geef je je kind wel eens een tik op de billen/hand?

Discussie in 'De lounge' gestart door Loes1980, 25 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Ik geef mijn kind wel eens een billenkoek/ tik op de vingers

1. Ja

2. Nee

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja, zeer zelden en zeer goed overwogen. Dus nooit uit frustratie, woede etc, alleen om te laten schrikken / heel duidelijk te zijn. Ik heb in mijn leven ook een paar keer een pak op mijn broek gekregen (de laatste keer toen ik 14 jaar was) en vind nog altijd dat ik ze verdiend heb en weet ook precies waar het over ging en waarom ik ze kreeg. Het was zeldzaam maar zeer effectief.

Bij mij is het dus niet een kwestie van een grens bereikt maar juist heel goed overdacht. Bijvoorbeeld toen mijn zoontje van nog geen 2 in de raamopening stond omdat hij de ramen open kon krijgen...

Tikken op vingers doe ik niet aan. Zie ik het nut niet van.

2. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Nee, als ik echt boos wordt gaat ze eventjes op de gang.

3. Sensea

Sensea Niet meer actief

nou shadowstep maak je borst maar nat dan, want in de dreumis/peuterleeftijd blijven ze 1.000 keer proberen. steeds weer en weer en weer. dat worden heel wat tikjes op een dag dan, succes ermee! ik denk dat jou dreumis na 3 keer echt niet stopt met de planten van de vensterbank trekken. op de tafel klimmen, de pannen uit de kast trekken, de laptop van tafel duwen, vanalles in de dvd stoppen, je telefoon in de vuilnisbak gooien,omdraaien tijdens het verschonen van een poepluier, niet willen eten en nog 10.000 andere dingen, omdat jij steeds maar een tik wenst te geven. ik ben heel benieuwd naar toekomstige topics van jou hand tegen die tijd.

4. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ik heb een zoon van 4,5 en een zoontje van net 2 en ik heb nee gestemd. Ik heb ze beiden nog nooit een tik gegeven en heb ook nooit de neiging gehad. Wel kan ik soms verkeerde dingen zeggen in het bijzijn van mijn kinderen en daar ben ik zeker niet trots op (denk aan bijv. gvd). Dus,nee...ik heb ze nog nooit een tik gegeven, maar dat maakt mij nog geen perfecte moeder.

5. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Nee ik ben absoluut anti-tik,slaan of iets wat daar op lijkt.
    Ik heb in mijn jeugd zeer slechte ervaring met ouders (vooral vader) die een tik of slaan bij de opvoeding vond horen,dus ik denk wel dat ik net als Blup er wel iets anders in sta.Ben gewoon van mening dat het anders kan.

6. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Hier nog nooit een tik gekregen en onze ouders had t aardig te verduren met 4 kids die allemaal dicht op elkaar qua leeftijd zitten. En vooral ik heb me gedragen waar ik niet trots op ben maar er waren altijd andere oplossingen. Vooral geduld was een goede aanpak. Dus ook anti en heb niet die ervaringen net als jij of blup. Vind het ook wel degelijk iets negatiefs als iemand zegt, heb ook tikken gekregen maar er niet slechter van geworden. 1 je weet het nog 2 je geeft het door.
    Niet luisteren na 8 x waarschuwen wad/is een tik.......je kunt je kind ook ipv eem tik ergens apart zetten. Zo haal je meteen jezelf en je kind uit zon negatieve situatie.

7. Ik geef hem nooit een tik op zijn billen of hand. Hij is wel echt op een uitprobeerleeftijd, maar ik ben meer van het stemverheffen. Ik wil absoluut geen tikje geven. Ergens uit de angst om te ver te gaan. Ik ben vroeger thuis toch wel meer dan eens geslagen en stond echt doodsangsten uit soms.. ik wil niet in die situatie komen hier. Als ik laat merken dat ik boos ben en het genoeg vind geweest pak ik zijn armen beet en houd die tegen zijn lichaam vast een tijdje. Dan weet hij genoeg.

8. Fleurrebel

Fleurrebel Niet meer actief

Nooit, omdat ik vergelijkbaar heb meegemaakt als blup, een opvoeder hoort niet te tikken/ slaan whatever. Ik zal mijn kind nooit datgene aandoen wat mijzelf is aangedaan, en nee ik ben niet mishandeld kreeg regelmatig een pak slaag. En ik vind het wel vergelijkbaar met een tik, want wat doe je als ze 10- 15 zijn? Geef je dan nog een tik? Dan slaan ze terug en dan wat doe je dan?

9. vlindertje11

vlindertje11 Actief lid

25 apr 2008
    343
    0
    0
    Hier gelukkig ook nooit gebeurd. Maar dame is inmiddels een pittige tante van ruim 3 die idd het bloed onder de nagels vandaan haalt. En ik heb ook temperament en ook weleens moe en dan.... grrrr.... ik loop dan weg, ga in een andere ruimte met de deur dicht, schreeuw even stevig of mep op een kussen (buiten gezichtsveld van dochter) en ga pas weer terug als ik rustig ben, hahaha eigenlijk een soort time out voor mezelf. Wat ik ook veel toepas is negeren als handig en veel werken met waarschuwen en er consequenties aan verbinden en die dan ook werkelijk uitvoeren en tja, zo consequent als mogelijk proberen te zijn, wat niet altijd meevalt....

10. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    iK hou het bij NEE CRISTIANO! NIET DOEN!!! op een hardere toon en houd zn handje wel vast, maar geen tik.

Nu is die van mij maar 10 maandjes, maar exlief en ik hebben afgesproken, geen tik! praten en uitleggen!

11. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Kortom iedereen die geslagen is vroeger doet dit dan ook bij zijn eigen kind?!

( of hoe geef je het anders door?!?! )

12. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Nee nooit, en mijn zoontje kan echt wel lastig zijn. (En ik ben niet de enige die dat zegt.)

Ik geloof er gewoon echt niet in.

Ik begrijp ook niet 'dat je jezelf erop betrapt' je kind billenkoek te geven. Je geeft het of niet. Nu klinkt het een beetje 'oops, I did it again'.

13. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Heb het over degene die dit doen en ook zeggen, heb ze ook gehad en niet slechter van geworden. Dus nee, niet iedereen.

14. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Aanvulling. Zo te lezen zijn er enkelen die ze ook kregen maar het niet doen ;)

15. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Bedoelde het trouwens niet lullig hoor..

Maar vroeg me meer af hoe je het dan kon doorgeven :D

16. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Eén op de acht kinderen wordt mishandeld en er zitten hier ongetwijfeld moeders die een hardere tik bedoelen dan hun collegamoeders. Ik vind het dan ook zeer gevaarlijk om te zeggen dat er vast tikken bestaan die mogelijk niet zo schadelijk zijn voor het kind.

Verder zie ik echt het nut niet in van een tik/slaan (of hoe je het ook verder wil noemen). Ik heb twee kinderen, kort op elkaar, waarvan ééntje echt wel een kop erop heeft. Mijn dochter kan krijsen als ze haar zin niet krijgt en ook behoorlijk drammen soms. Zij is echt wel onder de indruk van een time-out op de gang. Het heeft volgens mij ook veel te maken met de manier waarop je zoiets inzet en hoe consequent je dit toepast. Je kan me niet vertellen dat iedere moeder andere opties op de juiste manier geprobeerd heeft. Ik ben zelf vroeger ook geslagen en ben er niet beter van geworden, eerder onzekerder. Dat maskeer ik soms met een grote mond waardoor het lijkt alsof ik superzeker in het leven sta. Als je er echt achter staat zal het wel, maar voor iedereen die twijfelt over zijn handelen: lees eens wat over opvoeden, bezoek eens een opvoedcursusje van het cb oid. Ik heb zelf een aantal van deze cursusavonden gegeven en ik kan je zeggen: veel moeders hadden geen idee van de mogelijkheden die ze nog konden toepassen en veel moeders gaven bij de evaluatie van de cursus aan dat positief opvoeden zoveel fijner is voor de sfeer in huis. Dus als je nog twijfelt over je handelingen: kijk verder! Laat je informeren door andere bronnen dan alleen een forum met moeders.

17. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Het is nog niet voorgekomen maar mocht ik het nodig achten wordt hier getikt. Een tik vind ik trouwens iets anders dan slaan. Een tik doet niet pijn en zou voor mij dienen om het kind te laten schrikken en om te pijnigen. Onmacht nee dat is voor mij geen reden om een tik uit te delen. Ik heb vroeger ook weleens een tik gehad. Dat was terecht, ik ging soms echt te ver.

18. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

nee

ook nog nooit gedaan
    vind dat je wel op andere manieren kan straffen en corrigeren
    vind een tik gewoon niet goed en zal dat ook zeer zeker nooit doen
    ook nog nooit aan gedacht
    heb er 3 en halen soms de bloed onder mijn nagels vandaan
    maar nog nooit een tik of tikje gegeven
    heb zo mijn eigen andere metodes en die werken perfect

19. susy26

susy26 Niet meer actief

Lorenzo mag best veel , maar aan sommige dingen mag tie gewoon niet aankomen! en dan een zacht tikje op z'n vingers, en dat doet het ook niet meer..zal niet zeggen ,dat het de laatste keer is, dat ie er dan aan heeft gezeten, maar hij weet dat het niet mag.. en kan ook niet altijd z'n zin krijgen. en als tie straks ouder is dan zet ik hem gewoon op de gang, want dat begrijpt tie nu nog niet. niks mis mee, kinderen weten het heus wel, en proberen je uit. en het is natuurlijk maar een zacht tikje, en ook een enkele keer, maar hij weet wel wat ik bedoel.

20. shadowstep

shadowstep Bekend lid

6 jul 2011
    671
    0
    0
    Jij hebt het over slaan. Dat vind ik persoonlijk iets heel anders dan een tik.

Deel Deze Pagina