Geef je borstvoeding of Flesvoeding?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Female, 23 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Geef je borstvoeding of flesvoeding?

  1. 0 tot 6 weken BV gegeven, toen overgestapt op FV

  2. 6 tot 12 weken BV gegeven, toen overgestapt op FV

  3. Langer dan 12 volledige BV

  4. Vanaf het begin volledige FV

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. nachtvliinder

    nachtvliinder Fanatiek lid

    20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    Mijn 2 Grote liefdes...hubbie en ukkie
    schiedam
    en een fles geven is niet bindend dus? :(
     
  2. linnepin

    linnepin Fanatiek lid

    25 aug 2006
    1.030
    0
    0
    groepsleidster kinderopvang
    brabant
    Ik vraag me af of je een reeel beeld krijgt van hoe het in werkelijkheid zit, want ik heb het idee dat alle bv mama's zo trots zijn dat ze allemaal gaan stemmen en dat de fv mama's daar überhaupt al geen zin hebben.........
     
  3. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Feit is dat iedereen een fles kan geven... het is toch minder intiem. Niet dat kv moeders geen goede band met hun kind hebben maar het exclusieve van bv, dat maat 1 iemand dat kan geven maakt dat, helemaal als je live op verzoek voedt, je een bijzondere band hebt. Mn zoon weet dat hij 24u per dag om eten kan vragen en dat ook dan krijgt. Dat vertrouwen dat je samen deelt geeft een bijzonder gevoel. Je bent van elkaar afhangelijk, het kan niet dat ik opeens geen bv meer geef en omgekeerd als hij nu stopt heb ik een groot probleem.

    Bv heeft veel te maken met hormonen van de moeder, oa door huid op huid contact stimuleer je de productie. Bv moeders hebben van nature een meer lichamelijke band met hun kind aangezien ze regelmatig contact hebben met elkaar via blote huid. Ook voor kv babys is dat een erg goed iets... bij prematuurtjes doen ze daarom ook aan kangeroën... heeft niet alleen te maken met bv geven, het is goed voor hun ontwikkeling. Kan het dus alleen maar aanraden om eens een avondje bloot met je kind te ontspannen, samen op de bank lekker onder een dekentjes. Heel knus.
     
  4. danili

    danili Bekend lid

    22 mei 2006
    808
    0
    0
    tja het is en blijft altijd een eeuwig punt de BV of KV.

    Ik heb altijd voor mezelf gehouden dat ik liever voor KV ging, omdat ik het absoluut niet zag zitten om zelf voeding te geven...en net als dat mamalieske zegt over, dat haar lijf niet naar Bv schreeuwde, zo voelde ik het ook! (en nog steeds)

    toen ik voor mezelf eenmaal besloten had dat ik geen Bv wilde gaan geven, viel er voor mij een soort rust over me heen. Ik zag er gewoon ontzettend tegenop, en vraag me niet waarom, dat gevoel had en heb ik .

    Als je er zo tegenop ziet, om je kindje Bv te geven, dan lijkt mij dat je kindje je nerveuze, spanning in je lijf ook voelt, en daardoor alleen maar slechter gaat drinken. ik heb liever dat je zelf ontspannen bent, en daadoor je kindje ook.

    Daarbij is mijn zoontje pre(dys)matuur geboren, en bleek hij vaanf het begin al geen goede drinker te zijn. Al had ik hem bv gegeven, had hij het ook niet gered, werd mij in het ziekenhuis al verteld, omdat het hem vee,l te veel energie zou kosten.

    Gelukkig is er in mijn omgeving niet gereageerd op mijn keuze, waardoor ik het naar mezelf en mijn zoontje kan "verantwoorden". Ik ben best onzeker hierin hoor, zeg ik eerlijk.
    Zelfs mijn Vk heeft van tevoren niet eens gevraagd of ik Bv of KV wilde gaan geven.
    is hier geen issue eigenlijk....

    maar tis en blijft een ieders keuze, en die moet je (blijven) respecteren........
     
  5. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    @ Mamalieske: ja dat kan, dat heb ik zeer regelmatig ook gedaan :D .

    @ Brenda en Nachtvliinder: niet-bindend heb ik helemaal niet gezegd. Dat is jullie conclusie. Maar het is wel anders. Je mist toch het huid op huid contact, zoals bij bv. En ik weet het, omdatin het begin Jarik de borst leek te pakken en ookal dronk hij achteraf helemaal niet, toch was het heel anders dan de fles.

    groetjes, een flessenmama.
     
  6. nachtvliinder

    nachtvliinder Fanatiek lid

    20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    Mijn 2 Grote liefdes...hubbie en ukkie
    schiedam
    nou als ik eerlijk mag zijn... als ik bv geef kijk mijn kindje mij niet aan... dan ligt het met zijn gezichtje naar de borst toe!

    Sinds ik de fles geef kijkt mijn zoon me aan! en blijft hij me aankijken. Nou dat gevoel vind ik bijzonderder ( bestaat dat woord hihih ) en ook veel mooier alsof ik nu veel meer contact met hem heb..

    vergeet niet ik geef ook nog steeds bv hoor! maar zo bijzonder vind ik het eigenlijk niet. Tuurlijk is het mooi...dat hij afhankelijk is van mij. Maar dat is hij ook met fles.

    Ik snap dus niet waarom er altijd dat eeuwige gestruggel is met bv en kv.. Omdat bv het beste is?
    Flessekindjes zijn net zo gezond!

    25 jaar geleden verklaarden ze je voor gek als je bv gaf.... en was je een held als je fv aan je kindje gaf. en nu is het andersom..



    xxxx
     
  7. paprika

    paprika Fanatiek lid

    29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Nou bij mij is het de omgekeerde wereld geloof ik, ik moet me constant verantwoorden waarom ik nog borstvoeding geef. Ik mag blijkbaar ook niet klagen over gebroken nachten of weinig tijd voor mezelf als ik weer eens 10 voedingen op een dag geef want: daar heb ik tenslotte zelf voor gekozen.... Verder gaat iedereen in mijn omgeving ervanuit dat ik met 6 maanden wel ga afbouwen, want: dat is toch niet gezond als een oudere baby nog 7 keer op een dag bv krijgt... Weet je, ik maak me er maar niet te druk om, ik gooi het op de onwetendheid van anderen, ik weet wel beter. En dat is nu juis wat kv-mama's ook moeten doen denk ik, schijt hebben aan de rest en je niet schuldig voelen, als jij die beslissing hebt gemaakt en je staat ervoor lekker boeiend wat een ander daar van denkt toch?!

    Btw mijn dochter kijkt me bijna altijd aan hoor als ze ligt te drinken, ze gaat er expres half voor op haar rug liggen hihi.
     
  8. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    Ja en moeders die FV geven doen dat alleen maar van 8 tot 17uur of zo?!?

    Ik zie dat jij een groot voorstander bent van BV, maar duw dat niet zo door de strot van mensen die FV geven. Wij raden je ook niet aan om over te stappen op FV. Kwestie van elkaar eigen keuzes te laten maken.

    BV is beter dan FV als het gaat om allergieen en dergelijke, de samenstelling is beter afgestemd op je kindje dan FV. Daar ben ik me terdege van bewust.
    Maar al de rest wat jij aanhaalt in je post vind ik pure onzin. Met name over hoe belangrijk je als moeder voor je kind bent. Als ik die fles niet klaarmaak komt er ook geen eten. Net hetzelfde dat als je de borst niet geeft.
    En als afsluiter een tip om, als FV mama, bloot met je kind onder een deken te gaan zitten. :rolleyes:
     
  9. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ja Brenda, dat is een hele goede tip van Zeeuwsmeisje. Ik heb mijn zoon ook regelmatig de fles gegeven tegen mijn blote borst aan. De bv imiteren zeg maar. Wat is daar mis mee? Ik neem in ieder geval even aan dat je het vreemd vindt gezien je smiley, als ik het mis heb hoor ik het graag.
    Mijn zoon en ik genoten er in ieder geval van en als ik bv zou geven zou het elke voeding gebeuren dus ik zie niet in wat er raar aan zou zijn.

    En Zeeuwmeisje duwt m.i. niemand wat door de strot, ze geeft alleen uitleg. Juist als je iedereen eigen keuzes wilt laten maken wil je ook de juiste informatie geven.

    Met dat 24u per dag bedoelt Zeeuwsmeisje dat ze niet gebonden is aan een bepaalde hoeveelheid of tijden. Kv kun je ook op verzoek geven, maar je bent wel gebonden aan de limiet van de liter. Er zijn dagen geweest dat mijn zoon 1,5 liter per dag wilde, echt honger had dan en ik kon het hem gewoon geven. Vind ik een groot voordeel van de moedermelk.
     
  10. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Thnxs Stranger voor de uitleg.

    Het is gewoon bewezen dat bloot bloot contact goed is voor kids... gevoel van geborgenheid is oa heel goed voor de emotionele ontwikkeling. Het heeft verder niet zoveel met bv te maken maken maar een bv moeder doet dat denk ik gewoon eerder omdat je borsten toch bloot moeten zijn om te voeden. Je kan het meteen heel negatief opvatten maar misschien dat een andere moeder hier niet aan had gedacht en zo op een idee komt... als jij het niet wil doe je het toch gewoon niet. Ikzelf vind het altijd heerlijk dus ook als ik een de fles zou geven (al dan niet afgekolfd) zou ik dat regelmatig doen.

    Dat stukje wat jij vet gedrukt neerzet heeft stranger al uitgelegd. Met kv zit je toch aan een maximum. Ik krijg wel eens het idee dat veel moeders erop gebrand zijn dat hun kind zsm doorslaapt en zo min mogelijk flessen krijgt. Ik weet vaak niet eens hoevaak ik op een dag heb gevoed... ergens tussen de 5 en 10x (en hij is bijna 7 mnd) terwijl als ik kijk bij kvbabys van dezelfde leeftijd zitten ze op 4 voedingen ofzo (excl bijvoeding)

    Je hoeft je echt niet aangevallen te voelen hoor... jij geeft nou eenmaal fv en ik geloof echt niet dat ik door mijn stukjes jou van gedachte kan laten veranderen. Het is voornamelijk puur ter informatie vind je het niet interessant dan lees je gauw verder.
     
  11. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ff off-topic.
    Eindelijk weer een discussie, was al bang dat deze niet meer bestond.
     
  12. Ayvida

    Ayvida Actief lid

    28 nov 2006
    321
    0
    0
    Hoorn
    Mijn oudste kreeg fv, ik vond het een ramp. Hij had exceem, reflux, gilde alles bij elkaar van de darmkrampen.. ik voelde me net een gifmengster. Watertje hier, poedertje daar, sinasappelsap, pruimensap erdoorheen, Gaviscon erbij, Nutrilon 1, mengen met Omneo, toch maar Nutrilon voor hongerige baby's, oh jee, hij groeit te snel! Terug naar gewone Nutrilon maar weer.. wat was ik blij toen hij een jaar was en over kon stappen naar gewone melk!

    De middelste kreeg de eerste vijf maanden bv. Wat een verademing! Stukken makkelijker. Aanleggen en klaar, geen gezanik, geen exceem, geen krampen...

    Nummer drie: nu nog bv. Kindje lacht de hele dag, geen reflux, exceem, krampen, slaapt al door.. verrukkelijk! Ik hoop haar nog heeeel lang bv te kunnen geven....

    Niets ten nadele van de mensen die kv geven, wat ik net typte is ook niet bedoeld om mensen die fv geven (om wat voor reden dan ook) een rotgevoel te geven. Dit is puur mijn eigen ervaring. Het gaat puur om het gemak, en in mijn geval om het feit dat ik zelf erg last heb van allergieën en hoop dat ik via de bv antistoffen meegeef. Ik geloof niet dat fv nou slechter is dan bv, maar mijn ervaringen met bv zijn gewoon beter dan met fv.

    Zou in mijn geval de bv voor geen meter lopen, dan zou ik ook niet aarzelen om over te stappen op fv, overigens. Maar vooralsnog ben ik heel blij dat ik bv kan geven.
     
  13. she29

    she29 Lid

    9 mei 2007
    10
    0
    0
    Voor mij was weer een hele verademing toen ik overstapte naar kv.
    Het ging gewoon niet. Ik was veel rustiger en mijn baby ook. Opeens had ze ritme en regelmaat. Opeens alles was anders...

    Natuurlijk is bv de beste babyvoeding die er is, maar kv vooral Nutrilon is een prima alternatief.

    Het verschilt echt per geval...

    ;)
     
  14. Inky

    Inky Fanatiek lid

    12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    reflux en flesvoeding hebben totaal niets met elkaar te maken.
    Mijn oudste kreeg bv en had een reflux. Ook had hij exceem en koemelkallergie ondanks mijn borstvoeding.

    Ik geef dus flesvoeding. Wel bij alletwee met bv begonnen maar na 3 maanden en 1 maand is er koemelkallergie bij beiden kids geconstateerd. Na hevige bekkenproblemen, borstontstekingen en veel kolven had ik geen zin om op ene koemelkvrij dieet te gaan. Dus heb ik besloten fv te geven. En gelukkig doen ze het daar veeeeeel beter op dan op mijn bv.
     
  15. Julie

    Julie Actief lid

    5 sep 2006
    114
    0
    0
    Flesvoeding van in het begin! En bij een 2de zeker en vast ook! :thumup:
     
  16. Suus81

    Suus81 Actief lid

    22 jun 2006
    265
    0
    0
    Hier ook volledige flesvoeding!
     
  17. nachtvliinder

    nachtvliinder Fanatiek lid

    20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    Mijn 2 Grote liefdes...hubbie en ukkie
    schiedam
    dit is toch eigenlijk geen topic voor een discussie? gaan we dan niet off topic?

    ze vraagt alleen maar of we fles of borst geven?
    ben je er zo op gebrand dat er een discussie moet komen dan?
    mag ik ook vragen waarom?
     
  18. Ayvida

    Ayvida Actief lid

    28 nov 2006
    321
    0
    0
    Hoorn
    Dat weet ik.. daar zei ik het ook niet voor. Het was meer een totaalopsomming van zijn klachten.
     
  19. susanne1979

    susanne1979 Fanatiek lid

    13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Van begin af aan FV gegeven!
     
  20. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Nee, ik ben niet * gebrand *op een discussie.
    Ik vind het juist positief dat nu eens alle ervaringen en meningen opgeschreven worden en vergeleken.
    Een discussie wil zeggen dat ieder zijn mening geeft, en dat je die mening met elkaar vergelijkt, en ik vind zoals het hier allemaal neergezet wordt een verademing, zonder verwijten.
    Helaas zijn er altijd weer mensen die denken dat iemand er iets kwaads mee in de zin heeft, zoals jij.

    Beetje jammer.
     

Deel Deze Pagina