Iemand enig idee of gedroogd fruit een vervanger kan zijn voor vers fruit? Uitleg: dochter van 1 eet qua fruit hooguit een paar partjes mandarijn. Maar we hebben ontdekt dat ze gek is op gedroogd fruit: tutti frutti dus. Het liefst gedroogde pruimen. Kan dit vers fruit (gedeeltelijk) vervangen? En hoeveel stuks is normaal per dag?
Lijkt mij wel, maar zou even kijken hoe het gedroogd is. Daar zit ook nog wel verschil in, bv gezwaveld, gesuikerd of zongedroogd. De eerste twee lijken me een reden voor terughoudendheid. De laatste natuurlijk niet. Je kunt eventueel ook zelf fruit drogen, maar dat ligt dan wel een tijdje in de oven.
Ik droog zelf fruit, hier in: Aximax: Bomann DR435CB Droogautomaat Vlees, Fruit, Groenten etc. | DR435 CB
Ik gaf geweekte gedroogde abrikoos, dat bevat erg veel ijzer. Als afwisseling met vers, of als onderdeel van een maaltijd (gedroogde geweekte pruim of abrikoos combineert goed met kip en varken). Ik maak regelmatig appelchips: met kaasschaaf plakjes appel op bakpapier, evt. bestrooien met beetje kaneel, in lauwwarme oven 50-80 graden, deur beetje open tot ze mooi droog zijn.