Geef je borstvoeding of Flesvoeding?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Female, 23 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Geef je borstvoeding of flesvoeding?

  1. 0 tot 6 weken BV gegeven, toen overgestapt op FV

  2. 6 tot 12 weken BV gegeven, toen overgestapt op FV

  3. Langer dan 12 volledige BV

  4. Vanaf het begin volledige FV

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Nachtvlinder: gewoon even mijn menig: volgens mij zit het je toch dwars dat je nu kv bijgeeft want anders had je het er niet zo druk mee. Je hoeft je niet te verantwoorden want het is gewoon mijn mening.

    Feit: er zijn 5 op de 1000 vrouwen die niet zelf kunnen voeden om 1 of andere reden. Ik denk dat al die vrouwen hier zitten.
     
  2. Mamariek

    Mamariek Actief lid

    6 aug 2007
    201
    0
    0
    Bussum
    Hier 4,5 maand volledige BV, daarna combinatie met KV (helaas door is door een samenloop van omstandigheden mijn BV in drie dagen gekelderd: buikgriep en niks binnenhouden, tegelijkertijd tepelonsteking en meneer besloot net die dagen zijn nieuwe tandjes eens in mijn tepels te zetten auauw!). Had bijna besloten te stoppen maar ben zo blij dat ik toch heb doorgezet. Ik geef alleen KV als gekolfde niet genoeg is. En ik hoop dit lang vol te houden. Zo lang als wij het samen leuk vinden.
     
  3. nachtvliinder

    nachtvliinder Fanatiek lid

    20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    Mijn 2 Grote liefdes...hubbie en ukkie
    schiedam
    lieve nemo.
    Als je goed leest zit mij helemaal niks dwars dat ik kv geef. Als je namelijk goed leest zie je dat ik erg blij ben dat hij eindelijk verzadigd is.. doormiddel van kv.

    Ik geef nog steeds bv dus waarom zou het me dwar zitten dat ik kv geef? Ja die keus was even moeilijk omdat ik graag full time bv wilde geven.. maar als mijn mannetje heel erg verdrietig is en er niet op groeit dan is die keus snel gemaakt!

    Is het zo erg dat wij kv geven?
    Ik hou er gewoon niet van dat je alsnog mij wilt overtuigen dat ik bv moet geven door te vragen '' zal ik het je allemaal even uitleggen als je het wil weten''?

    en dat is mijn mening..

    en waarom ik het er zo druk me heb die reden heb ik je gegeven, omdat de kv'ers zich moeten verantwoorden waarom ze kv geven! .........



    en dat is nou mijn mening..
     
  4. Manuela79

    Manuela79 VIP lid

    7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Dat ben ik helemaal met je eens Nachtvliinder!

    Ik ben een van die vrouwen die geen bv KAN geven. Door mijn borstverkleining lukt het niet, en zelfs de lactatiedeskundige in het ziekenhuis zei tegen me dat ze er niet van stond te kijken. Erg jammer dat je dan meteen opmerkingen krijgt als aah geef je kv, waarom dan? Ik moet iedere keer uitleggen dat het gewoon niet kan.

    Laatst maakte ik een nieuwe bus nutrilon open en zat er een foldertje in waarop stond, "Borstvoeding is de beste voeding voor je baby". Nou en bedankt hoor, ik voelde me meteen kut omdat het nu net is alsof ik het niet goed met mijn kindje voor heb.
     
  5. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    En dat is nou dus de reden dat ik er een topic over opende omdat je zo vaak dat wijzende vingertje naar je toe krijgt. Is het niet door de vk, het ziekenhuis de gyn dan wel door andere moeders die menen je de les te willen/moeten lezen. (en nee niet alle bv-gevende moeders zijn zo, de meeste zijn echt erg ok!)

    Ik geef FV, reden 1 is omdat ik CU heb en daarom regelmatig prednison moet gebruiken, en dat is nou niet echt gezond voor een baby.
    Tuurlijk kan ik er voor kiezen nog langer medicijn vrij te zijn met alle gevolgen van dien.
    Maar na ruim 11 maanden heeft mijn immuunsysteem zoveel te lijden gehad dat nog geen week na de bevalling ik de eerste prednison kuur al weer kon beginnen.

    Reden 2 is omdat ik er niets voor voel, mijn lijf schreeuwt dat ik geen BV wil geven en als mama niet lekker in dr lijf zit bij het voeden dan heeft dat zeker zijn weerslag op het kindje.... die word dan ook onrustig.

    Dat dus voor de mensen die een reden willen zien.
    En nee in ben ook een trotse moeder, maar vind het jammer dat andere mensen je het gevoel geven dat je dat niet mag zijn als je vanaf dag 1 voor FV kiest.
     
  6. Andrea001

    Andrea001 Bekend lid

    9 jan 2006
    932
    0
    0
    in de zorg
    Is dat zo belangerijk dan?
     
  7. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Nee maar ik vind het jammer dat we als jonge moeders niet solidair zijn, het lijkt altijd een strijd te moeten zijn tussen: thuisblijf moeders/werkende moeders, BV/FV, de mijne slaapt wel door, de mijne is al zindelijk....
    af en toe lijkt het wel of we er een wedstrijdje van maken wie het het beste en vooral alles volgens het boekje doet..... jammer toch of ben ik de enige die dat denkt?
    Zou het niet veel fijner zijn als we eens elkaar in de waarde lieten, iedere mama en ieder kind is toch anders?
     
  8. Andrea001

    Andrea001 Bekend lid

    9 jan 2006
    932
    0
    0
    in de zorg
    Belangerijker zou de vraag zijn: Hoeveel knuffel je met je kind? of iets dergelijks.
    Het gaat erom dat je van je kindje houd en zorgt dat het gezond groot wordt. Lekker belangerijk of iemand borstvoeding geeft of niet. Ik was net bevallen en liep trots over straat met onze kleine. Ik kwam een moeder tegen en ze feliciteerde me nieteens als eerste, maar zei: Ach wat een schatje, geef je borstvoeding?
     
  9. nachtvliinder

    nachtvliinder Fanatiek lid

    20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    Mijn 2 Grote liefdes...hubbie en ukkie
    schiedam
    ik denk er zo ook over hoor mamalieske!
    het is toch jammer dat als je maar even wijkt van ''volgens het boekje'' wordt je al met schele ogen aangekeken...


    jammer hoor dat je dan niet in je waarde wordt gelaten..
     
  10. Andrea001

    Andrea001 Bekend lid

    9 jan 2006
    932
    0
    0
    in de zorg
    oh en mamalieske.... "is dat zo belangerijk dan?" was niet op jou gericht maar op de topicstarter. ;)
     
  11. nachtvliinder

    nachtvliinder Fanatiek lid

    20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    Mijn 2 Grote liefdes...hubbie en ukkie
    schiedam
    hahah ik had al zo'n vermoeden nadat ik je ander berichtje las!
     
  12. nachtvliinder

    nachtvliinder Fanatiek lid

    20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    Mijn 2 Grote liefdes...hubbie en ukkie
    schiedam
    o maar trouwens ik heb niet gestemd hihi ik geef namelijk nog steeds bv maar doe bijvoeden met kv ;)
     
  13. Mamariek

    Mamariek Actief lid

    6 aug 2007
    201
    0
    0
    Bussum
    In mijn omgeving valt het wel mee met de oordelen. Voor mezelf ben ik blij dat ik BV kàn geven, had niet verwacht het zo leuk en bijzonder te vinden, even los van de voordelen. Ik ga toch wel uit van het positieve en dat iedere moeder een keuze maakt die het beste is voor haar en haar kind. Daarnaast ken ik genoeg verdrietige verhalen van moeders die inderdaad niet konden of helaas moesten stoppen dus wie zijn wij om te oordelen wat voor iemand anders het beste is? Dus mamalieske je bent niet de enige die er zo over denkt!
    Mijn vriend en ik hebben vroeger allebei flesvoeding gekregen en op wat hooikoorst na zijn wij echt prima terecht gekomen :D
     
  14. Maud77

    Maud77 Fanatiek lid

    27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Fenneke heeft 10 weken bv gekregen.
    Vond het een verademing om over te stappen op fv!
    Ze wilde iedere 1,5 uur drinken aan de borst,voelde me net een koe...
    Mijn humeur werd er niet beter op door slaapgebrek en mijn borsten deden ontzettend zeer.
    En het schatje doet het ontzettend goed op fv,heb er geen moment spijt van en voel me ook niet schuldig of zo..
    Dit was op dat moment gewoon de beste oplossing voor ons allebei.
    Een kind heeft toch ook niks aan een overspannen mama?

    Groetjes
     
  15. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    En bv-moeders moeten zich evengoed vaak verantwoorden, zeker als ze langer bv geven...
    Ik krijg ook vaak vragen, maak me er totaal niet druk om, ik weet waarom ik het doe en daarmee klaar.

    Dat is ook relatief. Ik knuffel mijn ventje minder dan ik zou willen, om de simpele reden dat hij meestal gewoon geen zin heeft. Gaat draaien en friemelen en zelfs huilen. We knuffelen op zijn initiatief en dat is nu meer dan toen ik vooral wilde. Maar goed, dit is een zijpaadje...
     
  16. Andrea001

    Andrea001 Bekend lid

    9 jan 2006
    932
    0
    0
    in de zorg
    ja misschien is het relatief, maar toch niet onbelangerijk. Wat mijn punt is, is dat iedere moeder, wel of niet borstvoeding gevend, zijn best doet om voor hun kindje te zorgen. Ik zie de relevantie van de vraag van de topicstarter niet.
     
  17. Female

    Female Niet meer actief

    @ andrea; als ik erg benieuwd ben naar cijfers, probeer ik daar via een topic achter te komen. Als jij liever niet wilt antwoorden, of het een onzinnig topic vindt, sla hem over. Iedereen vindt nou eenmaal iets anders belangrijk. En bovendien heb ik een poll geplaatst voor cijfers, niet weer voor de zoveelste onzinnige discussie over bv/fv.
    Dus mss moet je dan doorhuppelen naar het volgende topic, wat je wel interessant vind.... :(
     
  18. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Andrea, bv is meer dan alleen eten geven. Het is o.a. door het huid op huid contact erg goed voor de binding tussen moeder en kind. Eenzelfde effect als knuffelen zeg maar.
     
  19. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Je kan dus ook je kindje uitkleden en zelf ook je shirt uittrekken.... zelfde effect als het daar om moet gaan lijkt me ;)
     
  20. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    tja dat is het nadeel van kv, je hebt geen binding of een minder goede binding met je kind :(

    groetjes, een kv moeder
     

Deel Deze Pagina