Ik heb even jullie advies nodig over 2 onderwerpen. De eerste vraag gaat over het wel of niet dragen van een jasje. Ik ben vandaag met mijn zoontje van 6 weken op pad geweest. Hij had zijn gevoerde winterjasje aan en de voetenzak van de maxi cosi. Maar eenmaal thuis merkte ik dat hij behoorlijk klam was. Hoe kan ik hem beter aankleden of hoe doen jullie dat met dit weer (+/- 20 graden)? Verder hoop ik dat jullie advies hebben over het volgende. Mijn zoontje werkt zichzelf in het ledikantje helemaal omhoog. 's Avonds leg ik hem strak tegen het voeteneinde, maar 's ochtends ligt hij de laatste dagen steeds helemaal bij het hoofdeind en dan is hij uiteraard hartstikke koud omdat hij geen dekentjes meer om zich heen heeft. Is een slaapzak hiervoor de oplossing? En zo ja; wat voor slaapzak kan ik in dit jaargetijde dan het beste kopen (gevoerd of niet, lange of korte mouwen) en doen jullie dan nog dekens over de slaapzak? Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. Alvast bedankt!!
jasje: is voor zo'n klein babytje niet handig vind ikzelf, ik heb gewoon altijd zo'n capuchon vestje, die heeft ze aan en zit dan in de voetenzak, dat is echt warm zat, zelfs toen het van de winter vroor, had ze alleen dat vestje en de voetenzak, en nooit koud gehad. Die capuchon vestjes moet je 1 maat groter nemen als de rest van zijn kleding, dan kan je het makkelijk over lange mouwen aantrekken namelijk. slaapzak: bij hema of prenatal heb je prima slaapzakken voor dat probleem. danique ligt altijd te gymnastieken in bed, binnen 5 minuten liggen de dekens onderin getrapt. Dus hier ook een slaapzak. ik heb haar met een romper lange mouw, in een slaapzak zonder mouwen die gevoerd is, en voor de warmere nachten straks een niet-gevoerde slaapzak zonder mouwen. Mouwen aan de slaapzak is maar wat jezelf prettig vind, ik persoonlijk vind het een gepruts om aan te krijgen dus vandaar zonder mouwen. geen dekens nodig als je dus een gevoerde slaapzak hebt, en zomer een niet-gevoerde slaapzak, ook geen dekens nodig. Als je tijwfelt, voel even een paar keer snachts met je vinger achter in zijn nekje, voelt het aangenaam warm? Dan ligt ie warm zat, als het nekje koud voelt, dan zou je een dekentje erover kunnen leggen.
Een MC was vaak een redelijk warm nestje voor ons warmbloedige jochie. We deden vaak een vest aan, en dan een wieg deken erover heen. Dan kun je dat dekentje in de auto/winkel er vanaf halen. En evt een hydrofiel onder je kleintje leggen om wat vocht op te nemen.. Slaapzak zou ik eentje zonder mouwen komen. Mouwen heb je niet echt nodig in een standaard rijtjes huis. En ik denk dat je nu met een zomerslaapzaak wel een end komt. Evt nu nog even met pyjama broek, trui en lange mouw romper. En dan in de echte zomer met alleen trui en korte mouw romper. Of bij ernstig warm weer in de luier Maar ons jochie kroop juist omhoog omdat hij het onder de dekens te warm had. Met een paar weken begon hij zich er onder vandaan te wurmen. Dus hier bleek juist een dekentje minder de oplossing..
een zomerjasje of vestje. voor heel kleine baby's zitten vestjes wat comfortabeler. je kan eventueel voor de wind nog een deken of katoen doek gebruiken. zo'n omslagdoek gebruikte ik nog weleens als deken een slaapzak is op den duur geen optie meer om het omhoog kruipen tegen de gaan. als ze klein zijn kun je de onderkant nog om het matras vouwen maar als ze sterker worden trekken ze dat los. mijn zoon kruipt ook naar boven het is niet anders. eerst legde ik hem 20 keer goed en werd hij steeds wakker met alla drama's van dien. nu heb ik allemaal zachte knuffels bovenin op een rij liggen en ligt hij daar met de bovenkant hoofd tegenaan.hij slaapt nu rustiger en dieper omdat ik niet steeds aan hem zit te trekken want trouwens ook niks oploste hij kroop steeds weer terug naar boven. het zijn dunne knuffels die ademen en de meeste van katoen. want anders heb je weer het verstikkingsgevaar. de slaapzak is wel handig voor het blootwoelen vanwege dat omhoog kruipen. ze blijven lekker warm. ik gebruik voorlopig nog een katoenen winter slaapzak met lange mouwen. daaronder heb ik een pyamatruitje en romper met korte mouwen. daarover ligt een katoenen deken die ik als ik zelf ga slapen half over hem heen doe. en als het s' nachts koud is verder op trek en anders zo laat liggen. wij hebben trouwens een erg koud huis. als je een goed geïsoleerd huis heb kun je ook met een slaapzak zonder mouwen nu. je moet voorzichtig in het nekje voelen dat moet aangenaam aanvoelen. koude handjes zijn geen indicatie. als het nekje klam is is het kleintje te warm aangekleed.voelt het niet lekker warm aan in de nek is het te koud gekleed. in een maxicosie zit een kleintje vaak in mekaar en de voering is vaak niet van katoen. de warmte kan dus gen kant op en het kleintje zal aan de achterkant gauw klam aanvoelen terwijl het aan de voorkant niet echt warm hoeft te zijn. ik zou een zomerjasje of vestje pakken zoals gezegd bij voorkeur van katoen. en een zachte handdoek of hydrofiel luier onder je kleintje draperen zodat er iets vocht in kan trekken bij een lange zit in de maxi cosie. voor de wind kan je er dan een doek overheen doen zoals ik hierbovenaan dit bericht al schreef.
Mijn zoontje heeft tot maat 74 geen jassen gehad: wel vestjes met een capuchon. Werkt heel prima. Hij lag of in de wandelwagen (onder dekens en in bed draag ik ook geen jas ) en anders in de buggy met voetenzak: hartstikke warm. Wij gebruiken vanaf 12 weken een slaapzak (daarvoor een puckababy). Gewoon een badstoffen van de HEMA. Mijn zoontje is niet bepaald een koukleum en dus dat is wel voldoende. Daarbij vind ik het belangrijk dat hij ook went aan dekens en lakens. Dus bij ons begint hij altijd in een pyjama (geen romper), een dunne badstoffen slaapzak en dan een lakentje en een dun dekentjes. Het lakentje en dekentje gebruikt hij natuurlijk uiteindelijk niet...