Geef je kindje geen paracetamol!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lilly, 25 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wat een schrik en lief dat je het hier neerzet.

Hier zetpilletjes van Weleda ... werken volgens onze (antroposofische) arts prima (en dat leek ook zo toen ze pijn had aan haar entplekjes) ...

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Even over dat het niet goed zou zijn voor de lever, dat moet ik toch even nuanceren als je het niet erg vind....
    Kinderen onder de 3 maanden bevatten nog geen bepaalde enzymen om de pcm af te breken in de lever. Na 3 maanden hebben ze dit wel. Idd is er een max. bij pcm en dit weten niet veel mensen.
    Velen vergeten dat pcm wel een geneesmiddel is, en dat moeten we niet uit het oog verliezen.
    En idd heeft koorts een functie die je niet ten alle tijden moet onderdrukken, wees daarom voorzichtig met teveel/te vaak pcm.

Lees daarom goed de bijsluiter.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.087
    3.870
    113
    Zo doe ik het ook, onder de 38,5 geef ik sowieso niets, maar daarboven wel. Ik wist wel dat dit kan gebeuren met paracetamol zodra het is uitgewerkt, dus ik houd het zo veel mogelijk in de gaten en temperatuur haar regelmatig. Nou ja, wat je kiest, het heeft allebei zijn voor- en nadelen.

Ik hoop dat ze nooit koortsstuipen krijgt, lijkt me zeker schrikken hoor!

4. zonnestraal

zonnestraal Niet meer actief

Wat ik zo frustrerend vind is dat ze overal wat anders adviseren. Je probeert als moeder het beste voor je kind te doen. Toen het gebeurde bij jouw adviseerde jouw arts geen pcm. De ambubroeder die met mijn ha belde of hij Noa wilde onderzoeken schreef zelfs 500 mg pcm voor die ik gelijk moest gaan halen en opsteken. Hij wilde de temp (inmiddels 41,5) onmiddelijk omlaag krijgen. Daarna moest ik Noa in een lauw badje doen.

Wie heeft er dus nu gelijk? Je vertrouwt op de proffesionals, maar die zeggen allen iets ander... :cry:

Ik hoop dat het weer beter gaat met Ruben. Het is idd echt niet niks als je kleine een koortsstuip doormaakt. Ik dacht in elk geval dat ik haar kwijt was.

5. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    jeetje ik wist dat helemaal niet dat dat kon gebeuren, gelukkig heeft noa nog nooit koorst gehad en nog geen 1x een paracetamol gehad.

6. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Wat lijkt me dat naar om mee te maken. Hier hebben de HA en het CB idd gezegd dat het beter is om alleen paracetamol te gebruiken als ik merk dat Siem er echt last van heeft, van de koorts (pijn en niet kunnen slapen).

Koorts hoef je niet te onderdrukken, maar idd veel vocht aanbieden en zo. Pijn is natuurlijk nooit fijn, dus als het ondraaglijk wordt, gebruimik er ook eentje hoor.

Vervelend wat jij hebt meegemaakt. Ik hoop dat het niet meer hoeft. Sterkte.

7. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Koorts is een symptoom van ziekte in het lichaam. Als men gewoon paracetamol gaat geven zonder dat je weet waar de koorts vandaan komt dat is niet slim. Maar als je weet waardoor je kindje koorts heeft mag je normaal best een paracetamol geven hoor. Kinderen hebben namelijk nogal de neiging om erg hoge koorts te ontwikkelen waardoor ze ook dan risico lopen op een koortsstuip. Dus het kan twee kanten uit. Of een stuip doordat je geen paracetamolspiegel opbouwt of een stuip doordat de koorts langdurig erg hoog is. Kiezen tussen twee kwaden dus.

Daarbij voelen kinderen met temperatuur van boven 39.5 graden zich ellendig en willen ze met rust gelaten worden maar hun lichaampje is op dat moment keihard aan het werken om de bron van de koorts te bestrijden en daarbij gaan ze heel erg zweten dus dat vocht moet aangevuld worden en de kindjes willen dan vaak niet drinken. Geef je ze een pcm dan zie je dat de koorts wat zakt , dat ze zich iets beter gaan voelen en soms willen ze dan weer drinken.

8. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Pff wat eng zeg, ik ga het ook niet zo snel meer doen.
    Wat zullen jullie geschrokken zijn zeg!
    Goed dat je meteen 112 hebt gebeld.
    Beterschap voor je knulletje.

9. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Hoe langer ik erover nadenk, hoe lastiger ik het begin te vinden....

Ik heb voor mezelf besloten dat als Ruben nog eens zulke hoge koorts krijgt dat ik dan de huisarts bel voor advies, haar uitleg dat Ruben een stuip gehad heeft en dat me toen geadviseerd is geen pcm te geven en wat ik u moet doen....

Want ja ik ben nou eenmaal geen arts en ik kom er zo niet uit.
    Zo zat er ongeveer 5 uur tussen de zetpil en de stuip, als je 6 uur anhoud dan had hij dus zowiezo nog geen gift gehad. wat een gedoe haha :)

Verder hield ik de koorts van Ruben ook heel goed in de gaten, maar hij dronk en sliep verder prima. Ik had al wel drinken mee naar boven genomen om nog te geven voordat we gingen slapen, of als hij zelf wakker zou worden.

Ik zat ook later het volgende te denken.......

De ambulance broeder vertelde ook dat mensen soms niet eens weten dat hun kindje een stuip heeft. Kindje ligt in bed en huilt misschien even, maar sommige ouders reageren daar niet op.

Toen dacht ik....
    Maar als zo'n stuip zo onschuldig is, waarom moest ik hem dan helemaal uitkleden en koelen? We hebben ook nog flink gegoogled op het onderwerp en overal wordt geadviseerd om contact op te nemen met de huisarts. Sommige sites hebben het zelfs over medicijnen.

Nou ik zou zelf zo weer bellen, zogenaamd onschuldig of niet.
    Ik breek mijn hoofd over hoe ik het had kunnen voorkomen, niet dat ik me schuldig voel, maar gewoon zodat ik het in de toekomst misschien wel kan voorkomen. Maar ik denk dat dit soort dingen soms helaas gewoon gebeuren, en dat je er niks aan kunt doen.

Het was bij Ruben overigens hoogstwaarschijnlijk een reactie op de laatste prikken!

Deel Deze Pagina