Kalk in placenta+overtijd?

Discussion in 'De bevalling' started by Damienne H, Aug 7, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Damienne H

Damienne H Actief lid

Aug 11, 2008
    188
    0
    0
    Hallo,

Ik maak me een beetje zorgen over de kalk in mijn placenta,
    toen ik met 36 weken de liggingsecho had zag de verloskundige dat de placenta een beetje verkalking had, dit was niet erg zei ze.
    Met de echo van 39 weken bij de gyn zagen ze dit ook weer, en op het formulier dat ik mee kreeg staat: kalk placenta ++.

Nu ben ik 40 weken en 2 dagen zwanger, voor mijn gevoel over tijd dus, en ik maak me steeds meer zorgen dat de placenta opraakt omdat er al kalk in zit. Is het wel verstandig dat ik eventueel tot 42 weken blijf wachten als de kleine zich niet aandiend? Ben zo bang dat de kleine op een dag stopt met bewegen en dat het dan te laat is....als je begrijpt wat ik bedoel. :(

Is er misschien een mogelijkheid om voor een inleiding te vragen? Ik slaap er 's nacht zelfs niet meer van, ik blijf maar voelen of ik beweging voel.

Wie heeft dit ook meegemaakt of heeft hier een advies over?

xxx
    Dami

2. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik denk dat je iets ruimer mag ademhalen omdat als er echt gevaar zou dreigen ze al lang zouden hebben ingegrepen.
    Inleiden doen ze trouwens ook niet zomaar en zolang het met je kindje en jou goed gaat is er geen probleem.
    Misschien kun je het beste aan je vk of de gyn vragen hoe en wat.
    Zij hebben er meer verstand van.

3. Huismus

Huismus Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    1,710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    #3 Huismus, Aug 8, 2009
    Last edited: Aug 8, 2009
    Ik vind eigenlijk dat je dit alleen mag zeggen als je het zeker weet en dat weet je niet.
    Ik ken 2 verhalen (waaronder van mijn moeder) waarbij de moeder geen goed gevoel erbij had en het uiteindelijk is mis gegaan.
    Bij mijn moeder was het placenta-insufficiëntie en zij heeft dus haar eerste kindje verloren.
    Recent heeft iemand in mijn omgeving ook haar kindje verloren, omdat de gyn. niet adequaat heeft gereageerd.
    Ze mocht na het weekend terug komen voor controle en toen was het te laat! Een perfect kindje, alles erop en eraan.

Ik wil je niet bang maken, maar wees alert en als je het niet vertrouwd, kom op voor jezelf en je kindje.
    Ze leiden je inderdaad niet zomaar in, dat klopt, maar spreek je angst uit! Geef het ook aan als je eventueel zou willen dat het wel ingeleid wordt. In overleg zijn gynaecologen in bepaalde gevallen toch bereid om in te leiden, bijv. als de angst van de moeder groot is.

Heel veel succes!
    Liefs, Huismus

p.s. Ik wil er nog 1 ding aan toevoegen, uitlopen van een zwangerschap is overigens voor iedereen een risico!

4. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    lelystad
    ik zei alleen dat als er op dat moment spoed zou zijn geweest dat ze dan al wel hadden gehandeld.

En ja als je het niet vertrouwd ga om de tafel en bespreek het, zoals ik al aan heb gegeven.

5. Huismus

Huismus Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    1,710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Sorry, het was niet aanvallend bedoeld en ik weet ook dat je het goed bedoeld. Maar je weet soms niet dat het spoed is, snap je.
    Artsen reageren niet altijd even adequaat en maken nu eenmaal fouten, het is alleen heel vervelend als jij degene bent, waarbij dat overkomt.
    Bij de 2 gevallen die ik omschreef was het spoed, maar er is niet gehandeld, anders hadden beide kindjes nog geleefd.
    Hadden de moeders niet vertrouwd op de medici, die er verstand van hebben, maar op hun eigen gevoel en zich niet hadden laten afschepen, had dat dus misschien voorkomen kunnen worden, als er naar hen geluisterd was.

Liefs, Huismus

6. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Mijn eerste zwangerschap wist ik van niets, maar toen mijn dochtertje geboren werd en de arts de placenta zag, zei ze 'zo, jij hebt zeker flink gepaft tijdens de zwangerschap, die placenta is helemaal verkalkt. Sowieso kun je zoiets ook normaal brengen, aangezien ik nooit gerookt heb, maar goed, ik wist dus van niets, terwijl ik met 38 weken nog een echo heb gehad.
    Deze zwangerschap wou ik dus dat ze dat extra in de gaten hielden. De verloskundige heeft 2 keer een echo gemaakt en voor de zekerheid ben ik nog naar de gynaecoloog doorgestuurd met 37 weken voor een echo. Die zag wel kalk, maar het was niet buitengewoon veel. Uiteindelijk ben ik 10 dagen na de uitgerekende datum bevallen en mijn placenta was niet zo verkalkt als bij mijn dochtertje die met 39 weken kwam.
    Vraag anders gewoon voor de zekerheid nog een extra echo en spreek je onzekerheden uit. Net als wat Huismus zegt, luister naar je gevoel! Wie weet kunnen ze nog een keer een echo maken.

7. MvYenE

MvYenE Niet meer actief

Ik hoop voor je dat het allemaal gewoon goed komt!! Misschien toch even de vk bellen en zeggen dat je je zorgen maakt!

Ik vind het echt belachelijk, ik heb geen echo's meer gehad dus wie weet is mijn placenta ook wel verkalkt? Dan heb ik er helemaal geen idee van en loopt mijn kindje misschien ook wel gevaar. Vind dat ze eigenlijk standaard nog een echo moeten doen tegen het einde maarja...

8. Huismus

Huismus Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    1,710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Je hebt helemaal gelijk, maar goed.. zo zijn er nog veel meer dingen aan te merken op de prenatale zorg in Nederland.
    "Dankzij" wat er met mijn moeder is gebeurd, krijg ik dus wel een extra echo op het einde en spreken we ook binnenkort met een gyn af dat ze me niet tot 42 weken laten lopen.. een weekje uitlopen kan ik mee leven, maar langer gaat 'm echt niet worden.
    Moeders gaat mee naar het gyn. consult, zij heeft zelf een medische achtergrond, kunnen ze mij niks wijs proberen te maken.
    Het is alleen zo ontzettend jammer dat je hier in Nederland overal voor moet strijden.. en het kost allemaal zoveel energie. :(
    Ik strijd er dus op mijn manier voor om vrouwen mondiger te maken op dat gebied, veel vrouwen denken er te makkelijk over of ze laten zich afschepen door iemand die er voor geleerd heeft en het dus wel beter zal weten, helaas blijkt dit in de praktijk niet altijd zo te zijn.

Het zou goed zijn als de Nederlandse prenatale zorg een voorbeeld zou nemen aan andere West-Europese landen, die hier allemaal veel beter bovenop zitten.

Liefs, Huismus

9. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Huismus, ik ben het helemaal met je eens. Hier in Nederland word je al snel een overbezorgde zeurpiet gevonden.
    Ik kan er helaas maar al te goed over meepraten. Ik ben tot 2 x toe accuut geopereerd, nota bene op kerstavond, terwijl ik al in beide gevallen zo'n 3 maanden van tevoren mijn klachten meerdere malen had aangekaart. 1 arts zei zelfs dat ik me niet zo moest aanstellen, echt te erg voor woorden. Resultaat, mijn eierstok/eileider is verwijderd, want die konden ze niet meer redden. De tweede keer konden ze die andere nog wel redden, maar dat was bijna te laat geweest, omdat de vervangend arts mijn medisch dossier niet goed had gelezen en links en recht door elkaar had gehaald. Mijn vertrouwen in de medische wereld is zo goed als nihil hoor, ik dram maar gewoon door tot ze luisteren. Zo ben ik wel geworden.
    Trouwens, ik heb zelf ook in een ziekenhuis gewerkt, dus het is niet dat ik helemaal niet weet waarover ik praat. Het is maar net wie je treft, want er zijn ook echt goede artsen die wel luisteren, maar een hoop dingen zijn in het buitenland toch even een stuk beter geregeld. En vaak dat gezeur over 'maar in Afrika...' ja, daar woon ik niet. Ik woon in West-Europa en daar scoort Nederland qua zorg rondom de zwangerschap en bevalling niet echt goed.

10. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Wat dat betreft is het hier in Duitsland veel beter geregeld!

Onze beeb wordt iedere keer op de echo gezet om gewoon even te zien of het goed gaat. Buik een beetje groot? Angst van de moeder? Iets te laag gewicht berekend? Overal komt het echo apparaat meteen om de hoek en wordt er meteen gecontroleerd!

Vóór de bevalling doen ze ook standaard nog een echo, zodat ze zelf ook weten of alles (nog) goed ligt en er goed uitziet.

Dusss, echt er bovenop zitten en je niet laten afwijzen! Jouw angst is ook van belang voor de bevalling en de goede afloop van alles. Daar móeten ze rekening mee houden!

11. Huismus

Huismus Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    1,710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    amen! ;)

12. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    lelystad
    @ Huismus, ik heb gelukkig niet die ervaring maar kan me voorstellen dat het je niet in de koude kleren gaat zitten.

Stom he als je er over nadenkt.
    Vriendin van mij had wel wat verkalking in de placenta en rookte gewoon de hele zwangerschap.
    En als je niet rookt dan kan het er dus uit zien alsof je een verstokte roker bent.

Lekker eerlijk dan.

13. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Ja, daarom vond ik ook dat die arts dat wel anders kon brengen. Je kunt toch vragen 'heeft u gerookt? Ja, dat zie ik aan uw placenta. Ik had er een beetje de pest overin dat ik daarvan maar gewoon 'beschuldigd' werd, terwijl ik heel gezond geleefd heb tijdens de zwangerschap.

Voor de TS, heb je trouwens een grote of een kleine placenta? Dat kan ook al wat uitmaken, een grote heeft wat meer reserve. Tenminste dat zeiden ze bij mij.

Share This Page