geef je je kind wel eens een tik op de billen/hand?

Discussie in 'De lounge' gestart door Loes1980, 25 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Ik geef mijn kind wel eens een billenkoek/ tik op de vingers

1. Ja

2. Nee

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    deze reactie vind ik nou niet echt aardig van je. Het gaat mij niet om gelijk te krijgen, maar ik vroeg het mij gewoon ineens af vanochtend onder het koken toen ik nog eens over dit topic nadacht

2. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    toen ik verder las zag ik dat staan ja. Wat ik daarvan vind weet ik nog niet, zal ik er eerst meer over moeten weten.

3. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    wat ik me dan afvraag, waarom is een stoeltje etc wel toegestaan en zie je dat ook regelmatig bij opvoedprogramma's en is een tik op de vingers niet toegestaan. Oke, een tik kan een pak rammel worden. Maar als je je kind nu 2minuten op een stoeltje zet (om even bij stoeltje te blijven), nu kan dat nog helpen, maar wat als blijkt dat dat niet meer helpt? ga je ze dan langer laten zitten? dan kan het op gegeven moment theoretisch gezien goed een uur of langer worden... Of denk ik nu te moeilijk?:)

(ik ben er niet op uit om gelijk te halen, maar ben er gewoon over aan het nadenken waarom het 1wel mag en het ander niet etc)

4. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Je moet niet te veel moeite doen hoor, om kennis te vergaren, stel je voor dat je iets leert...zonder een tik.

Ook niet erg aardig he, maar dat geeft niet, we hoeven ook geen zoette koekjes met elkaar te bakken.

5. Kwekijzer

Ik haal dit weer even omhoog.

Over het verschil tussen een tik en een klap. Jij hebt het goed omschreven vind ik, ik hoef het wiel niet nog een keer uit te vinden.

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik werd er eerder van beschuldigd te serieus op dingen in te gaan... dacht ook echt dat je dit niet serieus bedoelde! Ik bedoel, kom aan... je bent de wettelijke vertegenwoordiger van je kind dus nee je kunt niet van wederrechtelijke vrijheidsberoving beschuldigd worden als je je kind op een strafplek zet. Wordt misschien anders als je hem daar de hele dag laat zitten, dan valt het onder kindermishandeling.

Een corrigerende tik is wel echt als zodanig verboden om aan je kind (dus als wettelijke vertegenwoordige) te geven...

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    :(

Beetje vreemde opmerking.

Volgens mij weet ze gewoon niet zo goed wat het is en kan ze pas inhoudelijk reageren als ze er meer van weet.

Vind ik juist goed.

Zouden meer mensen moeten doen.

8. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    zo bedoelde ik het ja. Ik weet niks/weinig over dat conditioneren/oorzaak-gevolg hoe dat precies zit dus wil ik daar nog niet teveel over zeggen. En als ik er meer over gelezen heb misschien ook niet.

@suenne: ik vind het ronduit een k*topmerking die je nou naar mij toe maakt. Ik hoef me er niet in te verdiepen of ik zou kunnen gaan opvoeden zonder de tik? Heb jij het idee van "eens verloren, altijd verloren"? Ik heb hier ergens in het topic gelezen dat er gehoopt werd dat er over werd nagedacht over de tik en of het evt anders zou kunnen (weet niet meer wie het daarover had). Nu ben ik aan het nadenken over alles wat hier gezegt word, wil ik me erin verdiepen door op internet te kijken, krijg ik zo'n opmerking:(

9. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Ik zet mijn kind op de gang ná 2 maal waarschuwen dat ze naar de gaat en leg uit (of laat haar soms uitleggen) waarvoor. Nadat ik voel/vind dat het genoeg is, kan 10 sec zij. Of een minuut herhaal ik nogmaals waarvoor en wat ik liever zie. Bij zo een tik, geven jullie dan ook een waarschuwing of komt die tik zonder pardon? Ben ook níet van dat 1 ..... 2 .........3! getut. Consequent en duidelijkheid vind ik een fijne aanpak en niet alleen voor mijn kind maar ook voor mezelf.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Kijk, dat vind ik nou een mooie houding. Ik weet het (nog) niet dus ik heb (nog) geen mening. TOP!

11. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Dat was ik, ergens honderden pagina's geleden. Ik vind het goed dat je een kritische houding aanneemt. Daar leer je van! Zo kun je ontdekken wat bij je past en wat vooral niet. Je hebt tegenwoordig (gratis verkrijgbaar) de opvoed tipkrant (lekker makkelijk leesbaar). Verder heb je evidence based (wetenschappelijk bewezen dat het werkt) cursussen bij bijvoorbeeld het concultatiebureau of op andere publiekelijke plaatsen. Het is best leuk ook om met andere moeders te sparren over opvoeding!

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik ga me verder niet meer in de discussie mengen, het enige dat ik nogmaals wil aanhalen (ik geloof dat debby82 het ergens eerder postte) is dat het helemaal niet bij wet verboden is je kind een corrigerende tik te geven.

Lees het onderstaande artikel maar:
    Kamer akkoord met verbod op pedagogische tik | nu.nl/algemeen | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
    Titel is deels misleidens, daar je een kind wel een tik op de vingers mag geven om iets te voorkomen (snoep willen pakken, ergens aan willen zitten), maar niet achteraf om het kind opzettelijk fysiek of geestelijk pijn te doen.

Daarmee ga ik het niet goedpraten of juist in een kwaad daglicht zetten. Is alleen even voor alle mensen die iedere keer roepen dat het bij wet verboden is (wat dus maar deels het geval is).

13. Kwekijzer

moet je even terug lezen. t Is net een vast zittende cd.

14. Kwekijzer

Ja echt waanzinnig gek he? Maar goed, er is altijd hoop, dus wie weet.

15. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    eerst waarschuwen, bij de tik nog x uitleg waarom. Dus in principe hetzelfde maar dan met tik ipv gang

16. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    suenne, is je bui nog steeds niet over? zoals je nu bezig bent demotiveer je mij om dingen te onderzoeken en dingen te proberen veranderen

17. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    hoe kom je aan die opvoed tipkrant?
    cursus is hier niet mogelijk door het varen

18. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Die opvoed tipkrant ligt hier overal, bij het cb, bij de huisarts, bij de psz. Ik zal het straks eens voor je opzoeken, of je hem ook per post kunt krijgen.

19. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Meid, dit is een krantenartikel uit 2006. Het verbod waar wij het over hebben stamt uit 2009...

20. Paddington

Paddington Niet meer actief

ik vind dat iedereen ze eigen mening mag hebben wat ze doen iedereen valt elkaar maar aan laat iedereen in ze eigen waarde

Deel Deze Pagina