weet niet meer wat ik wil

Discussion in 'Borstvoeding' started by dushi85, Mar 26, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dushi85

dushi85 Actief lid

Aug 23, 2009
    354
    0
    0
    Hallo dames,

Ik geef mijn zoontje van 6 weken vanaf het begin borstvoeding.
    Ik heb voor de bevalling voorgenomen om hem bv te
    blijven geven tot hij een half jaar is. Dit omdat ik allergieen heb en bronchitis heb.
    Mijn probleem nu is dat ik het borstvoeden eigenlijk niet prettig vind.
    Ik voel me heel beperkt in het dingen doen, ik vind het heel moeilijk
    om in het openbaar te voeden. Het is meer gedoe zeg maar. Ik weet het het komt zo egoistisch over maar toch voel ik me echt verplicht om borstvoeding te geven vanwege mijn allergien.
    Ik ben ook bang dat als ik er nu mee ga stoppen en mijn kindje straks toch last van allergie krijgt dat ik me heel erg schuldig ga voelen. Weet niet zo goed wat ik moed doen. Met tegenzin voeden is ook niet goed toch? Zijn er meer mensen die borstvoeding geven ook niet prettig vinden?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou zeggen: geef het nog even. Die eerste weken ben je nog zo bezig met te draai te vinden, voed je nog heel vaak, enz...
    Met een paar weekjes heb je dikke kans dat het al heel anders gaat en je je draai wel gevonden hebt :)

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik kwam er laatst nog 1 tegen op het forum.
    Ik herken het totaal niet en doe het met liefde en plezier, maar ik denk dat als je echt met tegenzin voedt, dat dat niet goed is, je kind voelt dat.
    Je hoeft je er echt niet voor te schamen hoor, het zij zo!

4. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ben ik het mee eens. ;)

5. mama em

mama em Fanatiek lid

Apr 2, 2008
    1,315
    0
    36
    lastig, als het altijd met tegenzin gaat is niet niks.

Misschien helpt het als je op moeilijke momenten aan de volgende dingen denkt:

- je geeft hem nu het allerbeste wat je kunt geven, zeker als jezelf allergieeen hebt
    - het wordt echt makkelijker (geloof me)
    - je ukkie groeit helemaal op jouw melk, dat is heel bijzonder
    - je kunt nu al trots op jezelf zijn

Vind je het voeden op zich niet prettig of is het vooral dat beperkt zijn? Daar moest ik ook wel aan wennen, is ook normaal.
    Wat ik veel deed: na een voeding gaan wandelen/ eruit. Dan is je ukkie vol en tevreden. en heb je ff tijd tot volgende voeding. ik liet dan ook echt alles liggen in huis en ging weg, genieten.

In het openbaar voeden deed ik in het begin ook niet. Veel te veel gedoe. Vaak kun je ergens ook wel apart/achteraf zitten.

Alleen jijzelf kan de keuze maken, maar ik zou niet te snel opgeven. Als je doorzet zul je supertrots op jezelf zijn.
    Zorg eventueel dat iemand in je omgeving je kan steunen op moeilijke momenten.

Scu6 meid!

6. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Mee eens.

Ik vond de eerste 6 weken echt een verschrikking omdat ik het heel zwaar vond.
    Daarna werd het allemaal een stuk makkelijker.

Maar al met al ben jij de enige die dit besluit kan nemen.

7. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

Feb 21, 2008
    590
    0
    0
    Ik vond het ook heel zwaar hoor. Ik heb regelmatig op het punt gestaan om te stoppen. Mijn dochter had kv gehad en dat was in het begin ook zwaar.
    Daardoor had ik mezelf als doel gesteld eerst de drie maanden vol te maken en als ik het dan nog zwaar zou vinden om dat te stoppen. Nu ben ik de drie maanden voorbij en gaat het erg lekker en wil ik ook helemaal niet meer stoppen.
    Tuurlijk, het is jou beslissing, kv is ook prima voeding, maar ook de fles geven is in het begin erg zwaar.
    Bv is misschien een gedoe nu voor jou, maar bedenk eens hoeveel gedoe het is om iedere dag flesjes, spenen etc. uit te koken, water te koken. Om nog maar niet te praten van het vinden van de juiste speen en de juiste fles en de juiste voeding.
    Dit zijn dingen waar ik telkens aan dacht als ik er weer even doorheen zat.

8. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,422
    447
    83
    Limburg
    Het is je eigen keuzen, maar wat ik ook weet is dat flessen schoonmaken ed ook erg veel gedoe en werk is. Ben oa juist daarom blij dat ik 6 maanden volledig heb gegeven (ook afgekolfde melk ivm werk) en nu nog grootste deel bv. Vind het juist veel minder gedoe als bv.
    Denk idd dat je je draai nog moet vinden, de tijd tussen de voedingen wordt straks ook langer, dan heb je ook weer wat meer vrijheid,..

9. allwoman

allwoman VIP lid

Jan 29, 2008
    5,589
    0
    0
    bezig bijtje
    Moch je nu na het een poostje geprobeerd te hebben het nog niets vinden,is kolven dan misschien een optie?

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je zit nu nog midden in de intensiefste periode van het voeden. De eerste 6 tot 10 weken zijn een leerperiode voor borstvoeding, voor jou en je kind.
    Het hoeft dan nog niet leuk te zijn, het hoeft dan nog niet perfect te gaan.

Geef het wat tijd, neem je rust en kijk niet op de klok, dan komt het echt wel goed.

11. MissMom

MissMom Fanatiek lid

Oct 30, 2009
    1,346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misscien is het iets als ik een berichtje schrijf van een andere kant.
    Ik heb helaas geen borstvoeding kunnen geven ivm medicatie en heb gehuild als een klein kind toen na een dag of 10 er heel veel melk uit mijn borsten kwam.
    Daar had ik mijn dochter mee kunnen voeden en het belandde nu letterlijk in de goot.
    Nu anderhalf jaar later vind ik het nog steeds heel erg.
    Als ik van moeders hoor die bv geven hoe geweldig dat word en hoe moeilijk ze het uiteindelijk vinden/vonden om er mee te stoppen.
    Dat momentje van even lekker samen kroelen en elkaars warmte voelen.
    Dit heb je met de fles heus ook wel en ik had al die momenten voor mijzelf als alleeenstaande ouder dus heb wat dat betreft niets te klagen hoor maar jeutje zeg, je kindje 'groot' brengen met borstvoeding is al een genot op zich.
    Misschien voel je je wat down omdat het nieuw is en je er dus aan moet wennen en je draai moet vinden.
    Probeer nog even door te gaan en er zal vast een moment komen dat je er veel van zult genieten samen met je zoontje en lukt het uiteindelijk nog niet, dan stop je maar dan kun je ook met een goed gevoel stoppen, sommigen halen de eerste week niet en gaan al over op kv, anderen kiezen bewust voor kv en jij hebt mooi al die weken (hoop maanden voor jou en je zoontje) meegenomen!.

12. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,232
    0
    0
    Velsen
    Ik heb dat gevoel rond die tijd ook gehad. Het hoort erbij. Niet alleen de BV geeft beperkingen, maar ook het feit dat je nu met een kindje rekening moet houden. Het voelt overweldigend, want opeens is je hele leven van voordat je een kind had voorbij en zit je vast aan het BV. Maar flesvoeden zit je net zo aan vast. En kost nog geld ook. Je moet midden in de nacht de fles klaarmaken en geven, je moet ze afwassen en uitkoken, en daarnaast heb je alsnog ook de tijd die je bezig bent met je kindje met het geven van de fles. Wat is nu eigenlijk het voordeel? Want dat moet je jezelf ook afvragen, waarom denk je dat flesgeven makkelijker is?
    Ik weet van mijzelf dat ik na zo'n periode dat ik het ook erg zwaar vond, merkte dat het ook weer makkelijker werd en met een maand of 4,5 was het gewoon en was ik er veel relaxer in en waren luca en ik ook helemaal aan elkaar gewend.
    Als je twijfelt, zeg tegen jezelf, ik kijk het nog even aan, want stoppen kan altijd nog. Als je er na 10 dagen nog net zo over denkt, kun je beter wel ermee stoppen, want BV geven is ook genieten van elkaar en als dat niet meer lukt, is het mooi geweest.

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik vind het heel erg voor je dat de bv bij jou niet gelukt is. Ik snap je verdriet daarover heel goed. Zo zou ik me namelijk ook voelen! Ik voed al 11 maanden met alle liefde en plezier en bij het idee van ooit niet meer te voeden word ik week.

Maar: moet ts zich dan nu schuldig gaan voelen dat ze er misschien mee wil stoppen omdat het bij andere vrouwen niet lukt? Ze voedt met tegenzin en ze vraagt of er ook mensen zijn die borstvoeding geven ook niet prettig vinden.
    Ik denk soms dat sommige mensen beter een fles kv kunnen geven dan te voeden met tegenzin, want ik ben ervan overtuigd dat je kind dat voelt en dat is ook niet goed.

Ik ga mensen niet meer overhalen. Ik vond het eerst moeilijk voor te stellen, maar ik geloof dat er moeders zijn die het om welke reden dan ook niet prettig vinden. Dat kan. Wat voor de een iets heel moois en natuurlijks is, hoeft voor de ander nog niet zo te voelen!
    Bv geven is een keus, geen verplichting.;)

14. MissMom

MissMom Fanatiek lid

Oct 30, 2009
    1,346
    0
    0
    NULL
    NULL
    @zogelukkig, o nee zo bedoel ik mijn berichtje helemaal niet.
    Lees mijn laatste regel maar eens.
    Ik hoor/lees vaker dat het in het begin niet lukt of dat er een dipje komt dus mijn bedoeling was een beetje te motiveren (hoop ik)
    Ondanks dat ik geen BV heb kunnen geven sta ik daar zo volledig achter maar sta ook achter vrouwen die er met welke reden dan ook mee stoppen hoor, ieder voor zich ;)

15. lautjuh85

lautjuh85 Fanatiek lid

Apr 19, 2008
    3,996
    1,582
    113
    Ik heb rond die periode ook veel moeite gehad met bv geven. Niet omdat ik weinig voeding had, maar juist teveel! Het spoot eruit en Nils verslikte zich dan ook regelmatig. Ik heb toch doorgezet. Vaak gedacht om over te stappen op de fles, maar ik kon het niet. Nu ik weer aan het werk ben krijgt hij overdag wel kv en 's morgens en 's avonds bv. En wat vind ik het nog heerlijk dat hij bij mij mag drinken. Ook de dagen dat ik vrij ben en hij wordt 's morgens wakker. Dan pak ik hem eruit en liggen we samen in ons bed en kan hij direct bij mij drinken. Heerlijk om dan niet eerst naar beneden te hoeven voor een flesje klaar te maken.

Ik wil je niet overhalen om door te gaan. Ik heb er zelf ook een vreselijke hekel aan gehad dat mensen mij zo liepen te "pushen".
    Doe wat je hart je ingeeft, dan kan je later nooit geen spijt krijgen.

16. dushi85

dushi85 Actief lid

Aug 23, 2009
    354
    0
    0
    Heel erg bedankt voor de reacties:) Het is dus normaal dat het borstvoeden rond de 6 weken nog niet helemaal soepel verloopt. Ik denk ook dat het onzekerheid is waardoor ik het soms niet fijn vind. Bij fv zie je wat de kleine binnen krijgt en bij bv weer niet. K ben heel benieuwd wat zijn gewicht is bij eerstvolgende bezoek aan het CB. En het beperkter zijn in dingen doen....tsja het is inderdaad belangrijker dat mijn kindje de beste voeding krijgt en daarom wilde ik ook bv geven. Ik denk dat ik me daaraan moet vasthouden. T is voor mij ook nieuw hahaha.

17. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    oh meid heel normaal hoor dat het wennen is en een hoop gedoe.
    Ik plande alles om de voedingen heen omdat het nog niet makkelijk ging.
    Echt waar het word allemaal makkelijker.
    Ik kon op den duur haar gewoon in mijn arm leggen voor mijn borst en zij deed de rest.
    De eerste keer openbaar voeden vond ik ook moeilijk maar ik ging ergens achterin een eetgelegenheid zitten met een kop thee en dan zat ik heel prive.
    Niemand heeft trouwens ooit raar opgekeken hoor.

Wat ik je wel als tip kan geven om een beetje de onzekerheid weg te nemen is, ga naar het inloopspreekuur van je cb en ga daar heen om je kindje te wegen.
    Ik kwam er eerst iedere week en daarna iedere 2 weken.
    Daarbij komt natuurlijk ook kijken of je kindje tevreden is en of de plasluiers goed zijn.
    Ontevreden kan ook hoor maar dat was hier vaak alleen in een sprongetje omdat ze de voeding dan wilde opkrikken.

Share This Page