Hoi! Dochter van bijna 3,5 jaar zit momenteel in de 'ik vind het stom'-fase. Wanneer we haar corrigeren of er wordt nee gezegd, vind ze dit stom, niet eerlijk of is ze sip. Ik weet niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan. Hebben jullie wat tips in hoe ik het beste kan reageren. Ze zegt dit soms wel 10 keer in 5 minuten en ik word er een beetje moedeloos van. Zou het graag met een beetje humor op willen lossen. Ben benieuwd naar jullie tips!
Whaa heb je het over mijn dochter van 3,5? Alles wat niet mag is niet eerlijk, ik ben stom en ze verveelt zich. Nergens zin in behalve dat wat net even niet kan of mag en dat staat dan garant voor een prachtig drama optreden.... Pffff toe aan school?
Ja ik bestrijdt dit ook altijd met humor...heeft niet altijd het gewenste effect😂. Maar ik roep dan bv: maar gelukkig ben jij wel het leukste kind ter wereld en geef haar dan een dikke kroel of "jammer dat dat stom is, maar je hebt iig de bovenste best moeder ter wereld" En als ik er zelf een pestbui van krijg dan negeer ik het
Faaaaaaase. Gaat weer over en... Komt weer terug. Maar ook dan gaat ie weer over en ... Komt weer terug. Adem in, adem uit. Mijn zoon van vijf zit er ook weer in. Hij is nu luidkeels mopperend en huilend zijn lego aan het opruimen. "Oh oh... Waarom?? ... Oh nee hè.... Mamaaaaa.... Nou ben ik echt heel verdrietig.... Waarom gaat het nou nooit zoals ik wil... Huuuu." Ergens is het ook wel grappig.
Hahaha Tupp. Doet mij denken aan het nummer van Birgitte Kaandorp over het leven is zo zwaar. Pffff, nou gelukkig ben ik niet de enige. Heb altijd het idee dat alleen mijn peuter zo doet.
Eerst zij ze wel eens dit/dat/die is stom ik heb gezegt dat een lelijk woord is en ze stout mag zeggen. Echter hoort ze andere kinderen ook stom zeggen en vindt zij dat woordje ook prachtig. Soms corrigeert ze zichzelf maar meestal zijn we stom. Ik negeer het in de hoop dat het over gaat. Maar ik sta wel op het punt om haar elke keer dat ze het woord gebruikt haar in dr kamer te zetten. Het vermoeid me zo om te horen wat of wie stom is grrrrrr.
die heb ik wel eens voor dl aangezet als het weer zover was.. asjeblieft meid.. kun je lekker meedoen.. ik heb zooooo'n zwaar leven... het is zooooo verschrikkelijk zwaaaar. ik veel lol en dl boos omdat ik het grappig vond
Die komt bij ons regelmatig even op, dat nummer. Ik zou er vooral niet teveel aandacht aan besteden. Niet in de zin van negeren, maar gewoon niet op in gaan. Als je er met humor even in kunt duiken: doen. Lukt dat niet, dan gewoon laten gaan. Mijn ervaring is dat gewoon niet reageren ook zorgt dat je kind dan ook de noodzaak om weer terug te reageren kwijt is en het dan ook sneller tot rust komt. Kinderen moeten het soms gewoon echt even zelf uit leren zoeken, leren dat bepaalde dingen gewoon moeten en niet ineens weggaan als je maar flink gaat lopen mopperen en doen. Hoe meer je daarin gaat lopen roepen dat ze niet moeten mopperen, hoe meer je dat mopperen voedt en hoe erger je het maakt. Soms is opvoeden vooral gewoon even niets doen
En, ja, met drie dames van 14, 7 en 3 en een heer van 11 kan ik je zeggen: deze fases komen en gaan. Zal wel zo blijven tot ze het huis uit gaan
'Dan ben ik niet meer je beste vriend!' 'Mag ik twee koekjes/snoepjes/etc.?' Verder: bij alles WERKELIJK ALLES wordt getreuzeld. Ook wordt alles uitonderhandeld. Pffffff Ik vind deze fase extreem vermoeiend en het vraagt vreselijk veel van mijn geduld.
Misschien is niet reageren ook wel een optie. Paar weken geleden zei ze steeds papa of mama is boos. Gingen wij, met on stomme hoofd, steeds op in. Tot ik bedacht dat het beter was om die opmerking te negeren en er over heen te praten. Nu zegt ze het al een stuk minder. Maar het is idd best vermoeiend ieder keer de emoties van haar op te vangen.
Hier is alles "gek" en "niet goed".. Ik wordt ook gek van haha) Voraal als ze vraagt "wat is dat" in mijn taal, daarna vraagd ze het papa en zegt: nee mama/papa niet goed! "Stom" is er nog niet dus geen tips
Hier is de stom en saai-fase twee maanden geleden over gegaan in de poep-fase. In elke zin moet het woord poep gebruikt worden. Doe mij die stom-fase maar weer
Haha dat heeft die van ons met 'scheet'. Ze gaat ook in een schetenhuis wonen later helemaal dubbel van het lachen soms.... En dan kijken wij elkaar aan van eh tja? Wat ik wel grappig vind is dat ze het ook niet eerlijk vindt dat wij toch oets boven haar staan. Vanmiddag gingen we een stukje wandelen maar ze had al snel geen zin meer. "Ik wil tot hier". Oke, maar wij willen een stukje verder dus kom op! "Nee ik wil niet meer". Dan heb je pech, wij bepalen. "Maar ik wil bepalen". Als je 18 bent dan mag je zelf bepalen."ik ben geen 18" nee je bent 3 dus nu heb je te luisteren. "Niet eerlijk". En dan alles wat zij zegt op volume 10.... En als ik iets van haar afpak omdat ze na 3x waar schuwen nog steeds haar broertje ermee op zn hoofd loopt te timmeren is het "nou niet eerlijk, IK had die als eerst!"
Hahaha hier is 'billen' het stopwoord van de dag. Ik negeer dat nu compleet. Verder ook alles niet eerlijk, stom, boos en haar nieuwste woord dat ze geleerd heeft van ergens: irritant. Dus alles is irritant; vallen, huilende baby's, als iets niet mag.
O pfff idd alles is stom. Pas geleden wilde ik niet met haar meespelen, dat vond ze dus stom en riep heel hard: JIJ BENT NIET MEER MIJN VRIENDIN, JIJ MAG NIET MET MIJN BARBIES SPELEN! Ah das mooi dacht ik, ik wil ook helemaal niet met jouw Barbies spelen 😂
Oh dit is heel herkenbaar! Onze dochter word eind april vier en zit ook precies in dit gedrag. Met de bijkomende 'ik vind jou stom!!! Papa is veel liever!' Of heel hard huilen om niets, dan zeggen wij vaak. Niet lachen! Niet lachen! En dan moet ze lachen, maar probeert ze nog te huilen dus roept ze heel hard 'nou!! Ik ging huilen hoor!' Soms negeer ik het ook wel eens, zeker als ze zich ergens dramatisch over de stoel laat vallen en blijft ze zo liggen. Zoals dit laatst Oh foto is gedraait.
In ieder geval goed om te lezen dat ze qua gedrag zich net zo ontwikkeld als haar leeftijdgenootjes. Hier heeft ze het woord 'belachelijk' ook ontdekt en 'gvd' kwam ook weer om de hoek kijken. @suzzert, wat heerlijk dramatisch. Hier loopt ze als een volleerd actrice met gebogen hoofd en pruillipje weg.