KDV of PSZ??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Flunckybubble, 20 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flunckybubble

Flunckybubble Actief lid

22 jan 2008
    173
    0
    0
    Omgeving Eindhoven
    Hoi,

Ik hoorde vorige week van een vriendin dat je je zoon/dochter het beste vanaf 18 maanden in kan schrijven voor de psz.

Mijn zoontje is bijna 18 maanden en gaat 2 volle dagen naar het kdv en 1 dag naar mijn ouders. Ik heb dus al die tijd gedacht dat hij t/m zijn 4 op het kdv zou blijven en daarna door zou stromen naar de basisschool (zit in hetzelfde gebouw als kdv).

Door die vriendin vorige week ben ik aan het twijfelen geslagen of we toch beter 1 of 2 ochtenden in de week hem naar de psz moeten brengen of gewoon op het kdv laten zoals nu.

Iemand hier ervaring mee en leren ze op het kdv net zoveel als op een psz?

En kwa kosten?? Maakt dat nog verschil of is het alle 2 net zo duur?

Hij zit trouwens wel in een gemengde groep van kinderen van 0 t/m 4 jaar.

2. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Mmm, ik zie eigenlijk geen reden om ook nog naar een PSZ te gaan als je ukkie ook al naar het KDV gaat. Ze leren vooral samen spelen en dat is vooral geschikt als je je kindje tot dan toe thuis had of als enige bij een gastouder. De PSZ die bij ons om de hoek zit is wel goedkoper dan het KDV, maar heeft ook andere openingstijden.

Maar ik heb geen ervaring met PSZ, dus misschien kan iemand anders daar meer over vertellen?

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

Deze vraag is vaker gesteld op het forum en hoort sowieso niet hier thuis maar bij oppas en kinderopvang :)

In ieder geval zie ik geen meerwaarde. Maar dat is misschien ook wel afhankelijk van je KDV. Op het KDV van mijn zoontje doen ze hetzelfde als op een psz. Bovendien lijkt het me niet praktisch; hoe zie je dat dan voor je? Een psz is maar een halve dag terwijl je nu hele dagen KDV hebt. Of wil je de psz er extra bij doen?

4. talithatje

talithatje Bekend lid

9 jun 2009
    681
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    PSZ is vanaf 2,5 jaar pas.

5. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg

dat verschilt per gemeente. Hier krijg je 2 maanden voor de 2e verjaardag een brief van de gemeente over het hoe en wat van de PSZ. Ze mogen er dan met 2 naar toe.

Ik zou zelf eerst eens gaan kijken bij de PSZ en vragen wat volgens hun het verschil is met een KDV en of het toegevoegde waarde heeft. Of kijk eens op de gemeentepagina.
    De tijden van een PSZ zijn anders (en korter) dan van een KDV. De prijs is daarom ook vaak veel lager maar wel afhankelijk van je inkomen.

6. Flunckybubble

Flunckybubble Actief lid

22 jan 2008
    173
    0
    0
    Omgeving Eindhoven
    Bedankt voor jullie reactie...sorry had niet gezien dat er een apart topic was voor oppas/kdv.

Maar we laten het maar zo zoals het is dus 2 hele dagen naar het kdv en niet naar de psz.

7. Wupped

Wupped Bekend lid

21 jan 2009
    531
    1
    0
    Bi/BO Consultant
    Capelle aan den ijss
    Ik wou daan ook op kvd onderbrengen, maar heb besloten kwa kosten om hem met 1,5 ( is hier vanaf die leeftijd. daan verblijft tot die tijd bij oma )naar psz te brengen. dit scheeld nogal veel.
    zou voor 2 volle dagen op het kvd tussen 4 en 500 euro kwijt zijn pm terwijl de psz inkomensafhankelijk is tussen 30 en 80 euro hier.wordt ook gemeentelijk geregeld.

maar ik lees mee ben ook benieuwd naar ervaringen

8. mila2008

mila2008 Bekend lid

12 jun 2009
    628
    0
    0
    ik ben eigenlijk niet van plan mijn meisje naar de psz te doen ivm dat ze 1,5 dag naar kdv gaat. Maar over een paar maanden gaat ze naar de groep 2 tot 4 en dan bekijk ik dan wel of ik vind dat ze genoeg met de kindjes doen.

9. Yukl

Yukl Niet meer actief

Uh, het kdv is toch ook inkomensafhankelijk? ;)

10. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Yukl dat zegt ze toch ook helemaal niet dat het kdv dat niet is? Ze zegt alleen dat de psz dat is, en duh natuurlijk is het kdv dat ook!

Mijn zoontje gaat nergens heen en als hij 2 is gaat hij naar de psz, dit omdat ze hier in t dorp bij het kdv liever niet hebben dat kids halve dagen komen (en ik mijn zoontje niet hele dagen weg wil brengen).
    Wel is het kdv voor mij véél voordeliger (ben alleenstaande moeder met een laag inkomen, doordat ik weinig werk) maar heb ook gehoord dat de psz veel beter aansluit dan het kdv...

11. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    globaal zou je kunnen zeggen dat een psz meer is voor kinderen die niet naar een dkv gaan. die gewoon thuis of bij oma zijn en dan 2 ochtenden ofzo naar zo'n speelgroep gaan om dingetjes te leren die jou kind in principe al op het kdv doet. gewoon lekker daarlaten dus.

12. Flunckybubble

Flunckybubble Actief lid

22 jan 2008
    173
    0
    0
    Omgeving Eindhoven
    Ja precies, dat idee krijg ik ook een beetje als ik de verhalen lees op internet ;)

13. LovelyDK

Nou daar ben ik het geloof ik niet helemaal mee eens...

Hier in t dorp is het zo dat op de psz beter aangesloten wordt op het basisonderwijs als het kdv..

14. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Maar wat doen ze daar dan? Bij ons op het kdv zijn ze namelijk ook behoorlijk actief. Ik heb zelf geen ervaring met de psz, heb er zelf wel opgezeten, maar dat is al een tijdje terug. Naar mijn idee maakt het niet zo heel veel uit. Het gaat vooral om het leren samen spelen (delen e.d.), praten, liedjes zingen, en knutselen. Dat doen ze op allebei.

Ik denk dat het meer te maken heeft, zoals iemand anders al zei, of je een hele dag opvang nodig hebt. Dan is een psz nogal onhandig.

15. LovelyDK

Lindangel al sla je me dood, dat weet ik niet... het is een of ander programma wat ze op sommige peuterspeelzalen hebben, maar ik geloof niet overal. Dat programma sluit aan bij het basisonderwijs & volgens mij is het ook zo dat hun dan ook echt een 'overdracht' hebben zeg maar..

16. Annemonique

Annemonique VIP lid

13 okt 2005
    7.873
    0
    0
    Psychiatrisch verpleegkundige
    Houten
    Zoals ik al vaker lees hier vind ik ook dat het afhangt van wat ze op het kdv doen. De oudste zat hier op een kdv in een verticale groep (van baby tot 4 jaar dus) en daar deden ze echt niet veel met ze. Hij ging er maar 1 dag in de week naartoe en heb dus vanaf 2 jaar ook een ochtend psz erbij gedaan. De psz zag en ziet hij echt als 'school' en heeft hij ook altijd erg leuk gevonden, terwijl hij dat met het kdv niet had.

Nu gaat hij samen met de jongste naar een ander kdv en daar proberen ze wel al voor te bereiden voor de basisschool. Zo werken ze er bijv. met thema's. Ze gaan er nu 2 dagen in de week naartoe. De oudste gaat nog steeds een ochtend naar de psz, maar eigenlijk vind ik dat nu niet meer nodig. Hij gaat in november naar de basisschool en hij vind de psz heel erg leuk dus ik ga er daarom niet mee stoppen.
    De jongste ga ik niet opgeven voor de psz aangezien hij dus minimaal 2 dagen naar het kdv blijft gaan.

17. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    het gaat er voornamelijk om dat ze met andere kindjes om leren gaan. leren samen spelen leren delen leren ruzie maken dat soort dingen. leren dat er een vast ritme in een dag zit. dan spelen dan eten dan dit dan dat. ik neem aan dat dat niet verschilt met een kdv. ik heb egen ervaring met een kdv maar veel zal het niet maken. of ze programma's hebben die aansluiten op de basisschool daar geloof ik niet in. tenminste niet toen mijn oudste kinderen klein waren. de hoofdreden blijft gewoon het leren van simeplweg gezegd, samen spelen samen delen. en de basisdingetjes als leren luisteren naar een juf.

18. LovelyDK

Yinte ben het deels met je eens maar ik denk niet dat je nu kan vergelijken met 14 jaar geleden!

19. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    nee vast niet maar daarom ze ik dat ook. ik moet me weer helemaal verdiepen erin maar een erg hoge pet heb ik niet van een psz meer op. hopelijk zijn ze inderdaad sterk verbeterd.

20. Yukl

Yukl Niet meer actief

Hier in de buurt is er wel een basisschool die inderdaad een aansluiting heeft op de psz. Deze kinderen krijgen ook voorrang wat betreft plaatsing. Toch vind ik dat geen reden om mijn zoontje daar naartoe te doen. Hij gaat al 3 dagen naar de opvang en dat is voor mij een max. En een dag minder opvang gaat niet aangezien de psz alleen maar halve dagen aanbiedt. Daarbij zie ik nog steeds niet zoveel meerwaarde. Als het goed is, is de eerste groep van de basisschool voor ieder kind toegankelijk, psz of niet. En inderdaad, de basisdingen als spelen met andere kind, activiteiten in een groep en luisteren naar een "juf" zie ik toch als het belangrijkste van het geheel. Dat leren ze op beide plekken.

In mijn ogen is de psz een grote toegevoegde waarde als je kind niet naar de opvang gaat. En een minder grote tot geen toegevoegde waarde als je kind al naar het KDV gaat. Wel lastig om volledig te beoordelen aangezien ik mijn kind natuurlijk niet naar een psz breng. Ik baseer het dan ook op verhalen van andere moeders die wel kinderen hebben op een psz.

Deel Deze Pagina