Een poosje geleden kwam ik op dit forum toevallig een verhaal over endometriose tegen. Ik herkende toen best wat klachten, en heb het verder onderzocht. Ik heb nog een paar vragen, omdat niet alles overeenkomt, en ik graag nog wat dingen zou willen weten. Ik heb een behoorlijk pijnlijke menstruatie. Zo erg dat ik dus inderdaad thuis moet blijven van mijn werk, kapot ga van de pijn, begin te zweten, duizelig word en overgeef. Dat is dus al een duidelijke overeenkomst, maar ik heb dit niet elke maand. Zo nu en dan is het wel goed namelijk. Dan heb ik weer het menstruatiegevoel zoals vroeger, toen het nog gewoon alleen maar ongemakkelijk en een beetje pijnlijk was. Daarnaast vraag ik me af of mijn ontzettend onregelmatige cyclus hier ook mee te maken kan hebben (zie onderschrift). Ook heb ik nu al 1 keer 3 weken lang bruinverlies gehad, en 1 keer ongeveer een week lang (dit heb ik beide keren maar als mijn menstruatie gerekend) Ook had ik na het stoppen met de pil ongeveer een jaar lang geen menstruatie. Daarna kwam het weer op gang maar wel erg onregelmatig. Ik ben trouwens nu zon 5 jaar geleden gestopt. We proberen nu sinds december 2007 zwanger te worden. Al deze dingen maken mij erg onzeker. Ik heb alleen een probleem, ik durf absoluut niet naar de huisarts. Ik ben zo bang dat hij mijn onzekerheid bevestigd. Het lijkt wel of de dokter en ik beide een pluspool zijn, want ik kan de stap gewoon echt niet nemen. Ik praat erover met mijn vriend, wil ook gaan, heb de telefoon al tig keer vastgehad maar ik haak altijd op het laatste moment af. Ik draai er dus ontzettend omheen en vind elke keer wel een excuus waarom het nu eigenlijk niet zo goed uitkomt, en het beter kan wachten... Vind het zo stom van mij, maar ik wil gewoon niet horen dat er iets mis is met mij, en het niet gaat lukken. Herkent iemand dit? Zijn er nog meer die de drempel te hoog vonden? En weet iemand wat er allemaal gaat gebeuren als ik mijn huisarts wel bel. Kan ik aangeven dat ik denk dat het dit is? En hoe gaat het onderzoekstraject verder? Welke onderzoeken krijg ik dan? Heel erg bedankt alvast
Hee meid, Begrijpelijk dat je het eng vindt om te horen dat er evt iets niet in orde is. Maar aan de andere kant kun je het beter maar zo vroeg mogelijk weten! Ik heb net als jij een ongelofelijk pijnlijke menstruatie. De pijn is zo hevig dat ik flauw val, overgeef en niet op mijn benen kan staan. Ook heb ik een onregelmatige menstruatie. Ik ben uiteindelijk doorverwezen naar de gyn. Die heeft toch pco geconstateerd. Dus ik heb dezelfde dingen, maar geen endometriose! Ondanks dat je symptomen hebt, hoeft het natuurlijk niet te zeggen dat je ook daadwerkelijk endometriose hebt. Wanneer je lang niet ongesteld wordt, is je baarmoederslijmvlies ook dikker dan bij een regelmatigere ongesteldheid. Wanneer dat slijmvlies eruit moet bij je menstruatie, doet dat natuurlijk net wat meer pijn dan wanneer je een kortere cyclus hebt. Ik zou toch naar de huisarts gaan, ook al vind je dat heel spannend. Misschien kan je vriend mee om je te steunen. Je zult waarschijnlijk toch niet gelijk een uitslag krijgen. Ik denk dat je wordt doorgestuurd naar de gyn en dat die eerst een echo gaat maken om het een en ander na te kijken. Succes! Liefs
bedankt voor je antwoord Ben een beetje gerustgesteld, dat het niet per se endometriose hoeft te zijn. Ik was er zelf namelijk bijna van overtuigd dat dat het moest zijn. maar blijkbaar is dat niet het enige wat het kan zijn. Bedankt
Graag gedaan hoor Maar ik zou toch wel even naar de huisarts gaan als je het gevoel hebt dat het anders zou kunnen. Misschien is het niets bijzonders, maar weet de ha toch iets om je menstruatie wat minder pijnlijk te maken.
Ja, het stomme is dat ik 2 jaar geleden al eens heb gebeld. De huisarts wimpelde me toen eigenlijk weg, en er zat niks anders op dan een paracetamol en een kruikje. Ik voelde me toen niet echt serieus genomen, dus ik denk dat hij er niet zo veel aan zal doen. Ook al is het nu misschien anders omdat we ook meer dan een jaar proberen zwanger te raken. Ik zal het er vanavond met mijn vriend over hebben, misschien kan hij me over de streep trekken.
Als je al langer dan een jaar probeert zwanger te worden, zul je waarschijnlijk doorverwezen worden naar de gyn. En stel dat er iets aan de hand is, dan kun je het maar beter weten lijkt me. De medische wetenschap is inmiddels zo ver dat een hoop dingen verholpen kunnen worden Succes meid! Laat je weten wat je doet?
We hebben nu eerst besloten dat we deze cyclus afwachten en dat ik daarna toch echt naar de dokter ga Mijn vriend gaat met me mee naar alle onderzoeken, en hij zal zelf ook wel een potje moeten inleveren 8) Ik laat het je weten wanneer het zo ver is... ben nu al zenuwachtig.... bedankt voor je lieve berichtjes, ben al iets minder panisch Hoop dat het voor jou deze ronde ook raak is, en je snel een dikke posi test zult hebben p.s. Zie net dat je ook uit Friesland komt. Leuk! Ik ook!
Goed van je dat jullie hebben besloten dan toch naar de huisarts te gaan Ook fijn dat je vriend mee gaat, dat biedt je vast extra steun! Ik kom inderdaad ook uit Friesland
Help ben ik in de war. Je bepaald je cyclusdagen toch door te tellen wanneer je niet meer ongi bent, dan begint de nieuwe cyclus toch?