Niet gelijk met 4 jaar (volledig) naar school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mnr, 5 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mnr

mnr Niet meer actief

Zijn er meer moeders die hier ervaring mee hebben?

Onze dochter wordt in april 4. Normaal zou ze dan voor die tijd een paar keer gaan wennen en dan vanaf april alle dagen.

Door omstandigheden gaat die niet lukken. Ze zal dan in april en mei gaan wennen en dan of vanaf juni of na de vakantie (vakantie valt bij ons vroeg en begint begin juli) volledig gaan.

Ik hoor alleen maar in mijn omgeving dat kinderen vanaf hun verjaardag gelijk 5 dagen naar school gaan.
    Zullen die paar weken of maanden iets uitmaken wat betreft haar ontwikkeling?

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Nee hoor. Mijn zoontje wordt in juni 4, die start pas echt na de zomervakantie.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier krijg je onwijs gezeur met de leerplichtambtenaar bleek :)

Maar volgens mij maakt het qua ontwikkeling echt weinig verschil hoor... Scheelt zo weinig.
    En officieel zijn ze toch pas vanaf 5 leerplichtig he.
    Niet te druk over maken.

4. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Mijn dochter is de eerste maand alleen de ochtenden geweest, wel in overleg. En ook in de maanden daarna is de wel eens een halve dag thuis gebleven. Maakt echt niet uit. Bij haar in de klas zit overigens ook een meisje dat al eerder had mogen beginnen, maar ook pas na de zomervakantie is gestart. Na de zomer beginnen ze gewoon overnieuw met een heel schooljaar groep 1, dus alles maakt ze alsnog mee.

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    Welnee.
    Kinderen die in de zomervakantie of zelfs daarna 4 worden gaan toch ook later naar school, maar uiteindelijk komen ze wel bij jouw dochter in de klas.
    Als leerkracht adviseer ik wel om zo snel mogelijk, mits het kind het aankan, op te bouwen naar een volledige schoolweek. Maar een dagje of dagdeel thuishouden vanwege vermoeidheid is in het begin helemaal niet erg hoor. Vooral zo'n aanloopstukje naar de zomervakantie is eigenlijk helemaal een wenperiode.
    Onze dochter wordt eind mei 4 en zal dus pas vanaf juni naar school gaan. Ik denk dat we haar misschien eerst alleen de ochtenden heen laten gaan en pas na de zomer hele dagen. Maar als ze het makkelijk aankan en graag wil gaat ze eerder hele dagen. Gewoon kijken hoe gaat.

6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Die weken zullen niet zoveel uitmaken, echter zou ik persoonlijk niet zolang aangepaste tijden aanhouden bij je dochter want dan went ze daaraan ipv aan de volledige schoolweek. Plus dat ze na een paar keer zal merken dat ze diverse werkjes en activiteiten heeft gemist die andere kinderen wel hebben gemaakt in haar afwezigheid.
    Ene kind is hier gevoeliger voor dan de ander, maar mijn dochter vond het bijv verschrikkelijk als zij eens een knutselwerkje heeft gemist en dan al die andere werkjes zag hangen in de klas.

Daarnaast is wennen ook niet noodzakelijk, zomerkinderen wennen helemaal niet, die starten gewoon volledig op de eerste schooldag na de zomervakantie.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.825
    113
    Hier andere ervaringen. Hier wennen zomerkinderen voor de zomervakantie al. Mijn dochter is heel lang maar een aantal dagen gegaan omdat ze het nog niet vol kon houden. Omschakeling daarna ging prima.

8. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Hier is het alle kinderen vanaf april mogen pas na de zonervakantie naar school.
    Anders zitten ze 6 weken in groep 1. En dan na de vakantie moeten ze helemaal wennen aan nieuwe kinderen in de klas.
    En gewoon direct hele dagen op woensdag tot half 1 en om de week op vrijdag vrij.
    De week dat ze wel op vrijdag gaan zijn ze om 12 uur uit.

De kindjes wennen snel hoor

9. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.023
    3.257
    113
    Dan heb je wel een behoorlijk probleem als werkende ouders! KDV gaat maar tot de 4e verjaardag, wat moet je dan? Mijn juli kind is gewoon nog 2 weken naar school geweest voor de vakantie. Was gelukkig geen probleem.

10. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Dan mogen ze gewoon nog naar de psz tot de vakantie.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Onze dochter ging de eerste maanden (december t/m mei denk ik) de ochtenden en soms di en do middag. Vaak ook even thuis tussendoor. Dit ging voor haar beter. Zoon eind juli jarig maar gaat niet eind juni wennen maar pas in september naar school.

12. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    mijn dochter werd in juni 4, maar wij hebben ervoor gekozen om haar pas in,september naar school te laten gaan. Ze mocht van school al wel beginnen, maar ik vond het niks voor haar, 6 weken school, 6 weken vakantie en dan weer school. Ze was in mijn ogen ook nog niet heel erg toe aan school, vermaakte zich nog prima thuis. Toen ze in september begon was ze er echt aan toe en is meteen alle dagen gegaan, zonder wendagen, met overblijven (continurooster). Wel is ze elke vrijdag vrij, maar daar baalt ze van ��

13. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Mijn dochter gaat 4 dagen naar school en blijft op het moment vrijdags nog even lekker thuis.

14. misa

misa Niet meer actief

Hier is mijn zoon begin dec 4 jaar geworden en hij heeft daarvoor en daarna gewend. In januari is hij echt naar school gegaan, maar begonnen met 2/3 halve dagen. Hij was kapot steeds en ik had die mogelijkheid dit hem te bieden. Daarnaast moest hij toch 1,5 jaar groep 1 doen wegens zijn start in jan, dus we hadden alle tijd. Pas na een paar weken zijn we het langzaam op gaan bouwen en ik denk dat hij na een maand of 4/5 pas volledig ging.

Dochter wordt eind mei 4 jaar en zal gewoon daarvoor gaan wennen. Als zij eraan toe is en het graag wil, mag ze daarna volledig gaan. Is het nog te veel, dan doen we het ook rustig aan en gaat ze na de zomervakantie van 2016 pas volledig.

15. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje mag deze maand beginnen met wennen en vanaf maart mag ze alle dagen naar school. Hier gaat groep 1 vier dagen per week naar school. en groep 2 vijf dagen. Dus dat vind ik eigenlijk wel fijn.

16. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Lang niet alle kdv's hebben die regel hoor, juist omdat de leerplicht er ook pas is vanaf 5 jaar. Ik heb wel vaker meegemaakt dat ouders hun kind rustig wilden laten starten met halve dagen school, maar dat kan natuurlijk ook niet met bso. Die kindjes gingen dan 3 of 4 dagen naar school en dan nog een dagje kdv.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.825
    113
    Mijn zoontje wordt straks in juni 4. Hij mag ook pas starten na de vakantie, begin september. Hij kan gewoon langer op de crèche blijven, gebeurt wel vaker hoor.

18. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Onze dochter gaat nu 3 maanden naar school. Op ma, di en do zijn dit lange dagen en op woe vrij een korte dag.

Onze dochter gaat 4 dagen per week naar school ipv 5. Op woe is ze lekker thuis. Ze is pas gestopt met middagslaap toen ze naar school ging dus ik vind 4 dagen voorlopig genoeg. Er zijn echt meer kinderen die er niet alle dagen zijn in het begin.

19. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Mijn dochter was enorm moe in het begin. We hebben er voor gekozen om haar 5 ochtenden te laten gaan (voor het ritme) en pas met de herfstvakantie ook de middagen erbij te doen.

Soms is ze nog heel erg moe en dan hou ik haar een middagje thuis om bij te slapen.

20. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Onze dochter is van half juni, zij gaat pas na de zomervakantie wennen en dan op haar tempo mag ze kijken wat ze wilt. Als ze het geweldig vind en het goed aankan mag ze hele dagen, als dat nog te veel is doen we minder.
    Het lijkt mij heel vervelend om te wennen voor een paar weekjes om dan na de vakantie weer helemaal opnieuw te moeten wennen omdat het een heel nieuwe klas is.

Deel Deze Pagina