Mijn oudste speelt graag samen met vriendinnetje V. Ik kan er mijn vinger niet op leggen maar ouders zijn in ieder geval anders dan wij. Zo mag V op sokken in de zandbak terwijl ik dat te koud vind. In mijn hoofd komen altijd zorgen naar boven en ik zou me zo kunnen voorstellen dat moeder alcoholist is. Niet vanwege de zandbak natuurlijk maar een gevoel. Ik wil het hele verhaal niet kwijt. Nu heb ik met de juf van dat meisje gesproken waardoor ik daar eigenlijk in bevestigd werd. Wat zouden jullie doen? In de zin van spelen, afspreken etc. De twee zijn echt leuke vriendinnen. Meestal spelen ze hier. Wat zou van jullie mogen of niet mogen en waar zou je alert op zijn?
Als je echt zeker weet dat 1 of beide ouders alcoholist zijn dan zou mijn kind nog wel mogen samen spelen met het vriendinnetje, maar alleen bij ons thuis. En ik zou een (anonieme) melding maken wbt de ouders bij jeugdzorg of waar het allemaal mogelijk is. Verder zou ik het meisje goed in de gaten houden of ze niet word verwaarloosd oid. Als je niet 100% zeker weet of 1 of beide ouders alcoholist zijn maar je hebt wel je twijfels, dan zou ik eens kijken of je als jouw kind daar speelt je met moeders een bakje koffie kunt drinken. Kun je een beetje peilen hoe het er binnen uit ziet en eraan toe gaat voor je beslist of je dochter daar nog binnen mag spelen. En ik zou sowieso het meisje in de gaten houden, en evt meldingen maken dat je je ongerust maakt bij school en evt jeugdzorg oid.
Zoals je het nu neerzet vind ik de conclusie een beetje raar. Heb je voorbeelden waaruit blijkt dat de ouders alcoholisten zijn? (Ik heb er veel ervaring mee laten we maar zeggen. )
Alcoholist ben je al vrij snel (de helft van mijn voormalige collegae waren het, volgens de officiele richtlijn ) Ik zou inderdaad eerst eens met de mensen zelf contact zoeken, voor je 'meldingen' gaat doen.
Ik zou ook proberen wat meer contact te krijgen eerst. Uberhaupt zou ik met kinderen en ouders waar mijn kind thuis gaat spelen wel wat meer contact maken voor ik mijn kind daar zomaar zou laten spelen. Als je serieus denkt dat daar thuis iets mis is zou ik mijn kind daar niet meer laten spelen maar het kindje zou nog wel bij ons thuis mogen komen. En dan moet je een melding maken vind ik, anders is het gewoon je kop in het zand steken en de kindjes aan hun lot overlaten. School heeft deze plicht trouwens ook. Sowieso moreel, maar wellicht binnenkort wettelijk (zie nieuws). Maar eerst meer contact maken zodat je het zekerder weet.
Ik geloof niet dat ik nu wil weten wat andere ouders wel niet van mij en mijn partner denken. Wij zijn ook compleet anders dan andere ouders, maar ik verzeker je dat wij geen van beide alcoholist zijn. Zoals al genoemd, ik zou toch echt even kennis maken met deze mensen voordat je allerlei instanties hier op zet. Je weet niet wat je teweeg brengt. Als het meisje echt verwaarloosd wordt of gevaar loopt en juf doet blijkbaar ook al iets doorschemeren, dan vind ik in eerste plaatst dat de verantwoordelijkheid bij school ligt.
Waarom zou je een melding bij bureau jeugdzorg willen doen? Ik vind dat wel heel kort door de bocht. A weet je het niet zeker en B wie zegt dat het dan gelijk slechte ouders zijn?
Ik wil hier niet het complete verhaal doen, maar het begon met een gevoel. Ik ben bij v. thuis geweest. Niet voor een bakje koffie, maar ben er wel binnen geweest en heb natuurlijk met de ouders kennis gemaakt. Ik kom ze ook regelmatig tegen. Ik heb niet bij een instantie melding gemaakt en ben ook niet van plan dat te gaan doen. Wel heb ik bij de juf aangegeven dat ik een onderbuik gevoel heb. En door het gesprek met de juf weet ik dat ik de goede richting op denk en het min of meer dus wel klopt. En dat er hulp is in het gezin. Maar dan: als jouw kind daar niet zou mogen spelen. Hoe pak je dat aan dan? Je kunt niet zomaar tegen mensen zeggen: mijn kind mag niet bij jou spelen. Ik denk dat mensen dan wel graag horen waarom, en dat kan ik niet hardop zeggen
En als ik daar koffie ga drinken, dan is dat niet perse hoe het normaal ook gaat. Volgens mij kan je dan best heel goed een gezellig beeld weergeven, terwijl dat op andere momenten anders kan gaan
Dingen waardoor het vermoeden ontstaat: - alcoholgeur - zenuwachtigheid - verwarrend taalgebruik - altijd te laat komen - spraak en concentratie tijdens gesprekken slecht - onrustig - vergeetachtig. - de kinderen zijn vaak ziek Ik besef heel goed dat dit soort dingen van alles kan zijn, op het eerste puntje na. Wie weet is ze gewoon heel chaotisch. Maar het is een onderbuikgevoel en door de juf werd dat wel bevestigd.
Tja, je kan het ook gewoon bij jezelf houden. Je kent de mensen niet en hebt het liever niet. Je hoeft niet alles uit te leggen, toch.
Ik zie in jouw lijst geen zorgwekkende dingen voor jouw kinderen. Ik zou ze dus lekker laten spelen. Gewoon een paar uur moet kunnen. Alleen in geval van bv zwem-uitjes oid, waarbij gereden moet worden, zou ik een smoes verzinnen. Mocht het na een aantal keer niet goed voelen, bv als je dochter met verhalen thuiskomt, dan zou ik nieuwe overwegingen maken. Nogmaals, niet alle alcoholisten zijn gelijk een bedreiging voor kinderen. Op voorhand al dingen uitsluiten vind ik niet nodig.
Poeh, lastig hoor. Je kunt wel heel liberaal denken dat alcoholisme geen invloed op kinderen hoeft te hebben, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik zou als ik zo'n gevoel had denk ik proberen het kindje altijd bij ons te laten spelen. Hier geldt voor mij: better safe than sorry. Jammer dat ik die mensen dan misschien verkeerd beoordeel, maar de veiligheid van mijn kind gaat in dit geval voor.
Haha behalve de alcohol geur, en de kinderen vaak ziek. herken ik mezelf hierin en ik drink geen druppel!! O jee nou wil ik wel weten wat de ouders hier over me denken. Ik heb trouwens ADD. Maar goed ik zou ze lekker samen laten spelen bij jou thuis en verder gewoon aankijken. Ook al zouden ze wat meer drinken ze kunnen misschien prima voor hun kinderen zorgen. En op sokken in de zandbak, was dat nu met dit weer? want in April mogen mijn kinderen ook wel op hun sokken in de zandbak hoor.
Misschien kan je het aan die juf vragen: Hoe ga ik hiermee om? Hoe communiceer ik? Ze heeft misschien wel wat tips?
Daar begrijp ik echt niks van. Stel, de moeder is alcoholist en is altijd onder invloed (ts beschrijft een alcohollucht). Iemand onder invloed is veel minder goed in staat om goed te reageren, om een juiste inschatting te maken (bij ongevallen), kan sneller agressief zijn en is onberekenbaar. Het feit dat iemand drinkt terwijl hij weet dat hij op kinderen Let, zeker ook andermans kinderen, is toch volledig onbetrouwbaar en degene is toe aan hulp. Maar de vraag blijft of het waar is.
Idd, de vraag blijft ten eerste of het waar is. Maar al is het waar, dan hoeft bovenstaande helemaal niet het geval te zijn. En dat kan ik weten, omdat mijn vader (en tante) alcoholist was/is. Niet alle alcoholisten zijn onherkenbaar/zijn de hele dag onder invloed/zijn agressief/onbetrouwbaar/ etc etc. Op voorhand deze conclusies trekken vind ik niet terecht. (En alcohol ruiken wil niet zeggen dat iemand onder invloed is. Was dat maar waar, dat maakte sommige dingen veel makkelijker)