met andere kinderen, maar ze kan volgend jaar de vooruitgang zeker nog voortzetten. Ik neem alleen wel aan dat de nieuwe leerkracht daar dan een plan op gaat zetten.