Overstap van zuigfles naar (tuit)beker lukt niet!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Faith83, 30 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Faith83

Faith83 Lid

13 jan 2010
    95
    1
    0
    Mijn zoontje van bijna 13 maanden drinkt nog steeds melk en sap uit zijn zuigfles. Ik heb meerdere malen geprobeerd hem uit een tuitbeker, gewone beker of een beker met een rietje te laten drinken. Meestal neemt hij 1 of 2 slokjes en vervolgens weigert hij te drinken. Ik denk dan hij krijgt vanzelf dorst maar nog weigert hij dan. Uiteindelijk geef ik hem dan toch zijn fles want hij moet toch voldoende vocht binnen krijgen. Deze drinkt hij dan in één ruk leeg dus hij heeft echt wel dorst.

Zowel op de creche als op het consultatieburo wordt gezegd dat hij nu echt wel van zijn fles af moet. Zelf heb ik zoiets van dat komt wel maar aan de andere kant ben ik ook bang dat het slecht is voor zijn gebitje.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen?

2. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Een tuitbeker aanleren vind ik moeilijker dan een rietjesbeker of uit een pakje met rietje aanleren. Mijn jongste heeft de fles nooit fijn gevonden en dronk vanaf 9 maanden uit een rietjesbeker. Ik heb de tip gekregen om een pakje te geven en hierin te knijpen, zo ging hij vanzelf drinken. Toen dit goed ging heb ik hem een rietjes beker gegeven.

Mijn oudste was ook verslaafd aan zijn fles en ik heb toen de tuitbeker van nuby gekocht met een zachte tuit. Wellicht helpt dit bij jou ook? Op een gegeven moment ging hij vanzelf uit een tuitbeker drinken maar weet nog wel dat het lastig ging.

3. Faith83

Faith83 Lid

13 jan 2010
    95
    1
    0
    Die tuitbeker van Nuby met zachte speen wil hij niet. Ik dacht daarmee de oplossing gevonden te hebben, niet dus :( . Een 'normale' tuitbeker neemt hij soms nog wel eens een paar slokjes uit maar meer ook niet. Flesje met rietje idem. Hij kan het wel maar wil gewoon niet. Een paar maanden geleden keek hij altijd heel nieuwschierig als papa of mama uit een beker of glas dronken, dan wilde hij dat ook. Maar nu is dat ook helemaal over, hij wil er niks van weten.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wat je ook kunt doen: in de fles alleen nog water. En al het "lekkere" uit de beker. Dan trekt de beker misschien iets meer..

Werkte hier niet, maar bij een vriendin wel.
    Mijn jochie weigerde ook stug iets anders dan de fles. 1a2 slokjes, en dan hield hij op.. Maar hij kon het wel..
    Met 17 maand heb ik de flessen er helemaal uitgedaan. Helemaal geen flessen meer, en alleen maar tuitbekers/gewone bekers/rietjesbekers.. De 1e dag dronk hij niet veel, maar dag 2 een stuk beter, en vanaf dag 3 weer normale porties..

5. adi

adi Niet meer actief

Ik zou nog (even) alleen melk in zijn fles geven.

Het overige drinken alleen aanbieden uit een andere soort beker. Om het duidelijk te houden zou ik dan even kiezen voor 1 soort (of tuit, of rietje, of gewoon).
    Elke keer 2-3 slokken is ook prima, dan bied je gewoon vaker aan. Hij moet er ook aan wennen.

En als ie dan vaak kleine beetjes drinkt zou ik water aanbieden, en geen sap. Dat is helemaal slecht voor zijn gebit.

6. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Onze zoon is nu 16 maanden en drinkt nog steeds alles uit een fles. tuit, rietjesbeker heeft hier totaal geen zin (dan drinkt ie helemaal niets). Beker wil hij wel maar daar heeft hij wel hulp mee nodig (daar zijn we nu mee aan het oefenen).
    Ik weet nog van onze oudste dat zij hetzelfde had, en opeens vanuit het niet kon ze zelf uit een beker drinken toen ze een maand of 18 was. Ik heb me er nooit niet zo'n zorgen om gemaakt.
    Misschien is dit bij jou ook zo, dat hij over een tijdje opeens het bekertje heeft uitgevonden.
    Hier dus nooit tuit of rietjesbeker gebruikt.

Wat je misschien wel kan doen (doe ik namelijk ook). Overdag gewoon een paar slokken uit een beker laten drinken met hulp dan, en na het middageten en avondeten een bekertje met een beetje drinken zelf laten drinken (geeft wel een knoeiboel, maar daar leren ze wel van), dan kun je hem daarna gewoon droge kleren aangeven en verdergaan met de dag.

7. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Onze dochter hield bij 12maanden pas net zelf de fles vast. Dus die heeft ook wel langer uit de fles gedronken. Ondertussen is ze 2,5jaar en drinkt ze gewoon uit een beker.
    Komt vanzekf wel goed hoor. Waarschijnlijk is je kindje er gewoon nog niet aan toe. Af en toe proberen en wil hij niet, dan lekker nog even drinken in de fles geven....

8. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Hier ook alleen maar uit fles willen drinken. rietjes, tuit snapt ze wel. Maar ze verslikt zich iedere keer. Vanmorgen tuit beker zonder stop er in. Ze heeft een paar slokjes gedronken, en toen hield ze hem op de kop. Helemaal nat..Zonet verschoont maar duidelijk, minder zware luier wanneer ze haar flesje leeg drinkt. Pff tis kiezen tussen 2 kwaden..ben bang dat ze anders te weinig vocht binnen krijgt. Dus zo maar weer een grote fles van 180 water met 4 schepjes opvolg melk;).

9. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Mijn dochtertje drinkt sinds ze 7 maanden is uit een tuitbeker.
    in de tuitbeker krijgt ze sap en uit de fles melk.
    in het begin dronk ze steeds hooguit 2 slokjes en met de week steeds meer nu ze 8,5 maand is drinkt ze erg goed uit haar tuitbeker.

Ik heb de tuitbeker van Difrax vanaf 6 maanden
    al haar flesjes zijn ook van Difrax.

Deel Deze Pagina